دادستان کل کشور ۳۰۰ کشته و ۷ هزار بازداشتی را تایید نکرد

زیتون– محمدجعفر منتظری٬ دادستان کل کشور٬ آمار  ۳۰۰ کشته و ۷ هزار بازداشتی در طی اعتراضات آبان ماه را تایید نکرد.

او در این رابطه گفت که «خوشبختانه افراد خارج از کشور هیچ دسترسی به اطلاعات و آمار ندارند» به همین دلیل آنها آمارهای مختلفی می‌دهند که هیچ کدام از آنها اعتبار ندارد.

«زیتون» پیشتر اعلام کرده بود که بر اساس اخباری که از یک مقام امنیتی دریافت کرده تعداد کشته شدگان پنج روز اول اعتراضات اخیر ایران افزون بر ۲۷۰ تن است. از این تعداد کشته شدن ۱۴۳ نفر روز گذشته به تایید سازمان عفو بین الملل نیز رسیده است. وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، نیز شمار کشته‌ها را تا ۳۶۶ عنوان کرده است. اما  تنها نام و نشان تعداد اندکی مشخص شده است.

هفته گذشته حسین نقوی حسینی٬ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس٬ اعلام کرد که در اعتراضات اخیر بیش از «هفت هزار نفر» بازداشت شده اند.

این نخستین بار بود که آماری رسمی در زمینه تعداد بازداشت‌های یک هفته اعتراضات گسترده در ۲۷ استان ایران اعلام شد.

دادستان کل کشور امروز (شنبه)  به سوالی  درباره تعداد کشته‌ها در اعتراضات اخیر با توجه به اظهارات امروز معاون سیاسی وزیر کشور مبنی بر این که باید آمار بازداشتی‌ها و تعداد کشته شدگان اعتراضات اخیر را دادستانی بدهد، پاسخ داد: «درباره ارائه آمار بازداشتی‌ها، این آمار از روز اول تا امروز متغییر بوده است. عده‌ای در جمعیت‌های آنچنانی دستگیر می‌شوند که بعد از بررسی تلاش ما در اولین فرصت این بود آنهایی که تخلفات جزئی داشته یا این که در صحنه دستگیر شده‌اند تلاش شد با همه توانی که در نیروهای اطلاعاتی، امنیتی، انتظامی و قضایی داشتیم آنها هر چه زودتر آزاد شوند.»

او افزود که آخرین آمار را ندارم اما می‌دانم تعداد زیادی از آنها آزاد شدند و آنهایی که دستگیر شدند کسانی هستند که در صحنه جرم مجرم شناخته شدند که این هم مبتنی بر دلایل و مدارک بوده است. کارهای تحقیقاتی و بازجویی ادامه دارد و امیدواریم آن هم در اولین فرصت به اتمام برسد.

منتظری در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر یکی از نمایندگان مجلس درباره بازداشت ۷ هزار نفر در اعتراضات اخیر، نیز گفت: «این موضوع را نه تنها تایید نمی‌کنم که می‌گویم هیچ مقامی مجاز نیست بدون داشتن آمار و اطلاعات دقیقی آماری بدهد. بنده هم در خبرها و گزارشات دیدم که برخی آماری داده‌اند که باید از آنها پرسید منبع این آمار و این اطلاعات کجاست. به هر حال ما این را تایید نمی‌کنیم.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »