بحران خوابگاه‌ها؛ تجمع اعتراضی در دانشگاه تهران

#زیتون_دانشجو |۲۰

زیتون :جمعی از دانشجویان در اعتراض به وضعیت بحرانی خوابگاه‌های‌شان مقابل ساختمان معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تجمع کردند. این دانشجویان با سر دادن شعارهایی خواستار رسیدگی به وضعیت نامناسب خوابگاه‌ها و در نظر گرفتن امکانات رفاهی در درون این خوابگاه‌ها شدند.

علی مرادی دبیر صنفی خوابگاه‌های دانشگاه تهران در این‌باره گفت: دانشگاه تهران ۱۶ ساختمان خوابگاهی در سطح شهر دارد؛ خوابگاه‌های سطح شهر، در واقع یک سری ساختمان اداری، تجاری و مسکونی بودند که توسط دانشگاه اجاره و یا خریداری شد. این خوابگاه‌ها که در حوالی خیابان وصال، انقلاب و قدس قرار دارند، به دلیل فرسودگی مشکلاتی را برای دانشجویان به وجود آورده است. ساختمان‌ها در دهه ۳۰ ساخته شده‌اند و چندین سال از طول عمر آنها می‌گذرد و این خوابگاه‌ها برخلاف کوی که دارای چندین صنف نانوایی، رستوران و خشکشویی است، هیچ امکاناتی ندارد به غیر از یک چهار دیواری خالی.

او با اشاره به خراب بودن آسانسورها در خوابگاه‌های سطح شهر افزود: در حال حاضر خوابگاهی ۱۱ طبقه داریم که تا همین دیروز آسانسور آن خراب بود و امروز اطلاع دادند که قرار است بعد از مدت‌ها درست شود. همچنین در خوابگاهی دیگر آسانسور به مدت ۲ سال است که خراب است؛ این در حالی است که سالن مطالعه این ساختمان در طبقه ۶ قرار دارد و دانشجویان به همین دلیل نمی‌توانند از این سالن استفاده کنند. در اتاق‌ها هم حتی تخت و موکت سالم وجود ندارد و ساختمان‌ها به قدری فرسوده است که هر لحظه امکان ریزش سقف وجود دارد. حتی همین ماه گذشته به دلیل مشکل آب در یکی از ساختمان‌ها، پمپ آب تعبیه شد اما به دلیل فرسودگی لوله‌ها ترکید.

مرادی از ریزش سقف در دو مورد از خوابگاه‌های سطح شهر خبر داد و گفت: ماه گذشته در روز ۱۶ آذر سقف خوابگاه “قدس ۳” فروریخت اما خوشبختانه دانشجویی آسیب ندید. 

مرادی از ریزش سقف در دو مورد از خوابگاه‌های سطح شهر خبر داد و گفت: ماه گذشته در روز ۱۶ آذر سقف خوابگاه “قدس ۳” فروریخت اما خوشبختانه دانشجویی آسیب ندید.

به گزارش مهر به نقل از دبیر صنفی خوابگاه‌های سطح شهر دانشگاه تهران، روز گذشته معاون دانشجویی دانشگاه، معاون مالی اداری، مدیر کل امور دانشجویی و معاون دانشجویی خوابگاه در میان دانشجویان حضور یافتند و تاکید داشتند که بودجه‌ای نداریم و ما هم فکر می‌کنیم با این شرایط تغییری در وضعیت خوابگاه‌ها ایجاد نخواهد شد.

تجمع اعتراضی دانشجویان پردیس عباسپور

دانشجویان پردیس عباسپور نیز روز گذشته ساختمان هشترودی مقابل واحد آموزش پردیس تجمع اعتراضی برگزار کردند. موضوع اعتراض، بسته شدن سامانه آموزشی این دانشگاه و همچنین مصوبه آموزشی اخذ جریمه برای واحدهای افتاده از دانشجویان روزانه بود.

براساس مصوبه جدید دانشگاه دانشجویان ورودی ۹۷ به بعد در صورت حذف اضطراری، غیبت غیرموجه در کلاس و یا امتحان درس و عدم کسب نمره قبولی در هر درس، برای انتخاب مجدد همان درس موظف به پرداخت هزینه مربوطه طبقه مصوبه هیات امنا هستند.

علیرضا دشتابی، فعال صنفی دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی با اعلام این خبر گفت: قبلا به این صورت بود که در صورتی که دانشجو درسی را مردود می شد، بابت آن باید شهریه می پرداخت اما براساس مصوبه جدید آیتم‌های جدید برای گرفتن پول از دانشجویان اضافه شده است.

افضلیان، معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی به میان دانشجویان معترض آمد و وعده رسیدگی به مشکلات آن‌ها را داد اما دانشجویان از صحبت‌های او قانع نشدند.

اعتراض دانشجویان چهار دانشگاه فارس به پولی‌سازی دانشگاه

دانشجویان چهار دانشگاه استان فارس، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه سلمان فارسی، دانشگاه فسا و مرکز آموزش عالی لامرد در اعتراض به روند پولی‌سازی دانشگاه بیانیه مشترکی منتشر کردند؛ در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: 

در جهان امروز، جوانان هر کشور، نمودی از سطح پیشرفت و پویایی جامعه هستند. دانشجویان و دانشگاهیان به عنوان شاکله اصلی و محرک اجتماع نقشی انکارناپذیر در این حرکت خواهند داشت. توجه به آموزش شرط لازم برای ترقی کشورهای پیشگام در علم و صنعت طی دهه‌های اخیر بوده و هست. یکی از رسالت‌های انقلاب اسلامی، پروش جوانانی آگاه و متخصص و ارائه نیروی توانا در راستای تعالی روزافزون بوده که روند پولی‌سازی دانشگاه‌ها، همچون آفتی مخل این امر می‌باشد. مصوبات اخیر «هیات امنای دانشگاه صنعتی شیراز و موسسات عضو» در تناقض آشکار با این رسالت به سر می‌برد و مقدم شمردن درآمد مالی بر ارائه خدمات آموزشی، خیانتی آشکار به دانشجویان و آرمان‌های سرزمینمان، ایران، است.

در این جا به مواردی اشاره می‌شود که نتیجه تصمیمات ناصواب اتخاذ شده از سوی هیئت امنا و در راس امور، ریاست دانشگاه صنعتی شیراز است که طی چند ماه اخیر شاهد آن بوده‌ایم:

اخذ مجدد دروس دوره‌ی کارشناسی ارشد منوط به پرداخت شهریه ۱۵۸۴۰۰ تومانی به ازای هر واحد اعلام شده است.

اخذ مجدد دروس افتاده یا حذف‌شده دوره کارشناسی از ترم ۹ به بعد منوط به پرداخت شهریه ۶۰هزار تومانی به ازای هر واحد اعلام شده است.

به دانشگاه صنعتی شیراز و موسسات عضو هیات امنا، اجازه داده شده است که از دانشجویان بابت رسیدگی به پرونده‌های کمیسیون موارد خاص داخل دانشگاه از طریق سامانه سجاد، به میزان ۲۰هزار تومان و خارج از سامانه، مبلغ ۵۰هزار تومان به ازای هر مرتبه درخواست هر پرونده، هزینه دریافت نمایند.

به دانشگاه صنعتی شیراز و موسسات عضو هیات امنا، اجازه داده شده است که از دانشجویان تحصیلات تکمیلی بعد از سه ماه از دفاع پایان‌نامه و دانشجویان کارشناسی که پس از گذراندن آخرین درس اقدام به فرآیند فارغ التحصیلی ننموده‌اند، روزانه به مبلغ ۳هزار تومان به ازای هر روز دیرکرد، جریمه دریافت نماید.

دانشگاه‌هایی همچون امیرکبیر و گلستان دارای ۱۰ ترم سنوات مجاز می‌باشند و نام ۴۱ دانشگاه مطرح دولتی در لیست دانشگاههای با ۹ ترم سنوات مجاز دیده می‌شود که متاسفانه دانشگاه صنعتی شیراز بعد از تبدیل به بنگاه آموزشی از این لیست خارج شده است.

شایان توجه است دانشگاه‌هایی همچون امیرکبیر و گلستان دارای ۱۰ ترم سنوات مجاز می‌باشند و نام ۴۱ دانشگاه مطرح دولتی در لیست دانشگاههای با ۹ ترم سنوات مجاز دیده می‌شود که متاسفانه دانشگاه صنعتی شیراز بعد از تبدیل به بنگاه آموزشی از این لیست خارج شده است.

تمامی موارد مذکور منوط به درخواست خود دانشگاه‌های عضو هیات امنا بوده و رویکرد مسئولان ما در نادیده‌گرفتن اصل اساسی آموزش رایگان و نگاه بازاری سیاست‌گذاران به دانشگاه، بیش از پیش نمایان شده و همین امر، لزوم واکنش و اعتراض جامعه دانشجویی را به روند پولی سازی دانشگاه می‌طلبد.

از این رو طی این بیانیه ضمن اعلان برائت از هرگونه سنگ‌اندازی در مسیر اعتلای دانشجویان اعلام می‌داریم: خواستار لغو فوری کلیه مصوبات یاد شده و عودت تمامی هزینه‌های اخذ شده از این طریق به دانشجویان و بازگشت سنوات مجاز به حالت قبل می‌باشیم. همچنین خاطر نشان می‌شود هر مسئولی و در هر مقامی که بخواهد همچون تکه چوبی در میان چرخ‌دنده‌ها عمل کند، سرنوشتی جز خروج اجباری از سیستم دانشگاهی نخواهد داشت.

تأسیس مراکز حوزوی در برخی از دانشگاه‌ها تا پایان هفته

وزیر علوم از «تأسیس مراکز حوزوی در برخی از دانشگاه‌ها و تحصیل دانشجویان در این مراکز در اواخر هفته جاری» خبر داد. همزمان تفاهم‌نامه همکاری وزارت علوم با مدیریت حوزه‌های علمیه از سوی منصور غلامی و آیت الله اعرافی به امضا رسید.

وزیر علوم که به همراه معاونانش در نمایشگاهی در مدرسه فیضیه قم حاضر شده بود این‌باره گفت: با توجه به لزوم شناخت کامل از ظرفیت‌های علمی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، هر چقدر شرایط همکاری مشترک اساتید بیشتر فراهم شود، قطعاً گسترش همکاری‌ها و تعمیق روابط علمی بیشتر خواهد بود.

غلامی افزود: در بخش علوم انسانی اساتید زبده‌ای در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه داریم که یکی از موارد همکاری‌های مشترک همین بخش است که ان‌شاالله آثار و تبعات به گونه‌ای پیش رود که نتایج آن در اختیار همه طالبان علم و دانش قرار گیرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »