دانشجویان اقتصاد دانشگاه تهران غذاها را پس دادند

#زیتون_دانشجو| ۱۰

زیتون: ثبت نام بیست‌وسومین دوره ازدواج دانشجویی آغاز شد. در مراسمی به همین مناسبت اعلام شد که در ۲۲سالی که از آغاز طرح ازدواج دانشجویی گذشته، نزدیک به ۵۰۰ هزار زوج در این اتفاق شرکت کرده‌اند و کمیته‌ای نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اولویت کاهش طلاق تشکیل شده است.

به گزارش زیتون، معاون سیاسی و فرهنگی نهاد نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه‌ها در این مراسم گفت: «واسطه‌گری گاهی از صفر تا صد کار را شامل می‌شود؛ اما برخی مواقع موانعی مانند هماهنگ نبودن خانواده‌ها به دلایل نادرست وجود دارد که ورود می‌کنیم و موانع را برطرف می‌کنیم». به گفته صالحی «اجماع نسبی وجود دارد که رویکرد مسئله فرزندآوری باید اساسی باشد. یکی از رویکردهای ویژه، توجه به مسئله جمعیت بوده و سیاست‌ ما نیز در این راستاست. جلسه‌ای با مسئولان وزارت بهداشت نیز در این‌باره داشتیم. در ازدواج دانشجویی به مسئله فرزندآوری نیز توجه می‌کنیم».

او از تشکیل «کمیته‌ای برای ازدواج و کاهش طلاق، با اولویت به کاهش طلاق» در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: «با توجه به تجربه بیست‌وچند ساله طرحی را آماده کردیم که امیدواریم آن را تا پایان سال محقق کنیم. این طرح هم در حوزه نرم‌افزاری و آموزشی و هم سخت‌افزاری است».

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها: «ازدواج‌های دانشجویی ابتدا در سال ۱۳۷۶ در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد. تاکنون قریب به ۵۰۰ هزار زوج در این اتفاق مبارک شرکت کرده‌اند. چند سالی است سفر به مشهد نیز تدارک دیده شده است.

در این مراسم رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبر در دانشگاه‌ها نیز از طرحی سخن گفت که به نظر می‌رسد همین طرحی باشد که معاونش وعده‌اش را داده است. او گفت «در طرح پیش رو برای دانشجویان مجرد هم برنامه‌هایی خواهیم داشت تا ازدواج به‌هنگام داشته باشند؛ در این طرح از قبل تا بعد از ازدواج را در نظر داریم و نه‌تنها همکاری وزارت علوم و وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان نهادهای بزرگ آموزش عالی را می‌طلبد، بلکه حضور دیگر نهادهای دولتی نیز نیاز است تا نهضتی شکل بگیرد. وقتی طرح آماده شود و به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد، امیدواریم با توجه به حضور نفرات اول قوا در این شورای مهم، طرح اجرایی شود».

رستمی به موضوع «همسان‌گزینی» در ازدواج‌ها هم پرداخت و گفت: «مطالعاتی درباره ازدواج‌های دانشجویی انجام داده‌ایم. تحقیقات در قالب‌های مختلفی بوده که بخشی به نحوه آشنایی مربوط می‌شود. نیاز به نهادهای واسطی داریم که بتوانند دختران و پسران هم‌کُفو را انتخاب کنند. تجربیات خوبی در دانشگاه‌های پایتخت و دیگر شهرها داریم. البته هنوز به طرح جامع و کاملی برای وساطت و معرفی نرسیده‌ایم».

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در گزارشی از ازدواج‌های دانشجویی گفت: «ابتدا در سال ۱۳۷۶ در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد. تاکنون قریب به ۵۰۰ هزار زوج در این اتفاق مبارک شرکت کرده‌اند. چند سالی است سفر به مشهد نیز تدارک دیده شده است. در سال‌هایی که آمار کلی ازدواج افزایش داشته، ازدواج دانشجویی نیز بیشتر بوده است. سال گذشته حدود ۲۰ هزار زوج ثبت نامی داشتیم که ۱۳ هزار زوج اعزام شدند و بقیه به‌دلیل اتفاقاتی مانند امتحانات نتوانستند ما را همراهی کنند. البته ظرفیت پذیرش جمعیت بیشتری را نیز داریم. با پایان ثبت نام و از اول دی‌ماه، اعزام‌ها آغاز می‌شود».

دو معارفه؛ دو تصویر از رابطه بسیج و دانشگاه

روز گذشته دو مراسم معارفه رئیس بسیج اساتید در دانشگاه‌ها برگزار شد؛ یکی در دانشگاه علامه طباطبایی و دیگری در پژوهشگاه علوم انسانی. معارفه‌هایی که دو فضای متفاوت را میان بسیج اساتید و دانشگاه نشان می‌دادند.

در مراسم نخست، رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: «آنچه برای ما مهم است این است که بسیج به عنوان یک نهاد انقلابی فراجناحی، پیگیر نگرش‌های یک جناح سیاسی خاص نباشد و البته از ارزش‌ها، اندیشه‌ها و مواضع بنیادین خود نیز پاسداری و با جدیت این اهداف را دنبال کنند».

او با ابراز رضایت از عملکرد بسیج اساتید در این دانشگاه گفت: «از حدود ۶ سال پیش و آغاز این فعالیت، حدود ۴۴۰ عضو هیات علمی داشتیم که از این تعداد۱۴۰ نفر از استادان به این تشکل ملحق شدند و فعالیت‌های بسیار مثبت و دامنه‌داری را آغاز کردند، به طوری که تشکیل حلقه‌های اندیشه، جلسات نقد، کانون‌های تفکر و پیگیری مطالبات مختلف گسترش پیدا کرد».

آنچه در مراسم معارفه رئیس بسیج اساتید پژوهشگاه علوم انسانی مطرح شد نشان می‌داد که استادان و بسیج اساتید چندان رابطه خوبی با هم ندارند.

اما آنچه در مراسم دوم، یعنی معارفه رئیس بسیج اساتید پژوهشگاه علوم انسانی مطرح شد نشان می‌داد که استادان و بسیج اساتید چندان رابطه خوبی با هم ندارند.

در این مراسم معاون سیاسی بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران گفت: «برخی استادان غرب‌گرا و ملی‌گرا در مقابل توهین نتانیاهو و ترامپ به ملت ایران و نه حتی نظام سیاسی، سکوت می‌کنند و خلیج فارس ما توسط کسانی فارس می‌ماند که ادعایی برای ملی‌گرایی ندارند».

روح‌الله سلگی افزود: «با اینکه سردمداران غرب صراحتاً به شکست و فروپاشی هژمونی تمدن غرب اذعان می‌کنند و نخست‌وزیر فرانسه می‌گوید شکست ما در سوریه سرآغازی برای فروپاشی غرب است؛ اما استادان لیبرال ما همچنان نمی‌پذیرند و کماکان واله و شیدای سرابی به نام غرب‌اند».

او در تکمیل گله‌هایش از «استادان غربزده» تاکید کرد: «کسانی شعار جانم فدای ایران سر می‌دهند که نه شجاعت و جسارت فدا کردن جانشان را داشتند و دارند و نه راهبردی برای حفظ ایران می‌توانند ارائه دهند. اما ما در در کارزار بزرگی که با آمریکا و هم‌دستانش چون آل‌سعود در منطقه داشته‌ایم بر دشمن تفوق پیدا کرده‌ایم و موئسسه رسمی استراتژیک انگلیس، ایران را با نفوذترین کشور خاورمیانه می‌داند».

دانشجویان اقتصاد، غذاها را پس دادند

دیروز جمعی از دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در اعتراض به کیفیت نامناسب غذای این دانشکده، غذاها را به دانشکده پس دادند و با قراردادن غذاهای خود در محوطه دانشگاه خواستار رسیدگی دانشگاه به کیفیت غذا و برخورد با پیمانکار شدند.

در پی اعتراض این دانشجویان به کیفیت نامناسب غذای این دانشکده، معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفت:«این دومین بار است که پیمانکار دانشکده اقتصاد کیفیت لازم را در تهیه، توزیع و پخت غذای دانشجویی رعایت نمی‌کند و دانشگاه تهران با این پیمانکار برخورد می‌کند و احتمال لغو قرارداد آن وجود دارد.»

دکتر حبیبا در این‌باره به خبرگزاری ایسنا گفت: دانشگاه تهران با تمامی پیمانکارانی که در توزیع، تهیه مواد و پخت غذای دانشجویان کوتاهی کنند و کیفیت لازم را رعایت نکنند، برخورد جدی خواهد کرد. در بحث اعتراض دانشجویان دانشکده اقتصاد به کیفیت نامناسب غذا نیز وارد شدیم و موضوع را پیگیری کردیم.

او افزود: ابتدا تذکر شفاهی به این پیمانکار داده و در مرحله‌ بعد جریمه و در نهایت اگر این کیفیت رعایت نشود، با پیمانکار لغو قرارداد می‌کنیم. با توجه به این‌که قرارداد با پیمانکار جدید پروسه خاص خود را دارد و یک روند طولانی مدت است؛ بنابراین لغو قرارداد به عنوان گزینه نهایی در برخوردها تلقی خواهد شد.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران با تاکید بر این‌که هر دانشکده مسئولیت نظارت بر کیفیت غذای دانشجویی خود را دارد، گفت:«به دلیل پراکندگی ساختمان‌های دانشکده ما سلف مرکزی در دانشگاه به منظور تهیه یکجا برای پخت غذای دانشجویان را نداریم، به همین جهت هر دانشکده آشپزخانه مخصوص به خود را دارد و غذای دانشجویان را تهیه می‌کند. دانشگاه تهران به دنبال راه‌اندازی آشپزخانه سلف مرکزی در دانشگاه بود که هنوز به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها و عدم بودجه لازم نتوانستیم این سلف مرکزی را راه‌اندازی کنیم.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »