ادعای تازه ایران: نماینده آژانس «نیترات انفجاری» همراه داشت

زیتون– کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز (پنجشنبه ۱۶ آبان) مدعی شد که علت جلوگیری از ورود یکی از بازرسان آژانس به تأسیسات غنی‌سازی نطنز همراه داشتن «آثاری از نیترات انفجاری» بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ادعای غریب‌آبادی واکنشی نشان نداده است.

روز گذشته خبرگزاری رویترز از قول منابع دیپلماتیک گزارش داده که ماموران امنیتی هفته گذشته یکی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای مدت کوتاهی جلب کرده و مدارک سفر وی را نیز گرفته‌اند.

چندین مقام آژانس در گفت‌وگو با این خبرگزاری، توقیف بازرس آژانس و مدراک وی را «ارعاب» توصیف کرده‌اند. این حادثه در سایت غنی‌سازی نطنز اتفاق افتاده است.

این گزارش می‌گوید برای اولین بار است که از زمان توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، موسوم به برجام، ماموران ایرانی دست به چنین کاری می‌زنند.

قرار است موضوع توقیف مدارک سفر این بازرس در اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکره شود.

یک دیپلمات اروپایی گفته است توقیف بازرس آژانس به نگرانی‌ها از آینده ماموریت آنها دامن زده است. بر اساس برجام، هم‌اکنون ۱۳۰ تا ۱۵۰ بازرس آژانس موضوع فعالیت‌های ایران را دنبال می‌کنند.

توقیف یک بازرس آژانس در حالی است که ایران در واکنش به تحریم‌های آمریکا در چندین مرحله از تعهدات برجامی خود عدول کرده است.

همچنین اخیرا آژانس خواهان «توضیح فوری» جمهوری اسلامی درباره آثار اورانیوم کشف شده در «تورقوزآباد» در حومه تهران شده است. تورقوزآباد محلی است که نخست وزیر اسرائیل سال گذشته از آن به عنوان «انبار مخفی هسته‌ای ایران» یاد کرد.

کاظم غریب‌آبادی در پایان جلسه روز پنجشنبه شورای حکام آژانس درباره بازرس آژانس که از ورودش به تاسیسات نطنز جلوگیری شده بود به صداوسیمای جمهوری اسلامی گفت: «وقتی بازرس در تأسیسات نطنز بود دتکتورهای (تجهیزات کنترلی) ما شناسایی کردند که این بازرس می‌تواند مواد خطرناک به همراه داشته باشد، اقدامات متعددی بعد از آن صورت گرفت، تنها یک بار از دتکتور استفاده نشد، بلکه در محیط‌های مختلف از دتکتور استفاده شد و حتی وقتی برای کیف دستی‌اش استفاده شد باز آلارم و هشدار داد.»

نماینده ایران در آژانس اضافه کرد: «به اعضای شورا گفتم با توجه به سوابق خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ما، به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی امنیت ملی و ایمنی و امنیت تأسیسات هسته‌ای را مورد مصالحه قرار نخواهیم داد و مصر هستیم آژانس باید با ما همکاری کامل انجام دهد که این تحقیقات را به صورت کامل انجام دهیم.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. آنطور که قبلا گزارش شده بود این خانم قاطی یک مشت مرد با حجاب ناکافی میخواسته وارد آن سایت شود.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »