واکنش مثبت رییس کل بانک مرکزی نسبت به «اینستکس»

زیتون– عبدالناصر همتی٬ رییس کل بانک مرکزی٬ امروز (یکشنبه)  از «سرعت گرفتن تلاش اروپا» برای عملیاتی شدن اینستکس خبر داد.

او همچنین این در خواست را مطرح کرد که کانال مالی اروپا باید شامل کالاهای غیرتحریمی هم شود.

همتی، رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد به تشریح پیش‌شر‌ط‌های «عملکرد پایدار» ابزار حمایت از مبادلات تجاری موسوم به اینستکس پرداخت.

همتی در ادامه تاکید کرد: «در حالی که زیر ساخت عملیاتی سازوکار متناظر اینستکس در ایران، توسط بانک مرکزی کاملا تکمیل شده است، اخبار دریافتی حاکی از سرعت گرفتن تلاش اروپا برای عملیاتی شدن اینستکس می‌باشد.»

او همچنین نوشته است این کانال مالی باید «مبتنی بر برجام» باشد و « کلیه تراکنش‌هایی که در چارچوب برجام مجاز بودند از طریق آن انجام‌پذیر باشد.»

پیشنهاد دیگر رییس کل بانک مرکزی ایران به تامین منابع مالی این کانال مالی بر می‌گردد. او گفته است منابع این کانال باید از محل صادرات نفت ایران به اروپا تامین شود و اگر چنین امکانی به صورت موقت وجود ندارد، اروپا باید «یک خط اعتباری بلندمدت با بازپرداخت آتی نفتی» به آن اختصاص دهد.

اینس‌تکس سازوکاری مالی است که سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا در چارچوب توافق هسته‌ای با ایران، موسوم به برجام، راه‌اندازی کرده‌اند تا به رغم تحریم‌های آمریکا، به تجارت با ایران ادامه دهند.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت، معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه گذشته، پس از پایان نشست سه ساعته کمیسیون مشترک برجام اعلام کردند که اینس‌تکس عملیاتی شده است.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز یکشنبه با ارائه گزارشی از تحولات در زمینه اینس‌تکس و دیدار کمیسیون مشترک برجام، گفته است که این سازوکار مالی در حال پردازش اولین تراکنش است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »