? پیام تسلیت جمعی از نواندیشان دینی و فعالان ملی و مذهبی برای درگذشت اعظم طالقانی

زیتون– جمعی از نواندیشان دینی و فعالان ملی و مذهبی خارج از کشور برای درگذشت اعظم طالقانی پیام تسلیتی صادر کردند.

به گزارش «زیتون» در این پیام آمده است که اعظم طالقانی پس از سالها تلاش در راه انسان و ایمان و مردم به آرامش ابدی رسید. او یکی از رنج‌کشیدگان مبارزه علیه استبداد بود؛ مبارزه‌ای که پیش از انقلاب آغاز کرد و پس از انقلاب نیز به آرمان‌های خویش وفادار ماند و در برابر استبداد دینی سکوت نکرد.

امضا کنندگان این پیام که نواندیشان دینی و فعالان ملی و مذهبی خارج از کشور هستند٬ در ادامه این پیام تاکید کردند که اعظم طالقانی مسیری را که از نوجوانی و جوانی آغاز کرده بود تا هفتاد و شش سالگی در عرصه‌های گوناگون ادامه داد و کارنامه‌ای درخشان از خود برجای گذاشت است.

متن کامل این پیام که برای انتشار در اختیار «زیتون» قرار گفته٬ به شرح زیر است:

تنها حقیقت است که می‌ماند!
زنده‌یاد اعظم طالقانی پس از سالها تلاش در راه انسان و ایمان و مردم به آرامش ابدی رسید. او یکی از رنج‌کشیدگان مبارزه علیه استبداد بود؛ مبارزه‌ای که پیش از انقلاب آغاز کرد و پس از انقلاب نیز به آرمان‌های خویش وفادار ماند و در برابر استبداد دینی سکوت نکرد.
اعظم طالقانی مسیری را که از نوجوانی و جوانی آغاز کرده بود تا هفتاد و شش سالگی در عرصه‌های گوناگون ادامه داد و کارنامه‌ای درخشان از خود برجای گذاشت از جمله در: نهادسازی برای رفع تبعیض از زنان و حل مشکلات آنان؛ حضور در مجلس قانونگذاری و تلاش برای پیگیری مطالباتش (و به ویژه ممانعت از تصویب قوانین تبعیض آمیز علیه زنان)؛ تاسیس نهاد حزبی برای پیگیری فعالیت‌های سیاسی‌اش؛ انتشار نشریه برای پیگیری و تبلیغ اندیشه‌های آزادیخواه و برابری‌طلب در عرصه عمومی، تاسیس نهاد اجتماعی- اقتصادی برای توانمندسازی زنان (به ویژه زنان سرپرست خانوار)؛ سرکشی و حمایت از خانواده زندانیان و پیگیری مطالباتشان با بهره گیری از ارتباطات شخصی‌اش؛ پیگیری مستمر برای مصاف با فرهنگ مردسالارانه حاکم و استیفای حق ریاست جمهوری زنان و حتی حضور جسورانه در صحنه عمومی و تحصن خیابانی هنگامی که راه دیگری برایش باقی نمی‌ماند.
اعظم طالقانی در حالی که خود عمیقا معتقد و متّصف به اندیشه‌های دینی بود و از قرائت نواندیشان و قرآن پژوهانِ پیشگامی همچون پدر بزرگوارش آیت الله طالقانی و مهندس بازرگان تاثیر پذیرفته بود اما خود و دفتر نشریه و محل کارش در دهه‌های متمادی پلی میان منظومه‌های مختلف فکری و عقیدتی به شمار می‌آمد.
ما فقدان این زن گرانقدر و شجاع را به خانواده و همفکران سیاسی و فکری‌اش و همه دوستان و همراهانش در جنبش زنان و همه نیروهای ملی و دلسوز ایران و ایرانی تسلیت می‌گوییم و برای همگی سلامت و صبوری و پایداری در راه دشواری که طالقانی‌ها پیموده‌اند آرزو می‌کنیم.
محمد ابراهیم زاده
مهرداد احمدزاده
محمدجواد اکبرین
علی افشاری
مهدی امین زاده
علی ایزدی
عبدالعلی بازرگان
محمد برقعی
رضا بهشتی معز
سروش دباغ
معصومه شاپوری
مازیار شکوری گیل چالان
احمد صدری
محمود صدری
رضا علیجانی
فرشید فاریابی
وحید فرخنده خوی فرد
حسن فرشتیان
هادی کحال زاده
جمیله کدیور
علی کلایی
حسین کمالی
پروین کهزادی
مسعود لدنی
مهدی ممکن
یاسر میردامادی
مهدی نوربخش
صدیقه وسمقی
حسن یوسفی اشکوری

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »