سلامت دانشجو و مردم؛ قربانی نگاه امنیتی

زیتون۳۱ تشکل دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت درباره شیوع کرونا و بازگشایی دانشگاه‌ها هشدار دادند.

در این نامه آمده است: «روزهای گذشته برای مردم سرزمین‌مان سرشار از نگرانی و کمبود ها بوده است، و برای پرسنل از خود گذشته درمانی و دانشجویان علوم پزشکی که در خط مقدم مبارزه با بیماری و حفظ سلامتی هم‌میهنان هستند، روزهای سخت و دردناکی رقم خورد.

هرگز چنین روشن با بی‌تدبیری و ناکارآمدی حضرت‌عالی و معاونین‌تان روبرو نبوده‌ایم، و طی روزهای گذشته آمادگی و نحوه عملکرد مدیریتی شما در بحران را، از هر ویروس کشنده‌ای خطرناک‌تر یافتیم.

متاسفانه آلودگی وزارت بهداشت به ویروس عدم شفافیت و تعلل حضرت‌عالی در به رسمیت شناختن خطرات شیوع بیماری، منجر به توهم آسودگی برای وزارت بهداشت که خود متولی وظیفه‌ی ایجاد آمادگی برای مقابله با بحران و پیشگیری با هدف حفظ سلامت مردم است شد.

در این شرایط علی رغم مقاومت شما در رویارویی با حقیقت، ورود بیماری واگیر به کشور قابل پیش‌بینی بود. پیش از شیوع بیماری با وجود نبود لوازم تشخیصی کافی در کشور، به همراه مدیران و معاونان‌تان، بر تحت کنترل بودن اوضاع تاکید داشتید، اما پس از خارج شدن اوضاع از کنترل‌تان، از دلال‌هایی به قول خودتان پدرسوخته مفت خور نالیدید.

در نبود ابزار و لوازم پیشگیری کافی و در دسترس برای دانشجویان و پرسنل درمانی که جانفشانانه برای سلامت بیماران از خود گذشتگی می‌کنند، کنترل تمام وزارت‌خانه و دانشگاه‌های تابعه را به دیدگاه‌های امنیتی سپرده‌اید. سلامت و پیشگیری را فدای ایجاد آرامش کاذب برای کتمان ناکارآمدی و بی برنامگی خود نموده‌اید.

از سوی دیگر دکتر حق‌دوست معاون محترم آموزشی نیز در تکمیل این زنجیره‌ ناکارآمدی و بی‌تدبیری با تمام توان به تهدید هرچه بیشتر سلامت دانشجویان و خانواده‌های آنان، با انتشار صحبت‌های تهدید آمیز، روسا و معاونین دانشگاه‌ها را به توبیخ حواله میداد.

ما دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور طبق تعهد انسانی و حرفه‌ای، جهت به کارگیری تمام توان خود در راه حفظ سلامتی مردم سرزمین‌مان واهمه‌ای از حضور کارآمد، یاری رسانی و جان سپاری در شرایط بحرانی جهت زدودن این بیماری ویروسی از کشور عزیزمان نداریم. اما تعلیق موقت فعالیت‌های آموزشی در بخش های بیمارستانی از ازدحام دانشجویی غیر ضروری در بخش‌های بیمارستانی کاسته و اکنون حذف حضور غیر ضروری در شرایطی که ضروریات لازم جهت حضور تامین نگشته لازم است. 

چگونه است که رئیس‌جمهور از عادی بودن و تحت کنترل بودن اوضاع سخن می‌گوید و خواستار این است که از شنبه همه چیز به روال عادی برگردد، اما اجلاس خبرگان رهبری برای شیوع همین ویروس تعطیل اعلام می‌شود؟

حال که در جایگاه دوم مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در جهان ایستاده ایم، به تعهدات خود در رابطه با سلامت مردم بازگردید. طبلی که امروز رئیس‌جمهور در بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها برای عادی نشان دادن اوضاع می‌نوازد پس از چند هفته در مراکز درمانی به صدا در خواهد آمد.

چگونه است که رئیس‌جمهور از عادی بودن و تحت کنترل بودن اوضاع سخن می‌گوید و خواستار این است که از شنبه همه چیز به روال عادی برگردد، اما اجلاس خبرگان رهبری برای شیوع همین ویروس تعطیل اعلام می‌شود؟

در کشور ما امکان ساخت بیمارستان هزار تخت خوابی در ده روز وجود ندارد! وظیفه شما به عنوان وزیر بهداشت ایستادن و تاکید بر این ملزومات پیشگیری برای تامین سلامت مردم است. وظیفه خود را با دیدگاه‌های امنیتی دشمن محور در نیامیخته و سلامت دانشجویان، پرسنل درمانی و مردم را در این راه قربانی نکنید. تاکنون عقب نشینی و نظاره کردن ادامه تجمعات مردمی در اماکن مقدس مذهبی و اظهار نظر های عجیب در خصوص قرنطینه که آن را اتفاقی قدیمی و ما قبل جنگ جهانی اول دانستید، تهدیدات فراوانی برای کشور به همراه داشته است، با ادامه ندادن این دست قصورات از تعداد تلفات مردمی، پرسنل درمانی و دانشجویانی که تاکنون در خطر گذاشته اید بکاهید.

این زمستان که گذشت انشالله پس از شکست دادن عنقریب بیماری کرونا در کشور، به وسیله‌ی برکناری معاونین نالایق و استعفای خود به دلجویی از خانواده هایی داغدار عزیز از دست داده‌ی میهن‌مان بپردازید. در پایان تشکل های اسلامی دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور عدم تشکیل کلاس‌ها بالاخص در محیط‌های بیمارستانی را حق دانشجویان دانسته و بر تداوم آن تاکید می‌ورزند.»

واکنش مدیریت دانشگاه‌ها به درخواست تعطیلی 

در پی درخواست تشکل‌های دانشجویی و پیگیری آنها برخی از دانشگاه‌ها برنامه‌های عادی خود را تغییر دادند. هرچند وزیر بهداشت تمدید تعطیلی دانشگاه‌ها حتی تا پایان هفته آینده را به موافقت رئیس‌جمهور موکول کرد. معاون دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی از تخلیه ۵ هزار و ۳۰۰ دانشجوی خوابگاهی خبر داد.

دانشگاه‌های تهران در اطلاعیه‌های مختلف اعلام کردند که به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس و ضدعفونی کردن خوابگاه‌ها و اماکن عمومی دانشگاه، دانشجویان ظرف مدت دو روز خوابگاه‌ها را تخلیه کنند. همزمان برنامه‌های آموزش در دانشگاه تهران، شریف و علم و صنعت مجازی شد؛ بنابر اطلاعیه‌های این دانشگاه‌ها به منظور جلوگیری از وقفه در امور آموزشی کلاس‌های نظری دانشجویان به صورت مجازی برگزار می‌شود. در اطلاعیه دانشگاه علم و صنعت آمده است؛ کلاس‌های درسی در مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه، به صورت الکترونیکی و با استفاده از سامانه LMS ارائه خواهد شد. دانشگاه پیام نور نیز اعلام کرد: این دانشگاه در راستای توصیه مراجع بهداشتی و درمانی و با هدف کاهش ضرورت مراجعه دانشجویان به دانشگاه شرایطی ایجاد کرده تا حضور دانشجو در مراکز این دانشگاهی به حداقل رسانده شود که از جمله این موارد می‌توان به اعلام نتایج آزمون‌ها، برنامه‌های کلاسی، ارتباط با استادان، کارمندان و مدیران در سامانه «پیام من» اشاره کرد.

اپلیکیشن “پیام من”، اولین اپلیکیشن رسمی دانشگاه پیام نور است و دانشجویان از طریق این اپلیکیشن به راحتی می‌توانند به نمرات، پرونده تحصیلی، بانک‌های مقالات و کتب، برنامه‌های کلاسی، اطلاعیه‌ها، همایش‌ها و برنامه‌های کارآفرینی استارتاپ‌ها دسترسی یابند. این دانشگاه از دانشجویان خواست با توجه به شرایط حساس کنونی و احتمال افزایش ابتلا به بیماری کرونا از حضور فیزیکی در مراکز و واحدها اجتناب کنند. در خبری دیگر، نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها نیز برنامه‌های اعتکاف ماه رجب در مساجد دانشگاه را تعطیل کرده است.

موج تازه بازداشت دانشجویان

در هفته گذشته دور تازه بازداشت دانشجویان کلید خورد. تنها چند روز پس از بازداشت یک هفته‌ای و آزادی بهاره هدایت، نوبت به امیرحسین علی‌بخشی (دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران) علی حقیقت‌جوان (دبیر انجمن اسلامی آرمان دانشجویان دانشگاه علم و صنعت) و ضیا نبوی (دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی) رسید که با حضور نیروهای امنیتی در منزل شخصی‌شان بازداشت شدند.

فروزان یزدانی‌‌پور (دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مطالعات فرهنگی و رسانه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران) نیز توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. همزمان ملیکا قراگوزلو (دانشجوی رشته روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه‌ طباطبایی و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده ارتباطات این دانشگاه) بر اساس رای دادگاه به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. 

از هیچ فرصتی نمی‌گذرید حتی کرونا!

در پی دور تازه از بازداشت‌ها انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه امیرکبیر، با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد این بازداشت‌ها «نشان از آن دارد که دستگاه سرکوب برای ساکت و منفعل کردن دانشگاه و دانشجو، از کوچک‌ترین فرصت‌ها نیز نمی‌گذرد».

در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است:

«در روزهای اخیر با تعطیل شدن دانشگاه به دلیل شیوع ویروس کرونا، نیروهای امنیتی فرصت را برای تسویه حساب با فعالان دانشجویی غنیمت شمرده‌اند. این امر نشان از آن دارد که دستگاه سرکوب برای ساکت و منفعل کردن دانشگاه و دانشجو، از کوچک‌ترین فرصت‌ها نیز نمی‌گذرد. ترس و واهمه‌ی نیروهای امنیتی از مقاومت دانشجویان در برابر بازداشت یاران دبستانی‌شان که پیش از این، به هنگام بازداشت بهاره هدایت خود را آشکار کرده بود، آنان را به این واداشت تا در هنگامی که دانشجویان در دانشگاه‌ها حضور ندارند، دست به بازداشت فعالان دانشجویی و تحدی به حریم دانشگاه بزنند.

…نقض سیستماتیک حقوق متهمان و بازداشت‌شدگان توسط نهادهای امنیتی، امر تازه‌ای نیست؛ این نه اولین بار و نه آخرین بار است که تمامیت‌خواهان تلاش می‌کنند تا با برخورد امنیتی و قضایی با فعالین دانشجویی، فضای رعب و وحشت به اکثریت دانشجویان القا کنند تا فعالین را از پیگیری و پافشاری بر حقوق خود و ملت خود منصرف سازند؛ اما همان‌گونه که دانشجویان تاکنون بر عهدی که در ۱۶ آذر ۳۲ با ملت خود بستند، مانده‌اند و هیچ سیستم سرکوب‌گری، هرگز نتوانسته ندای آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی دانشگاه را خاموش سازد. این اقدامات و تلاش‌های اخیر آنان نیز نتیجه‌ای جز رسوایی برای‌شان در پی نخواهد داشت.

مقاومت در برابر ظلم، حذف، طرد و تبعیض، متکی به اشخاص نبوده، نیست و نخواهد بود. همان‌گونه که تاریخ تا کنون نشان داده، اقدامات امنیتی برای کنترل و سرکوب جامعه‌ی مدنی، در نهایت شکست خواهد خورد.

اقتدارگرایان تا کنون از اشتباهات گذشته‌ی خود درس نگرفته‌اند. بازداشت و برخورد با اشخاص، نمی‌تواند مانع رشد اندیشه و راهی شود که آنان را به فعالیت واداشته است. مقاومت در برابر ظلم، حذف، طرد و تبعیض، متکی به اشخاص نبوده، نیست و نخواهد بود. همان‌گونه که تاریخ تا کنون نشان داده، اقدامات امنیتی برای کنترل و سرکوب جامعه‌ی مدنی، در نهایت شکست خواهد خورد. 

انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه اعلام می‌کند که همراه با یاران دبستانی‌مان در دانشگاه‌های علم و صنعت، تهران و علامه طباطبایی، دست در دست هم و در مسیر اتحاد و مقاومت در برابر اقتدارگرایان ایستاده‌ایم. ما اعلام می‌کنیم در مسیر تلاش برای آزادی عزیزان‌مان تنها به نیروی خستگی ناپذیر دانشگاه و دانشجویان تکیه داریم و این دست از قدرت‌نمایی‌های نهادهای امنیتی تنها باعث مستحکم‌تر شدن اتحاد بین دانشجویان خواهد شد.»

قوای سه‌گانه همگی دانشگاه را رها کرده‌اند

انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش دانشگاه علامه طباطبائی نیز با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد که «دولت، قوه قضاییه و مجلس، همگی دانشگاه را رها کرده و حتی بعضا در مقابل آن قرار گرفته‌اند، اما باید بدانند که مسئولیت پیگیری شرایط این دانشجویان و عواقب ادامه بازداشت‌ها بر گردن آنان خواهد بود و این فشارها، یک نیروی محرک قوی‌تر در جهت فریاد‌های آزادی و عدالت است».

در این بیانیه آمده است: «در روزهایی که به علت ناکارآمدی مدیران و مسئولین، نگرانی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، همگان را درگیر خود کرده است؛ دستگاه استبداد، بدون توجه به شرایط حساس کنونی و بدون دغدغه برای حفظ سلامت و ایمنی مردم، تمام تمرکز خود را بر روی سرکوب منتقدانش گذاشته اند.

دستگاه سرکوب، با تعطیلی دانشگاه‌ها، فرصت طلایی بازداشت دانشجویان را برای خود ساخته و امنیت نهاد دانشگاه را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

امروز شاهد آن‌ایم که مسحور شدگان قدرت، به جای قرنطینه کردن شهرستان‌های به شدت آلوده به ویروس، نظیر قم، آن هم تنها به علت دیدگاه‌های سیاسی واهی، اقدام به قرنطینه کردن دانشجویان منتقد و آگاه کرده‌است.

امروز شاهد آن‌ایم که مسحور شدگان قدرت، به جای قرنطینه کردن شهرستان‌های به شدت آلوده به ویروس، نظیر قم، آن هم تنها به علت دیدگاه‌های سیاسی واهی، اقدام به قرنطینه کردن دانشجویان منتقد و آگاه کرده‌است.

ضیا نبوی، دانشجویی که بعد از تحمل بیش از ۸ سال حبس، مجددا خود را به آغوش دانشگاه بازگردانده بود، مجددا مورد بازداشت قرار گرفته است؛ او خود نشانه‌ شکست حاکمیت زور و استبداد است؛ او ثابت کرد که با حبس و زندان، نگاه نقادانه و بیدار از دانشجو گرفته نمی‌شود و به همین علت دوباره دستگیر شد. علی حقیقت‌جوان و امیرحسین علی‌بخشی نیز همانند ضیا، نشان‌دهنده ضعف سیستم در اعمال فشار هستند.

در شرایطی که برای رهایی از بحران‌های جاری در کشور، جامعه، بیش از پیش به اتحاد نیاز دارد؛ دستگاه قدرت سرگرم حذف منتقدانش است؛ اما فراموش نکردیم و نخواهیم کرد که در تاریخ جنبش دانشجویی، همیشه اولین حمله‌ها به آنان بوده و خواهد بود. شکست مشهود نهاد قدرت در انتخابات، خود بهانه‌ای است برای سرکوب منتقدان؛ و برای برخورد چه کسانی بهتر از ما دانشجویان؟

انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش دانشگاه علامه، ضمن محکوم کردن این اقدامات سرکوب‌گرایانه، به تمام دانشجویان اعلام می‌دارد که این فشارها، برایش یک نیروی محرک قوی‌تر در جهت فریاد‌های آزادی و عدالت خواهد بود. ما از تمامی اقشار جامعه می‌خواهیم، که این بار آنان صدای ما باشند؛ دانشجو دیگر پناهی جز مردم ندارد.

دولت، قوه قضاییه و مجلس، همگی دانشگاه را رها کرده و حتی بعضا در مقابل آن قرار گرفته‌اند، اما باید بدانند که مسئولیت پیگیری شرایط این دانشجویان و عواقب ادامه بازداشت‌ها بر گردن آنان خواهد بود.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

4 پاسخ

  1. چرا نه؟ قدرت داریم. خدا با ماست. ۴۱ سال هم هر چه خواستیم کردیم. چرا حالا نکنیم؟
    وقتی روشنفکران دینی ما در در ستایش دست اورد‌های انقلاب و نگاه دیگر و شستن واژه‌ها مینویسند، چه انتظاری از مسئولین نظام مقدس دارید.

  2. مسول. محترم سایت زیتون لطفا سانسور نکنید و خبر را هم حذف نکنید!

    فراموش نکردید که وزیر اسبق بهداشت
    استعفا کرد. گفت مگر من مسخره دست شما هستم هر روز بی ثباتی و
    فوضولی و دخالت در وظایف من.
    یک عده لات در این کشور خودشان
    را فراتر از قانون میدانند و برای خودشان حکومت مستقل ایجاد کرده اند. افرادی خیانتکار.
    همان روز اول که خبر کرونا پخش شد
    و بسیاری از کشورها پرواز های خودشان را قطع نموده بودند و حتی در
    داخل کشور وزیر بهداشت هشدار داده بود اما هواپیمایی وابسته به سپاه ماهان بدون وقفه پرواز داشته است.
    کاملا مشخصه دخالت قماشی مانند سازمان اطلاعات سپاه و امثالهم کار را به اینجا رسانده است.
    ان از تقلب سال ۸۸ و حصر سه نفر و دزدی و چپاول ملت و سرکوب مردم
    در چند مرحله تا اعتراض ابان.سرنگونی
    هواپیما تقلب گسترده در انتخابات نمایشی اخیر. این هم از کرونا که منشا ان قم بوده است و…… همش اشتباه بوده!

  3. جامعه مدنی ایران، باید به فکر خود و مردم، در مصیبت و سختی باشد. اهل دین و فرهنگ و خرد، بجای سیاسی کردن هر مسئله ای، بهتر است برای مشکلات مختلف فرهنگی، بهداشتی، روانی، حل مشکلات فردی و … راه حل ارائه دهند.
    غر زدن و آه و ناله و طعمه گیری و فرصت طلبی سیاسی چاره کار نیست.
    یک جامعه ی سالم، با فرهنگ و دانش، بهتر میتواند دموکراسی را برقرار و ماندگار کند.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »