اعتراض ده‌ها تشکل دانشجویی به زندانی شدن مهدی حاجتی

زیتون– ۶۸ تشکل دانشجویی با انتشار بیانیه‌ای مشترک با حمایت از مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز، از صدور حکم زندان برای او انتقاد کردند.

این تشکل‌های دانشجویی در بیانیه خود مهدی حاجتی را کسی توصیف کرده‌اند که هرگز درگیر بده‌بستان‌های سیاسی نشد و عملکرد او چیزی جز مبارزه با فساد مالی و دفاع از حقوق شهروندی نبود و «به‌ عنوان نماینده شهر شیراز بارها و بارها مقابل بی‌قانونی ایستاد و با ارائه دلایل و شواهد متقن به مقابله با موارد پایمال شدن حقوق شهروندی و قوانین شهری پرداخت».

حیدر آسیابی، دادستان عمومی و انقلاب شیراز دوم تیرماه در رابطه با زندانی سیاسی مهدی حاجتی گفته است: «اتهام آقای حاجتی، امنیتی است و ارتباطی با توئیت او ندارد و بر اساس شواهد و مدارک از سوی دادگاه صالحه به تحمل یکسال زندان و دو سال تبعید به طبس محکوم شده است.»

مهدی حاجتی٬ عضو شورای شهر شیراز٬ ۱۳ خرداد بازداشت و به زندان منتقل شد.

همسر او زهره رستگاری ضمن تایید این خبر در حساب کاربری توییترش اعلام کرد: «دیروز پیامکی مبنی بر صدور حکم به دست ما رسید و امروز اجرا شد.»

هدی حاجتی٬ عضو شورای شهر شیراز٬ که پس از دفاع از حقوق شهروندان بهایی بازداشت شده بود ۱۵ مهرماه به قید وثیقه آزاد شده بود.

این عضو اصلاح‌طلب شورای شهر شیراز در پی توئیت روز سوم مهرماه سال گذشته بازداشت شده بود.

هفتم مهرماه خبر صدور قرار وثیفه برای مهدی حاجتی منتشر شده بود٬ هرچند که یک روز بعد تکذیب شده بود.

مهدی حاجاتی پیشتر در حساب کاربری‌اش در توییتر از تلاش‌هایش برای آزادی دو نفر از پیروان آیین بهائیت که اخیرا بازداشت شده بودند٬ خبر داده بود.

ایسنا خبر داد که دادستان شیراز در مورد برخی اظهارنظرها پیرامون این زندانی سیاسی افزود: «در نظر گرفتن عفو و اعطای هرگونه تسهیلاتی به زندانیان، در صلاحیت مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس نیست و فقط دستگاه قضایی می‌تواند در این خصوص ورود کند.»

آسیابی تصریح کرد که اتهام مهدی حاجتی، اقدام علیه نظام بوده و اکنون نیز در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان است و تاکنون هیچ درخواستی مبنی بر عفو و تخفیف مجازات از سوی او ارائه نشده است.

مهدی حاجتی پس از آن در جلسات این شورا غایب بوده است.

۱۰ روز از این دوره غیبت، مربوط به دوره بازداشت حاجتی بوده اما وی پس از آزادی در جلسات شورای شهر شیراز نیز غیبت داشته است.

در این شرایط گمانه زنی هایی درباره احتمال حذف حاجتی از این شورا در صورت تداوم غیبت های وی مطرح شده است.

چرا که اعضای شورای اسلامی شهر تنها ۲ ماه می تواند در جلسات شورا غیبت داشته باشد،. در نتیجه مشخص نیست که آیا حاجتی باری دیگر بر کرسی شورا تکیه خواهد زد و یا اینکه خواسته یا ناخواسته، آن را به نفر چهاردهم یعنی عضو علی البدل می سپارد.

رییس شورای استان فارس در این رابطه به ایرنا گفت که مهدی حاجتی با دستور رییس شورای شهر شیراز، از شرکت در جلسات شورا محروم شده است.

از سوی دیگر اما فرماندار شیراز دستور قضایی را دلیل این امر دانست.

حاجتی اردیبهشت ۹۶ در انتخابات دوره پنجم شوراها از مردم شیراز ۵۹ هزار و ۴۹۸ رای اخذ کرد و به عنوان نفر سیزدهم وارد این شورای ۱۳ نفره شد.

تشکل‌های دانشجویی که اسامی دانشگاه‌هایی از ۲۰ استان ایران در آن به چشم می‌خورد، در بیانیه اعتراضی خود با انتقاد از روند قضایی منجر به صدور حکم زندان برای مهدی حاجتی افزوده‌اند: «نگذارید این باور در مردم تقویت شود که پاک‌دستی و مبارزه برای احقاق حقوق شهروندی، شجاعت و شرافت اخلاقی، پاسخی جز حبس نخواهد داشت.»

دانشجویان همچنین از «سکوت مطلق غالب اعضای شورا و به‌ظاهر همفکران» مهدی حاجتی اظهار تعجب و تأسف کرده‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »