«سها مرتضایی ستاره‌دار نیست؛ خودشیفته است»

#زیتون_دانشجو| |۶

زیتون :دوشنبه ۱۳ آبان در حالی که تحصن سها مرتضایی، فعال صنفی دانشجویی دانشگاه تهران وارد پانزدهمین روز خود شد معاون فرهنگی دانشگاه تهران او را یک «خودشیفته» خواند و ادعای «ستاره‌دار» شدن او را تکذیب کرد.

مجید سرسنگی گفت: «رتبه دانشجویان در آزمون کتبی دوره دکتری تنها معیار پذیرش محسوب نمی‌شود و دانشجویان دکتری دانشگاه‌ها علاوه بر آزمون کتبی در دوره دکتری باید در مصاحبه عملی نیز شرکت کنند. دانشجویی که نتوانند رتبه قابل قبولی در دوره مصاحبه کسب کند. اگرچه رتبه کتبی آنها خوب باشد اما نمی‌توانند به دانشگاه ورود کنند. همچنانکه امسال رتبه یک کنکور به دلیل عدم کسب حد نصاب لازم در مصاحبه در رشته تئاتر نیز پذیرفته نشده است».

معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: «دانشجوی معترض باید به این موضوع بیندیشد که چه ویژگی‌های از فعالیت سیاسی دارد که نظام و مجموعه دانشگاه برای تعلیق یا ستاره دار شدن اون اقدام کنند، متاسفانه این فرد خود را مبارز اصلی ایران تصور می‌کند در حالیکه اصلا همچین تصوری درست نیست و این دانشجو دچار نوعی خودشیفتگی شده است و با ادامه این نوع اقدامات نمی‌تواند دانشگاه را برای پذیرش در دوره دکتری تحت فشار قرار بدهد».

سها مرتضایی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در جریان اعتراضات سراسری دی‌ماه ۱۳۹۶ بازداشت شد و در هنگام بازداشت «دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران» بود. او که نخست به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد و پرونده‌اش در انتظار تجدیدنظر است می‌گوید با وجود کسب رتبه ۱۰ کنکور دکتری علوم سیاسی، ستاره‌دار و از ادامه تحصیل محروم شده است.

پیش‌تر شوراهای صنفی دانشجویان کشور نیز با تایید این ادعا خبر داد که «علاوه بر نقش و دخالت مستقیم وزارت اطلاعات در محرومیت از تحصیلِ این فعال صنفی، حراست دانشگاه تهران نیز طی نامه‌ای خواستار عدم پذیرش وی شده و از حضور او به عنوان دانشجو در دانشگاه تهران ممانعت به عمل آورده است».

شهرستانی‌ها خوابگاه ندارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:«بسیاری از دانشجویان شهرستانی که وارد دانشگاه می‌شوند جایی برای اقامت ندارند»؛ او از «خیّرین و نهادهای خارج از دانشگاه» برای تامین رفاه دانشجویان کمک خواست.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباسعلی کریمی گفت: «منابع دانشگاه محدود است و باید به‌جای تمرکز به منابع دولتی به فکر جذب منابع از خیرین و کمک نهادهای خارج از دانشگاه باشیم و به جذب این منابع شتاب دهیم». او افزود: «وجود بعضی اتاق‌های ۵ و ۶ نفر با تخت‌های دوطبقه، نبود سالن مطالعه در خوابگاه، سالن غذاخوری، آشپزخانه صنعتی و ساخت خوابگاه‌های جدید از جمل نواقصی است که برای رفع آن تلاش می‌کنیم».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: «بسیاری از دانشجویان شهرستانی که وارد دانشگاه می‌شوند جایی برای اقامت ندارند»؛ او از «خیرین و نهادهای خارج از دانشگاه» برای تامین رفاه دانشجویان کمک خواست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، امکانات رفاهی را جزء خواسته‌های اولیه دانشجویان دانست و گفت: «دانشجویی که وارد دانشگاه می‌شود پیش از فرهنگ، غذا، درس و رشته نیاز به محلی برای اقامت دارد. بسیاری از دانشجویان شهرستانی که وارد دانشگاه می‌شوند جایی برای اقامت ندارند و این وظیفه دانشگاه است که این کاستی را برطرف و امکانات مناسبی را برای آنان فراهم کند».‌

حقوق دانشجویان؛ عقبگرد به ۱۰سال پیش

در ادامه اعتراض دانشجویان به «شیوه‌نامه انضباطی»، معید مهدیان دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت می‌گوید: «متاسفانه امسال مجدد شیوه‌نامه قبلی اصلاح شد اما نه تنها ایرادات آن شیوه‌نامه رفع نشد بلکه ما به شیوه‌نامه ابلاغی ۱۰ سال پیش یعنی در دولت احمدی‌نژاد برگشتیم و در حوزه مطالبات و حقوق دانشجویی نه تنها پیشرفتی را ندیدیم بلکه به گذشته نیز عقب‌گرد داشتیم».

آقای مهدیان درباره شیوه‌نامه سال ۸۸ گفت: «متاسفانه تغییراتی که تحت عنوان «شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان» در سال ۸۸ تصویب شد با ایرادات زیادی همراه بود و بر همین اساس احکام نادرست و سنگین زیادی برای دانشجویان صادر می شد و بسیاری از دانشجویان متضرر می‌شدند، لذا لازم بود این شیوه‌نامه مورد بازنگری قرار بگیرد».

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، اصلاح شیوه‌نامه انضباطی سال ۸۸ دانشجویان و ابلاغ آن در سال ۹۵ را تنها دستاورد دولت روحانی در حوزه دانشجویی دانست و گفت: «بر اساس این شیوه‌نامه جدید بسیاری از بی عدالتی‌ها و اشکالات شیوه‌نامه قبلی رفع می شد اگر چه این شیوه‌نامه جدید هم بطور کامل در دانشگاه‌ها اجرایی نشد ولی مزیت آن این بود که می توانستیم در دفاعیات به آن استناد کنیم. بر اساس شیوه‌نامه قبلی انضباطی دانشجویان، آنها این حق را داشتند بعد از احضار به کمیته انضباطی نماینده یا وکیلی را همراه خود به جلسه ببرند که متاسفانه این بند در شیوه‌نامه جدید حذف شد».

مهدیان تجسس در حریم خصوصی و فضای مجازی را از دیگر ایرادات شیوه‌نامه جدید انضباطی دانشجویان دانست و افزود: «بر خلاف ادعایی که می شود در شیوه‌نامه قبلی به هیچ عنوان بندی با عنوان فضای مجازی یا پیگیری فعالیت‌های دانشجویان در این فضا مطرح نبود اما در شیوه‌نامه جدید این موضوع اضافه شده و حریم خصوصی دانشجویان نادیده گرفته شده است». او در پایان این گفتگو به خبرگزاری ایسنا گفته است: «اینکه چند مسئول از حوزه‌های مختلف در خصوص دانشجویان و فعالیت‌های آنها تصمیم گیری کنند به هیچ عنوان قابل قبول نیست و لازم است دولت در این جلسات اصلاحیه شیوه‌نامه به حضور نمایندگان دانشجویی توجه کند».

اثبات اتهام تقلب علمی «علی نظری» در استرالیا

اتهام «علی نظری»، پژوهشگر ایرانی دانشکده مهندسی دانشگاه «سوینبرن» استرالیا مبنی بر تقلب علمی و کپی‌برداری تایید شد. این دانشگاه می‌گوید اتهام او بعد از تحقیقات طولانی به اثبات رسیده است.

به گزارش ایسنا این محقق ایرانی به پشتوانه تحقیقات خود موفق به جذب بودجه‌ای به ارزش بیش از یک میلیون دلار، از بودجه‌های عمومی شورای تحقیقات استرالیا، از جمله بورس پروژه‌های اکتشافی شده بود.

«ایوان اورانسکی»، موسس وب سایت  Retraction Watch کسی است که موارد تخلف علمی علی نظری از جمله مجموعه‌ای از سوءاستفاده‌ها در خصوص نتیجه‌گیری، سرقت ادبی، کپی کاری و جا زدن نویسنده را  فاش کرده است.

وب سایت Retraction Watch که درآگوست ۲۰۱۰ از سوی ایوان اورانسکی بنیان‌گذاری شده، بلاگی است که در خصوص مقالاتی که از سوی انتشارات علمی به دلیل وجود مشکل برگشت خورده باشند، گزارش می‌دهد.

۲۶ مقاله علمی از نویسندگان ایرانی به دلیل تقلب در داوری از سوی ناشر از لیست مقالات مجلات «الزویر» حذف شدند که این مقالات در دانشگاه آزاد تهران تولید شده بود.

سه سال پیش، در آبان ماه (اوایل نوامبر ۲۰۱۶) بود که دو موسسه انتشارات علمی معتبر «بیومد سنترال» (Bio Med Central) و «اشپرینگر»” (Springer)، از حذف ۵۸ مقاله منتشرشده در هفت نشریه علمی خبر دادند که ۲۸۲ پژوهشگر ساکن ایران مؤلف آن‌ها بوده‌اند. در آن زمان علاوه بر حذف ۵۸ مقاله ایرانی، ۴۹ مقاله دیگر هم برای تقلب‌های احتمالی از سوی «اسپرینگر نیچر» (ناشر مجله نیچر) تحت بررسی قرار گرفتند.

حدود یک سال بعد از حذف ۵۸ مقاله نویسندگان ایرانی به دلیل تخلف علمی در دی ماه ۱۳۹۶، در رسانه‌های ایرانی چنین اعلام شد که گزارشی از سوی «الزویر» (Elsevier)، یکی از بزرگترین ناشرین مطبوعات پزشکی و علمی جهان، منتشر شده که نشان می‌دهد گروهی از دانشگاهیان ایرانی با پیشنهاد داوران غیرواقعی در جریان بررسی مقالاتشان تقلب کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، ۲۶ مقاله علمی از نویسندگان ایرانی به دلیل تقلب در داوری از سوی ناشر از لیست مقالات مجلات «الزویر» حذف شدند که این مقالات در دانشگاه آزاد تهران تولید شده بود.

مغایرت «شیوه‌نامه انضباطی» دانشجویان با حقوق شهروندی

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »