روحانی: اعترافات معترضان از تلویزیون پخش خواهد شد

زیتون– حسن روحانی٬ رییس جمهوری٬ امروز (چهارشنبه) خواستار پخش اعترافات معترضان بازداشت شده از تلویزیون شد.
حسن روحانی در سخنرانی خود مدعی شد که گروهی از معترضان به افزایش قیمت بنزین «سازمان‌یافته» بودند که «بیش از دو سال برای این کار برنامه‌ریزی کرده بودند» و «به دستور اربابانشان در خارج از کشور» در این روزها بیرون آمده‌اند.

او در این باره گفت: «اما آنها که سازمان یافته در این اغتشاشات آمده‌اند که اعترافات آنها هم پخش خواهد شد. آنها بیش از دو سال برای این کار برنامه‌ریزی کرده بودند.»

علی اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات رییسه مجلس٬ پیشتر از اعلام وصول طرح ممنوعیت ضبط و پخش اعترافات اشخاص در صدا و سیما و سایر رسانه‌های گروهی خبر داده بود.

او اما در ادامه تایید کرد که عده‌ای از معترضان «بی‌گناهند» و «همین طوری دستگیر شدند.»

حسن روحانی ادامه داد: «همه افرادی که دستگیر شدند عده‌ای از آنها بی‌گناهند و باید آزاد شوند. همین طوری دستگیر شدند.»

او افزود که «مثلاً اگر کسی تخلفی کرده لاستیکی آتش زده از نظر من جرمی نیست اگر چه کارش درست نبوده ولی نباید آنها را نگه داریم. جوانی بوده آمده دادی زده و شعاری داده نباید سخت‌گیری شود.»

رییس‌ جمهوری ادامه داد: «اما کسی با سلاح گرم آمده آن حساب دیگری دارد یا با سلاح سرد آمده حساب دیگری دارد یکی با قمه حمله کرده یکی آمده فروشگاه را تاراج کرده و آتش زده اینها با یکدیگر فرق می‌کند من خواهش می‌کنم این گونه موارد تفکیک شود.»

پس از اعلام افزایش قیمت بنزین در روز جمعه ۲۴ آبان، ده‌ها شهر ایران شاهد اعتراضات گسترده بود.

اعتراض‌های اخیر به گفته مقام‌های دولتی، در بیش از ۵۰۰ نقطه کشور، در ۲۷ استان، رخ داد و تنها شهر تهران شاهد بروز اعتراضات در ۱۰۰ نقطه از شهر بود.

«زیتون» پیشتر اعلام کرده بود که بر اساس اخباری که از یک مقام امنیتی دریافت کرده تعداد کشته شدگان پنج روز اول اعتراضات اخیر ایران افزون بر ۲۷۰ تن است. از این تعداد کشته شدن ۱۴۳ نفر روز گذشته به تایید سازمان عفو بین الملل نیز رسیده است. وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، نیز شمار کشته‌ها را تا ۳۶۶ عنوان کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش اخیر خود از کشته شدن دست‌کم ۲۰۸ نفر در جریان اعتراضات اخیر خبر داده است.

اما تنها نام و نشان تعداد اندکی مشخص شده است.

هفته گذشته حسین نقوی حسینی٬ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس٬ اعلام کرد که در اعتراضات اخیر بیش از «هفت هزار نفر» بازداشت شده اند.

اما بر اساس برآوردهای فعلی در این اعتراض‌ها حداقل ۳۶۶ نفر کشته و بیش از هشت هزار نفر بازداشت‌ شده‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »