نماینده مجلس: نمی‌دانیم در مسائل هسته‌ای،غیر هسته ای، ارتباط با آمریکا یا جنگ با این کشور نظر عامه مردم چیست

زیتون– غلامعلی جعفرزاده٬ نماینده مردم رشت در مجلس٬ در مورد پیشنهاد رییس جمهور برگزاری رفراندوم در کشور برای مسائل مختلف گفت: «معتقدم باید از همه ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده شود از جمله ظرفیت‌های خوب قانون اساسی این است که وقتی مباحثی به صورت گسترده در جامعه مطرح می شود به جای رفتارهای غیور مابانه به آراء عمومی مراجعه کنیم.»

حسن روحانی٬ رییس جمهوری٬ تا کنون چندین بار از رفراندوم به عنوان راهکاری برای برون رفت از وضعیت فعلی سخن گفته است.

جعفرزاده به عصرایران گفت: «الان  ما نمی‌دانیم در مسائل هسته‌ای،غیر هسته ای، ارتباط با آمریکا یا جنگ با این کشور نظر عامه مردم چیست؟ مگر ما نمایندگان این مردم نیستیم؟ چه مکانیزمی داریم که نظر مردم را در مسائل مختلف بدانیم؟ یکبار نمایندگی می‌گیریم  و تا آخرهم فکر می کنیم هرچه می گوییم عین نمایندگی است.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات افزود: «خیلی خوب بود که از همه ظرفیت های قانون اساسی استفاده می شود و آراء مردم اخذ می شد. چه ایرادی دارد در مسائلی همچون مذاکره و یا جنگ با  آمریکا  و ماندن در برجام یا پاره کردن و آتش زدن آن نظر مردم را جویا شویم و همه آنها را به رای بگذاریم،آیا این که نظر مردم را بدانیم چیز بدی است.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «اینکه به آراء مردم مراجعه نمی شود به این دلیل است که از چیزهای دیگری می ترسیم،شاید فکر می کنند آراء مردم می تواند چیز دیگری باشد که به صلاح نیست.»

آخرین بار حسن روحانی در دیدار با تعدادی از مدیران رسانه‌ها در پاسخ به پرسش یکی از حاضران گفت که اصل ۵۹ قانون اساسی، «اصلی بن‌بست‌شکن است».

او اضافه کرد: «حالا چه موقع باید از این اصل استفاده کرد یا آیا باید قبلاً استفاده می‌کردیم، موضوعی دیگر است».

حسن روحانی گفت که در سال ۸۳ از رهبر جمهوری اسلامی خواسته تا «موضوع هسته‌ای» به همه‌پرسی گذاشته شود و آیت الله خامنه‌ای نیز «استفاده از این اصل را خوب دانسته و قبول کرده»، اما «در مورد زمان اجرای آن مطلبی» بیان نکرده است.

او در این رابطه گفته بود: «پس از آن هم دولت تغییر کرد و روند به شکل دیگری ادامه یافت، اما به هر حال اصل ۵۹ در هر مقطعی می‌تواند راهگشا باشد».

حسن روحانی پیش از این نیز پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی «برای مسائل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی» را مطرح کرده بود.

این پیشنهاد اما واکنش تند نزدیکان آیت الله خامنه‌ای را به دنبال داشت.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »