آخرین گزارش کمیسیون امنیت ملی مجلس از «چرایی» سقوط مسافربری اکراینی

زیتون– مجتبی ذوالنور، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت که علت سقوط هواپیمای اوکراینی «خطای انسانی» است.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد که طبق بررسی‌ها و گزارش مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح «خطای انسانی» در سقوط هواپیمای اوکراینی اثبات شد و علت سقوط بر اثر «حمله سایبری» منتفی است.

امروز (یکشنبه، ۲۹ دی ماه) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جلسه‌ای در خصوص علل شلیک موشک به هواپیمای مسافربری اکراینی تشکیل داده است. در این جلسه رییس کمیته ویژه بررسی ستاد کل نیروهای مسلح، نماینده سازمان هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جانشین فرمانده کل ارتش، رییس هواپیمای کشوری و مدیر فرودگاه بین المللی امام حضور یافتند.

به گفته رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص علل سقوط این هواپیما٬ بحث «جنگ سایبری» اثبات نشده و «منتفی» است.

او پیش از این هم گفته بود شلیک موشک به هواپیما «خطای ناگزیر» یک اوپراتور بوده است.

تاکید دوباره این نماینده مجلس بر «خطای انسانی» اوپراتور در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران گفته بود «در این ماجرا نمی‌تواند تنها یک نفر مقصر باشد و همه مقصران باید مجازات شوند».

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین با رد تاخیر درباره اطلاع‌رسانی در پرونده سرنگون شدن هواپیمای اوکراینی، گفت: «نیروهای مسلح ما با سرعت عمل خوبی در این زمینه اقدام کردند و حادثه مشابهی نداریم که با این سرعت بررسی‌ها انجام شود.»

ذوالنور همچنین ادعای پیشین فرمانده نیروی هوافضای سپاه درباره قطع بودن ارتباط اوپراتور را رد کرده و گفته است: «به سامانه پدافندی دستور شلیک» اعلام نشده بود و اوپراتور «به تشخیص خودش چنین تصمیمی را گرفته و اقدام کرده است.»

هواپیمای مسافربری اوکراین صبح چهارشنبه ساعاتی پس از حمله موشکی ایران به پایگاه های محل استقرار نیروهای آمریکایی، هدف پدافند موشکی ایران قرار گرفت و سقوط کرد.

در مجموع سه فیلم متفاوت از لحظه برخورد موشک با این هواپیمای مسافربری و صحنه سقوط آن در شبکه‌های مجازی منتشر شد.

اکانتی که اولین فیلم را منتشر کرده بود٬ چند ساعت پس از انتشار آن فیلم که کامل‌ترین فیلم منتشر شده نیز بود٬ از شبکه اجتماعی توییتر حذف شد.

ایران ابتدا گزارش‌ها از هدف گرفتن پرواز ۷۵۲ خطوط بین‌المللی اوکراین از تهران به کی یف را تکذیب می‌کرد و یک سخنگوی دولت حتی کشورهای غربی را به «دروغگویی و مشارکت در جنگ روانی» متهم کرد.

هواپیمای مسافربری اکراین دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی تهران در جنوب غربی این شهر هدف قرار گرفت و سقوط کرد.

قربانیان شامل ده‌ها ایران و کانادایی، و همچنین از افغانستان، اوکراین، بریتانیا و آلمان بودند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »