طرح مجلس: بنزین ۱۵۰۰ تومان بدون سهمیه بندی

زیتون– بهرام پارسایی٬ سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس٬ از تهیه طرح دوفوریتی برای تک‌نرخی شدن بنزین خبر داد و گفت که این طرح تقدیم هیات رییسه مجلس شده است.

بهرام پارسایی در این رابطه توضیح داد که در یک طرح دوفوریتی پیشنهاد شده است که قیمت بنزین با نرخ ۱۵۰۰ تومان تک‌نرخی شود، چرا که دو نرخی بودن آن منشاء فساد است.

او افزود در این طرح پیشبینی شده است که قیمت ۱۵۰۰ تومان برای هر لیتر بنزین سالانه ۱۷ هزار میلیارد تومان به درآمد دولت اضافه می‌کند و بخشی از کسری بودجه دولت را تامین کند.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در حالی از تامین کسری بودجه دولت از طریق افزایش قیمت بنزین سخن گفت که پیشتر دولت مدعی شده بود از افزایش قیمت بنزین قصد جبران کمبود بوجه نداشته است. دولت بارها تاکید کرده بود که مابه التفاوت قیمت جدید بنزین در غالب بسته‌های کمک معیشتی به مردم بازگردانده خواهد شد.

در طرح جدید مجلس اما پیشنهاد شده است که به موازات حذف بنزین سه هزار تومانی، کمک‌های معیشتی در پی افزایش قیمت بنزین نیز حذف شود، چرا که این کمک‌ها در قانون نیز تعریف نشده است.

این طرح به صورت دوفوریتی روز دوشنبه (۴ آذر)بعد از ظهر تحویل هیات رییسه مجلس شده است. بهرام پارسایی ادامه داد: «انتظار داشتیم که طرح به صورت خارج از نوبت در جلسه علنی روز سه‌شنبه بررسی شود اما به دلیل عدم حضور رییس مجلس شورای اسلامی به بعد از تعطیلات مجلس موکول شد و امیدواریم مجلس در هفته بعد از تعطیلات، انفعال خود در این زمینه را جبران کند.»

این طرح نمایندگانی در شرایطی به هیئت رییسه ارائه شده است که پیشتر آیت‌الله خامنه‌ای نمایندگان مجلس را از دخالت در این امر بازداشته بود.

محمود صادقی، نماینده مجلس٬ سوم آذرماه خبر از آن داد که در جریان اجرای افزایش بهای بنزین در ایران، نمایندگان مجلس در صدد مخالفت با آن بودند، اما رهبر جمهوری اسلامی با «ارسال یادداشتی» به رییس مجلس خواستار عدم مداخله نمایندگان مجلس در این موضوع شد.

او در کانال تلگرامی اش نوشت: «دو روز پس از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین و متعاقب بروز اعتراض‌های گسترده در سطح کشور و ارائه‌ی طرح‌هایی برای لغو یا تعدیل این طرح از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مقام معظم رهبری در روز یکشنبه ۲۶ آبان ۹۸ صریحا حمایت خود را از این طرح اعلام کردند و با ارسال یادداشتی خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان را از مخالفت با آن برحذر داشتند.»

شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران بامداد ۲۴ آبان اعلام کرد که براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بنزین را برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز سهمیه بندی کرده است.

اجرای این مصوبه شورای عالی اقتصادی سران قوا درباره سه برابر شدن بهای بنزین آزاد به بروز اعتراض‌های مردمی گسترده در بسیاری از شهرهای ایران انجامید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »