اولین آمار رسمی از تعداد کشته‌شدگان و بازداشتی‌های اعتراضات اخیر تهران

زیتون– انوشیروان محسنی‌ بند‌پی، استاندار تهران، امروز (سه شنبه) در یک نشست خبری درباره میزان بازداشتی‌های روزهای گذشته گفت که در جریان اعتراض‌های اخیر در ایران ۲۰۲۱ نفر در تهران بازداشت شده‌اند.

او توضیح نداد که این آمار مربوط به کدام شهرهاست، ولی اضافه کرد که از میان این تعداد، افرادی که «برای نخستین‌ بار» وارد یک جریان اعتراضی شده‌ بودند، آزاد شده‌اند.

استاندار تهران همچنین گزارشی از خسارت‌ها داده و گفته است در جریان اعتراض‌ها ۲۹ جایگاه سوخت، ۱۴۰ شعبه بانک و ۴۷ فروشگاه زنجیره‌ای در استان تهران آسیب‌ دیده‌اند.

در همین رابطه غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، خبر داده که تعداد بازداشتی‌های مربوط به اعتراضات اخیر در تهران به ۳۰۰ نفر کاهش یافته است.

پس از اعلام افزایش قیمت بنزین در روز جمعه ۲۴ آبان، ده‌ها شهر ایران شاهد اعتراضات گسترده بود.

اعتراض‌های اخیر به گفته مقام‌های دولتی، در بیش از ۵۰۰ نقطه کشور، در ۲۷ استان، رخ داد و تنها شهر تهران شاهد بروز اعتراضات در ۱۰۰ نقطه از شهر بود.

«زیتون» پیشتر اعلام کرده بود که بر اساس اخباری که از یک مقام امنیتی دریافت کرده تعداد کشته شدگان پنج روز اول اعتراضات اخیر ایران افزون بر ۲۷۰ تن است. از این تعداد کشته شدن ۱۴۳ نفر روز گذشته به تایید سازمان عفو بین الملل نیز رسیده است. وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، نیز شمار کشته‌ها را تا ۳۶۶ عنوان کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش اخیر خود از کشته شدن دست‌کم ۲۰۸ نفر در جریان اعتراضات اخیر خبر داده است.

اما تنها نام و نشان تعداد اندکی مشخص شده است.

هفته گذشته حسین نقوی حسینی٬ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس٬ اعلام کرد که در اعتراضات اخیر بیش از «هفت هزار نفر» بازداشت شده اند.

اما بر اساس برآوردهای فعلی در این اعتراض‌ها حداقل ۳۶۶ نفر کشته و بیش از هشت هزار نفر بازداشت‌ شده‌اند.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »