درهای حرم معصومه در قم شکسته شد

زیتون– ساعاتی پس از اعلام بسته شدن درهای حرم  معصومه٬ خواهر امام هشتم شیعیان در قم، برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، گروهی از شیعیان یکی از درهای این حرم را شکستند و به آن وارد شدند.

تولیت حرم معصومه و مسجد جمکران امروز (دوشنبه ۲۶ اسفند) خبر دادند که بر اساس«تفاهم» با استاندار قم درهای این دو مرکز بسته شده‌اند.

در این اطلاعیه اعلام شده که درهای این دو مرکز «به منظور کمک به قطع زنجیره این بیماری به‌شدت مسری، و بنابر درخواست و تاکید ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا» بسته شده است.

معترضان به این تصمیم اما از ساعتی پیش مقابل یکی از درهای حرم معصومه به اعتراض تجمع کردند.

تصاویر این تجمع و پس از حمله برای باز کردن در حرم که به شکستن آن منجر شد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

 

تجمع معترضان حتی پس از شکستن درها و ورود به حرم ادامه دارد.

 

واکنش اصولگرایانه

خبرگزاری فارس٬ نزدیک به سپاه پاسداران اولین خبرگزاری بود که به این موضوع واکنش نشان داد و در گزارشی نوشته که نیروی انتظامی اقدام به متفرق کردن معترضان کرده است.

این درحالی است که بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی خبری از حضور نیروی انتظامی نیست.

این خبرگزاری همچنین معترضان را «افراد معلوم‌الحال» خوانده و نوشته است: «هتک حریم حضرت معصومه در حالی از سوی عده‌ای معلوم‌الحال صورت گرفت که قطعا هیچ فرد منتقدی نسبت به تصمیم بسته شدن درهای حرم، حاضر به وارد شدن آسیب به حرم مطهر نیست.»

پس از آن حساب‌های کاربری افراد مسوم  به ارزشی نیز همین خط را در پیش گرفتند.

پس از آن خبرگزاری ایلنا نیز همین خط خبری را در پیش گرفت و تجمع کنندگان امروز حرم معصومه را هواداران آیت‌الله شیرازی٬ از مراجع تقلید شیعیان در انگلیس٬ خواند.

قم کانون کرونا

معترضان امروز تنها کسانی نبودند که نسبت به بسته شدن درهای حرم آرامگاه معصومه در قم اعتراض داشتند.

کرونا در ایران از قم شروع شد؛ پایتخت تشیع.

همزمان با انتشار خبر ورود ویروس کرونا در ایران و بخصوص شهر قم٬ خواسته تعطیلی امکان مذهبی از جمله حرم معصومه در قم مطرح شد.
طبق گزارش‌ها، وزارت بهداشت پیش‌تر به استانداری قم پیشنهاد داده که رفت و آمد به حرم، مسجد جمکران و اماکن زیارتی دیگر محدود شود اما مسئولان برگزاری نماز جمعه و متولیان اماکن مذهبی گفته‌اند به دلیل ضد عفونی شدن محیط، نیازی به این کار نیست. مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت این واکنش را «ساده‌انگارانه» توصیف کرده بود.
تعطیلی حرم همچنین با مخالفت علی سعیدی، تولیت حرم و نماینده ولی فقیه در استان قم، مواجه شد. او در این رابطه گفته بود: «ما این حرم مقدس را دارالشفا می‌دانیم. دارالشفا یعنی مردم بیایند و از امراض روحی و جسمی شفا بگیرند. بنابراین باید اینجا باز باشد. باید با قوت مردم بیایند؛ البته ما احتیاط را هم شرط می‌دانیم و مسائل بهداشتی را هم رعایت می‌کنیم.»

پس از آن که قرنطینه شدن قم صلاح دانسته نشد، نهادهای امنیتی و ایمنی استان قم، ضد عفونی ضریح و محوطه داخلی حرم را دستور کار قرار دادند و حائل‌هایی نیز در اطراف ضریح گذاشتند. برگزاری نماز جماعت در حرم نیز به تصمیم شورای تامین استان قم، تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شد. تعطیلی خود حرم یا مجموعه زیارتی جمکران اما کراهت داشته و هیچ دستگاهی وارد این بحث نشده است.

پایگاه خبری «آستان حضرت معصومه» نیز در همین رابطه یادداشتی منتشر کرد مبتنی بر اینکه نیازی به ضدعفونی کردن حرم یا بستن آن نیست زیرا معماری ایمانی و سازه‌های نقره آن بهترین سلاح علیه باکتری‌ها هستند.

پس از آن در بین برخی از معتقدان به امکانه مقدسه در ایران چالشی به راه افتاد مبنی بر «لیسیدن ضریح» این افراد تصاویر خود را در حال لیسیدن ضریح امکان مقدسه در ایران نیز منتشر می‌کردند.

در نهایت اما برخی از این افراد بازداشت شدند و بر اساس گفته‌های رییس کمیسیون قضایی مجلس به زندان و شلاق محکوم خواهند شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »