روز خط و نشان: وعده «انتقام سخت» در آینده نزدیک

زیتون– امروز (سه شنبه) سرداران سپاه٬‌رییس مجلس و دبیر شورای عالی امنیت ملی٬ در ادامه پروژه «انتقام سخت» تهدید آمریکا را ادامه دادند.

حسین سلامی٬ فرمانده کل سپاه پاسداران٬ در مراسم دفن قاسم سلیمانی گفت: «حرف آخر را اول می‌زنم، انتقام می‌گیریم، انتقام می‌گیریم، سخت، محکم، پشیمان‌کننده، قاطع و تمام کننده، مطمئنم، باشد آرام باشید.»

خبرگزاری فارس٬ خبر داد که حسین سلامی امروز (سه شنبه) در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: «اما اگر آنها حرکت دیگری انجام دهند، آنجایی را که دوست دارند و به آن عشق می‌ورزند را به آتش می‌کشیم.»

قاسم سلیمانی٬ فرمانده سپاه قدس٬‌ ابو مهدی المهندس، معاون رهبر حشد الشعبی و محمدرضا الجابری، مدیر روابط عمومی این گروه در ساعات ابتدایی روز جمعه کشته شدند.

این افراد در جریان یک حمله هوایی در فرودگاه بغداد به کاروان خودرو حامل فرماندهان سپاه قدس و حشد الشعبی کشته شدند. پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا هم ضمن تایید این خبر تصریح کرده است که دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده بوده است.

پس از آن بود که مقامات جمهوری اسلامی بر انتقام تاکید کردند.

آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬ مهمترین پیام سیاسی را پس از کشته شدن قاسم سلیمانی صادر کرد. آیت‌الله خامنه‌ای در ساعات اولیه روز جمعه پیام تسلیتی فرستاد و گفت که :«انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند.»

پس از او دیگر شخصیت‌های سیاسی و نظامی٬ یکی پس از دیگری «شهادت» قاسم سلیمانی را «تبریک و تسلیت» گفتند و  وعده «انتقام» دادند؛ اما در موقعیتی مقتضی. حسن روحانی٬ رییس جمهوری٬ در پیام تسلیتش نوشت: «بی‌تردید انتقام این جنایت هولناک را ملت بزرگ ایران و دیگر ملت‌های آزاده منطقه، از آمریکای جنایتکار خواهند گرفت.»

سخنگوی دولت٬ علی ربیعی٬ نیز در این رابطه توییت کرد: «قاسم سال‌ها به دنبال شهادت بود اما پاسخ سخت، دور نیست.»

سخنان امروز مقامات نظام اما بیش از گذشته رنگ و بوی «انتقام» داشت.

مصوبه مجلس برای اقدام متقابل علیه آمریکا

نمایندگان مجلس کلیات سه فوریت طرح اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا برای انتقام سخت را به تصویب رساندند.

در جلسه علنی امروز مجلس برسی طرح سه فوریتی اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا در دستور کار صحن قرار گرفت.

نمایندگان مجلس سرانجام کلیات طرح سه فوریتی «اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا» با موافقت دولت و در راستای زمینه‌سازی برای «انتقام سخت» تصویب کردند.

اعضای شورای نگهبان نیز که در صحن مجلس حضور داشتند٬ در همان لحظه این طرح را تایید کردند تا رییس مجلس بتواند بدون فوت وقت آن را ابلاغ کند.

علی لاریجانی٬ رییس مجلس٬ در تشریح این طرح، گفت: «در قانون قبلی که آمریکایی‌ها سپاه پاسداران را به عنوان «سازمان تروریستی» دانستند و در اردیبهشت سال جاری به تصویب رسید، «سنتکام» و «فرماندهی مرکزی آمریکا» به عنوان گروه های تروریستی معرفی شدند.»

او افزود: «امروز با اقدام سفاکانه آمریکا در ترور سردار سلیمانی که رئیس جمهور آمریکا مسئولیت آن را پذیرفت، این قانون را اصلاح و اعلام می‌داریم که کلیه اعضای پنتاگون، فرماندهان، عاملان و آمران شهادت سردار سلیمانی به عنوان نیروهای تروریستی شناسایی می‌شوند.»

رییس مجلس ادامه داد: «در اصلاح این قانون، مقرر شد «فقط برای دو ماه، مبلغ ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی در راستای حمایت از نیروی قدس سپاه، به این نیرو اختصاص یابد.»

شمخانی: ۱۳ سناریو برای «انتقام سخت»

علی شمخانی٬ دبیر شورای عالی امنیت ملی٬ اعلام کرد فعلاً براساس برخی ملاحظات، نمی‎توانیم اطلاعات بیش‌تری به رسانه‌ها ارائه کنیم اما در همین حد به ملت قهرمان وعده بدهیم که عملیات انتقام خون قهرمان بزرگ ملت ایران قرار نیست در قالب یک تک‌عملیات صورت بگیرد.

شمخانی درباره واکنش‌های احتمالی جمهوری اسلامی ایران به انتقام قاسم سلیمانی تأکید کرد: «تابه‌حال در مصاحبه اعضا با رسانه‎ها ندیدم که کسی این موضوع را مطرح کند و لذا این اولین مصاحبه رسانه‌ای است که این مسائل در آن مطرح می‌شود؛ می‌گوییم که آمریکایی‌ها بدانند؛ تاکنون ۱۳ سناریوی انتقام در شورا مطرح شده و حتی اگر بر ضعیف‌ترین سناریو هم اجماع صورت بگیرد اجرای آن می‌تواند یک کابوس تاریخی برای آمریکایی‌ها باشد. فعلاً براساس برخی ملاحظات، نمی‎توانیم اطلاعات بیشتری به رسانه‌ها ارائه کنیم اما در همین حد به ملت قهرمان وعده بدهیم که عملیات انتقام خون برادر شهیدمان قرار نیست در قالب یک تک‌عملیات صورت بگیرد چون برمبنای کلیدواژه بیانیه رهبر معظم انقلاب «تمام نیروهای محور مقاومت انتقام سردار شهید را خواهند گرفت».

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »