احضار فعالان اجتماعی و روزنامه نگاران برای جلوگیری از برگزاری روز کوروش

زیتون– در آستانه هفتم آبان، روز کورش، گزارش ها حاکی از تلاش نیروی انتظامی برای جلوگیری از برگزاری هرگونه مراسم و حضور مردم در پاسارگاد است.

برخی تصاویر و خبرهایی که دوشنبه ۶ آبان در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، نشان می دهد که ماموران زیادی در مسیر جاده های منتهی به پاسارگاد حضور دارند و ایست‌های بازرسی در این مسیر مستقر شده است.

از سوی دیگر، محمد حسین آقاسی، وکیل دادگستری نیز روز دوشنبه با انتشار توئیتی اعلام کرد که او و تعدادی دیگر از شهروندان ناچار شده اند به پلیس تعهد دهند که در هیچ مراسمی مربوط به روز گرامی‌داشت کورش شرکت نکنند.

بهمن احمدی عمویی٬ روزنامه نگار٬ نیز تجربه‌ای مشابه داشته است.

او در رشته توییتی نوشت که احضار او در ارتباط با مطالب یا پیام های مربوط به «کوروش» صورت گرفت.

هانیه دائمی، خواهر آتنا دائمی، فعال حقوق بشر که در اوین زندانی است هم در یادداشتی از احضار خود به پلیس امنیت تهران خبر داد.

گفته می شود احضار او هم در ارتباط با روز کوروش صورت گرفته.

نیروهای امنیتی در سال های گذشته نیز در آستانه روز کورش جاده‌های منتهی به پاسارگاد در استان فارس را می بستند. خبرگزاری قوه قضائیه سال ۹۶ اعلام کرده بود که نیروهای بسیج قرار بوده است همزمان در آن منطقه رزمایش برگزار کنند.

هفتم آبان، که به عنوان روز ورود کورش به بابل شناخته می‌شود، به طور غیررسمی روز کورش نام گرفته است، هرچند این مناسبت در هیچ تقویمی ثبت نشده است.

با این حال، در سال‌های اخیر در این روز جمعیت زیادی در اطراف آرامگاه او در پاسارگاد گردهم آمدند. تجمع سال ۱۳۹۵ که به هزاران نفر رسید حساسیت حکومت و روحانیون سنتی را برانگیخت.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »