فشارهای امنیتی برای «انصراف» گروه‌های تئاتر از «تحریم جشنواره»

زیتون– خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، خبر داد که سه گروه تئاتر در مشهد که پیش از این از جشنواره تئاتر فجر انصراف داده بودند، اعلام کرده‌اند که به این جشنواره بر می‌گردند تا «مشتی محکم بر دهان استکبار» بزنند.

این سه گروه پیش از این در اعتراض به مسائل و حواشی ماجرای سرنگونی هواپیمای اوکراینی از حضور در جشنواره فجر انصراف داده بودند.

در بیانیه‌ای که فارس با عنوان بیانیه سه گروه «آدیداس، جانی اسکیکی و خدای جنگ» منتشر کرده آمده است که «هرگز یوم‌الله را فراموش نمی‌کنیم» و می‌خواهیم «همدلی و اتحاد ایران اسلامی را به تمام رسانه‌های دروغین و پست غربی و دولت‌های استکبار و ملعون جهانی نشان دهیم.»

این سه گروه شامل یک‌صد نفر از هنرمندان فعال تئاتر می‌شوند.

پس از آنکه مقامات ایران صبح شنبه ۲۱ دی/ ۱۱ ژانویه به طور رسمی و تحت فشار بین‌المللی به ساقط کردن هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ توسط موشک پدافند سپاه اعتراف کردند، جمعی از هنرمندان که امسال قرار بود در سی ‌و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشند، در همدردی با خانواده کشته‌شدگان و اعتراض به عملکرد مسئولان از شرکت در این جشنواره سر باز زدند.

چهار سینماگر برجسته ایرانی، بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی و ناصر تقوایی جشنواره فجر را تحریم کردند. پگاه آهنگرانی، سارا بهرامی، امیر نجفی، صابر ابر، امیر‌مهدی ژوله همراه با ۴۲ کارتونیست و همچنین شماری از هنرمندان عرضه موسیقی از جمله کیوان ساکت، کیاوش صاحب‌نسق، حسام اینانلو، مانی جعفرزاده و هانا کامکار نیز اعلام کردند در این جشنواره حکومتی شرکت نمی‌کنند. هنرمندان طراح پوستر و سایر رشته‌های جانبی جشنواره فجر هم به این تحریم پیوستند.

موج انصراف‌ها تا جایی پیش‌ رفت که ابراهیم داروغه‌‌زاده، دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام کرد:

«امسال با توجه به فضای عمومی جامعه و همدردی با خانواده‌های داغدار حوادث تلخ اخیر، جشن برنامه افتتاحیه فیلم فجر برگزار نمی‌شود.»

در این رابطه  پرستوصالحی، در پستی اینستاگرامی خبر داد که «گویا هنرمندانی که از جشنواره فجر استعفا دادند ۳ تا ۶ سال از اجرا محروم میشوند دیگر کمک هزینه های اجرای تئاتر هم بهشون تعلق نخواهد گرفت.»

همزمان با انتشار خبر بازگشت این سه گروه به جشنواره، در شبکه‌های اجتماعی گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این که اعضای این گروه‌ها پیش از صدور بیانیه بازداشت شده بودند.

 

در همین رابطه روز پنج شنبه هفته گذشته نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد در مجلس٬ خبر از آن داده بود که به همراه شماری دیگر از نمایندگان مجلس در حال طرحی هستند، برای «محرومیت» هنرمندان معترض و سوگوار از رخدادهای اخیر ایران، که از شرکت در جشنواره‌های فجر انصراف داده‌اند.

پژمان‌فر به خبرگزاری فارس گفته بود: «در هفته آینده طرحی را به مجلس می‌بریم که در آن برای هنرمندانی… که از فعالیت‌های هنری انصراف می‌دهند، محرومیت پایداری از فعالیت‌های هنری در جمهوری اسلامی ایجاد شود».

این نماینده مجلس که سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی‌ست توضیح چندانی در مورد این طرح نداده بود.

خبرگزاری فارس در ساعت‌های پس از انتشار خبر اولیه «محرومیت پایدار» را به «محرومیت» تغییر داده‌ بود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. همین روزهاست که برای کسانی که در راهپیمایی حکومتی شرکت نکنند مجازات زندان تصویب کنند ، اما
    چو تیره شود مرد را روزگار
    همه آن کند کش نیاید به کار
    البته در مورد نامرد هم صادق است !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »