همسر کامیل احمدی: گفتند چه فرقی می‌کند چه کسی بازداشتش کرده

زیتون: روز گذشته همسر کامیل احمدی، محقق و پژوهشگر در اینستاگرامش از بازداشت این جامعه‌شناس خبر داد.

 

اتهام کامیل احمدی ، پژوهشگر ایرانی-بریتانیاییِ کرد، اعلام نشده و مشخص نیست چه نهادی او را بازداشت کرده است.

Risultati immagini per ‫کامیل احمدی‬‎

احمدی فارغ‌التحصیل رشته مردم‌شناسی از دانشگاه کن(kean) انگلستان است پژوهش‌های مهمی را در مورد ازدواج کودکان و صیغه محرمیت در ایران انجام داده.

به گفته همسر کامیل احمدی در گفت‌وگو با سایت امتداد برای او قرار بازداشت یک ماهه صادر شده است با این وجود نهاد بازداشت‌کننده این محقق هنوز مشخص نشده است .

به گفته شفق رحمانی، همسر کامیل احمدی  او هنگام بازداشت همسرش در سفر بوده و روز دوشنبه از بازداشت وی مطلع می‌شود.

رحمانی گفت:«آخرین باری که با همسرم صحبت کرده بودم، روز یک شنبه ساعت ۱۰ صبح بود، شب که با او تماس گرفتم دیدم در دسترس نیست. قرار بود روز دوشنبه سفر برود و احتمال دادم که در حال استراحت است که برای سفر آماده باشد، اما دوشنبه صبح هم دیدم از او هیچ خبری نیست. دوباره تماس گرفتم و دیدم در دسترس نیست، وقتی دیدم تاریخ آنلاین شدنش در فضای مجازی هم به روز گذشته باز می‌گردد، نگران شدم که مبادا اتفاقی افتاده باشد. برای همین به یکی از دوستانم زنگ زدم و خواستم به منزل ما برود و از حال او من را باخبر کند.»

به گفته رحمانی « دوستم که به منزل رسیده و در را باز کرده بود، دید که کل منزل به هم ریخته است و از شرایط فیلم گرفت و برای من ارسال کرد. کتابخانه و وسایل و کشوها و کمد رختخواب‌ها به هم ریخته بود و با دیدن فیلم مطمئن شدم کامیل را بازداشت کردن و بازرسی کردند.»

لپ تاپ، تبلت، گوشی‌های خیلی قدیمی تاشو، سی‌دی، فیلم‌های ویدئویی قدیمی، پاسپورت، کارت ملی و شناسنامه‌ها  از جمله اموال ضبط شده این پژوهشگر است را با خود برده بودند.

رحمانی می‎گوید که « به علاوه تمام کارت‌های بانکی آقای احمدی را هم بردند. البته همه این‌ها را صورتجلسه کرده‌اند و صورتجلسه را روی جاکفشی منزل گذاشته‌اند.»

نتیجه مراجعه همسر کمیل احمدی به دادسرای اوین برای پرس و جو درباره وضعیت همسرش و نهاد بازداشت کننده این بود که بازپرس به وی گفت: « حالا چه فرقی می‌کند و نهایتا گفتند در هفته آینده بیشتر روشن می شود. روی صورتجلسه تفتیش منزل هم فقط عنوان شده:‌ دادسرای ناحیه ۳۳ که همان دادسرای اوین است.»

رحمانی افزود:« از روز یکشنبه که او بازداشت شده بود، تا دیروز که با بازپرسش دیدار داشتم هیچ اطلاعی از همسرم نداشتم و به بازپرس گفتم تا ۲۴ ساعت حق قانونی همسرم است که با من تماس بگیرد و از سلامتش من را باخبر کند و ایشان گفتند: مگر تماس نگرفتند که من جواب منفی دادم و گفتم نگران سلامتی او هستم. دیروز حوالی ساعت ۶ عصر همسرم تماس گرفت و طی یک مکالمه یک دقیقه‌ای از حال خودش من را باخبر کرد و درخواست وکیل کرد. او نمی‌توانست هیچ اطلاعاتی به من بدهد و من نمی‌دانم او انفرادی است یا نه. حتی در جریان بازداشت یک ماهه نبود و این بازپرسش بود که به من گفت برای همسرم قرار بازداشت موقت یکماه صادر شده است.»

به گفته همسر احمدی او « هرگز تا به حال از طرف نهادهای امنیتی احضار نشده بود، تمام کارهای او روشن بود و هیچ احضاریه‌ای دریافت نکرده بود. ما با وکیل صحبت کردیم و متاسفانه او هنوز همسرم را ندیده و وکلا معتقد هستند نمی‌توانند به پرونده دسترسی پیدا کنند.»

شفق رحمانی در شرح فعالیت‌های همسرش عنوان کرد که « تمام سیمنارهایش در مکان‌های قانونی بود و در دانشگاه‌ها و یا همراه با ان.جی.او ها سمینار برگزار می‌کرد. هرگز کار پنهانی و غیرشفاف نداشت. عمده فعالیت‌هایش در حوزه کودکان و زنان و اقلیت‌ها(چه اقلیت‌های جنسی و واقلیت‌های قومی)‌بود و روی ختنه زنان، ازدواج کودکان، صیغه و صیغه محرمیت کار کرده بود.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »