کرونا؛ راهکارهای فقهی علیه راهکارهای علمی

زیتون– تقابل فقیهان شیعه با «علم» محدود به علم پزشکی نیست؛ اما هم‌زمان با شیوع کرونا در ایران٬ این موضوع پررنگ‌تر شده است.

همین چند هفته پیش بود که آیت‌الله عباس تبریزیان٬ که خود را پدر طب اسلامی می‌خواند٬ یکی از کتاب‌‌های مرجع علم پزشکی را به آتش کشید و چندی بعد سه پزشک منتقد او به شلاق محکوم شدند.

حال همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران٬ تضاد میان علم و فقه مخصوصا فقه شیعه مورد توجه  عموم در ایران  قرار گرفته  است.

مخالفت با تعطیلی مناسک مذهبی و قرنطینه قم

پس از انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در قم٬ زمزمه‌های لزوم قرنطینه کردن این شهر مطرح شد٬ موضوعی که بلا فاصله با مخالفت روحانیون این شهر مواجه شد.

محمد سعیدی٬ نماینده ولی فقیه در قم٬ اولین کسی بود که نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. او در این رابطه گفت: «ما با صراحت اعلام می‌کنیم که همه قمی‌ها همکاری با مسئولان بهداشت را مورد توجه قرار می‌دهند اما هیچ فردی اجازه نمی‌دهد تا دشمن فضای قم را ناامن جلوه دهد و ترامپ خائن و مزدوران داخلی آرزوی شکست قم را به گور خواهند برد.»

علی‌اکبر حسینی‌نژاد٬ مشاور تولیت حرم حضرت معصومه٬ نیز در این رابطه گفت: «تعطیل کردن حرم پیام تلخی دارد، اینجا پناهگاه مردم است و نشستن مردم در گوشه‌ای از حرم و صحن، مشکلی پیش نمی‌آورد.»

او در این رابطه ادامه داد: «تعطیل کردن حرم چه ضرورتی دارد؟ مردم خودشان باید مراقب باشند. حالا زائران به ضریح دست نزنند و لمس نکنند و معمولا زائران توجیه هستند و مراعات می‌کنند.»

یکی از روحانیون قم اما نسبت به رعایت بهداشت توسط زائران این حرم چنین واکنش نشان داد:

در نهایت اما به رغم شیوع کرونا در شهر قم و انتشارش به تمامی کشور٬ حرم‌ خواهر امام هشتم شیعیان در این شهر تعطیل نشد.

از سوی دیگر حرم امام هشتم در شهر مشهد هم تعطیل نشده است.

شب گذشته به مناسبت آغاز ماه رجب٬ جمع کثیری از مردم در حرم امام رضا گرد هم آمدند و به مناسبت آغاز این ماه به شادی پرداختند.

 

 

 

 

توصیه‌های طبی علمای شیعه

تقابل علمای شیعه با علم به تعطیل نشدن اماکن مذهبی محدود نمی‌شود.

طی روزهای گذشته و پس از شیوع کرونا در ایران٬ مراجع تقلید به ارائه راه حل‌هایی برای درمان نیز پرداختند.

حسین وحید خراسانی٬ از مراجع تقلید شیعیان در شهر قم٬ از جمله مراجعی بود که برای مبارزه با ویروس کرونا، توصیه کرده بود: «هر روز دست خود را روی قلب‌تان بگذارید و هفت مرتبه سوره حمد را قرائت کنید و نیز هر روز صبح و شب هفت مرتبه آیت‌الکرسی را قرائت نمایید.»

ناصر مکارم شیرازی، دیگر مرجع تقلید ساکن قم هم گفته بود: «شایسته است در تمام خانه‌ها زیارت عاشورا و حدیث کساء خوانده شود.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

5 پاسخ

  1. اینها نشان دهنده این است که تدین ضد علمی است که موجب شیوع کرونا در ایران گشته است.

  2. اقای وحید خراسانی گفته اند که ضمن رعآیت دستورآت پزشکی و بهدآشتی آن کار را بکنید. نویسنده محترم این بخش اصلی را حذف کرده. چرا؟!
    شیخ ناصر مکارم هم گفته: مردم باید توصیه‌ها و دستوراتی را که مسئولان بهداشت و درمان کشور برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا ارائه می‌دهند را با دقت رعایت کنند و انجام دهند و از حضور در امکان عمومی بپرهیزند.
    https://www.tabnak.ir/fa/news/960984/%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%85-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7
    نویسنده محترم با هرکسی مشکل دارد، قرار نیست کامل نقل قول نکند و تحریف کند.
    کرونا جای تصفیه حساب های سیاسی مذهبی نیست. مسئله ملی است. کاش به این دقت کنیم

  3. در دینی که کتابش زنده خود پیامبر را از معجزه ناتوان خوانده و او را مانند دیگر بشرها دانسته چگونه مرده بیش از هزار و دویست ساله دیگران معجزه میکند؟
    خدا میداند که این آخوندها (آنها که دین را بدرستی میشناسند) به اسلام و خدا و پیامبر عقیده و ایمان ندارند که این دکانهای خلاف دین و قرآن را بازکرده اند و از عوام ساده لوح سؤ استفاده میکنند.
    در هیچ جای قرآن از امام (با این معنی که شیعیان امامی میگویند) و از امامزاده و معصوم و معجزه گر سخنی ندیدم. مگر اینکه اینها آن آیه هایی را بسود خودشان است توجیه و تفسیر و ترجمه میکنند. برای مردم هم هیچ ارزشی قائل نیستند مگر برای سود خودشان. خمینی که گفت : اوجب واجبات حفظ حکومت است. تازگی بعضی یک «از» هم به آن اضافه کرده اند !
    عده ای هم نمی خواهند واقعیت دین (چه خوب و چه بد یا چه درست و چه نادرست) را بفهمند و برابر آن رفتار کنند ، حتا اگر تحصیلکرده و استاد باشند. این گونه عقیده خود موجب گمراهی و گمراه ماندن است و دیگران را هم گمراه میکنند. علی بن ابیطالب را همینها کشتند.

  4. هدف بر قراری و توسعه دکان دین است. هر چقدر مرده بیشتر باشد، مرده خور بیشتر و بهتر میخورد

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »