درخواست پارلمان اروپا از جمهوری اسلامی: تعداد کشته‌ها و بازداشت‌شدگان را اعلام کنید

زیتون– پارلمان اروپا امروز (پنج‌شنبه) با تصویب قطعنامه‌ای «استفاده گسترده و نامتناسب از خشونت توسط ایران علیه معترضان مسالمت‌آمیز» در هفته‌های اخیر را محکوم کرد و از ایران خواست تا تعداد کشته‌ها و بازداشت‌شدگان را اعلام کند.

در این قطعنامه همچنین با خانواده‌های قربانیان سرکوب اعتراضات اخیر در ایران همدردی و خشونت نامتناسب ماموران را محکوم کرده و همزمان خواهان آن شده است که سازمان ملل متحد بدون فوت وقت تحقیقاتی جامع را درباره این رویدادها آغاز کند.

در قطعنامه پارلمان اروپا از اعتراضات اخیر ایران به عنوان «بزرگترین ناآرامی ۴۰ سال اخیر» در ایران یاد شده است.

این قطعنامه می‌گوید که با گران شدن بنزین هزاران نفر از مردم ایران در سراسر کشور از حق اساسی خود برای تجمع آزادانه و بیان اعتراضاتشان استفاده کردند، اما ماموران امنیتی در ایران، بی توجه به درخواست‌های بین‌المللی، از “قوای قهریه نامتناسب” علیه معترضان استفاده کردند و در مواردی معترضان غیرمسلح را به گلوله بستند.

پارلمان اروپا به خانواده‌های کشته‌شدگان تسلیت گفته و برای زخمی‌ها آرزوی بهبود کرده است.

رادیو فردا خبر داد که این متن غیر الزام‌آور که مورد حمایت همه گروه‌های اصلی سیاسی در پارلمان اروپا است، همچنین از تهران می‌خواهد که «تحقیقات سریع، بی‌طرفانه، مستقل و شفافی را درخصوص اتهامات استفاده بیش از حد از زور، از جمله هدف قرار دادن مستقیم معترضان توسط نیروهای امنیتی انجام دهد؛ و همه عاملان خشونت را محاکمه کند.»

علاوه بر این قانون‌گذاران اتحادیه اروپا خواستار این شدند که «همه معترضان، مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران که به دلیل استفاده از حقوق قانونی خود در آزادی بیان و تجمع در ایران دستگیر شده‌اند بدون قید و شرط آزاد شوند» و خانواده‌ها از محل بستگان بازداشت شده خود مطلع شوند.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید در اعتراضات اخیر ۳۰۴ نفر کشته شده‌اند.

قطعنامه پارلمان اروپا کمی پس از آن تصویب شده که مجمع عمومی سازمان ملل هم در قطعنامه‌ای وضعیت حقوق بشر در ایران را محکوم کرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »