منیر فرمانفرماییان، هنرمند نقاش درگذشت

زیتون– منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، هنرمند نقاش شامگاه روز شنبه ۳۱ فروردین (۲۰ آوریل) در سن ۹۷ سالگی درگذشت. فرمانفرمائیان سال ۱۳۰۱ در شهر قزوین متولد شد.

این هنرمند پس از انقلاب و در پی مصادره خانه و برخی آثارش راهی در نیویورک شد و ۲۶ سال بعد در سال ۱۳۸۳ بار دیگر به ایران بازگشت.

در آذر ماه ۱۳۹۶ و همزمان با ۹۵ سالگی این هنرمند، تالار دائمی منیر فرمانفرمائیان در باغ گلستان افتتاح شد. در این تالار بیش از ۵۰ اثر از او به نمایش گذاشته شده است.

منیر شاهرودی فرمانفرمائیان طی سال‌ها فعالیت هنری‌اش جوایز متعددی را برنده شد و آثارش در نمایشگاه معتبری به نمایش گذاشته شده‌اند.

او بدون شک هندسه‌گراترین هنرمند عصر حاضر ایران است که مجموعه آثارش در بیش از نیم قرن، پیوسته میان اشکال منظم و ریتمیک هنرهای سنتی و رویکردهای انتزاعی مدرنیستی سیر کرده‌است.
هنر او در نگاه اول بر دو اصل نقوش تزئینی و آینه استوار است و واضح است که او این اصول را از هنرهای سنتی و صنایع مستظرفه ایرانی برگرفته و به هنر آینه‌کاری وام‌دار است. ولی در نگاهی عمیق‌تر می‌توان به این موضوع پی برد که جوهر درونی هنر منیر هندسه است نه تزئینات و آینه. او هنگامی که به عنوان هنرمند از آثارش صحبت می‌کند بیش از هرچیز به پیچیدگی‌های هندسی در کارش اشاره می‌کند: «هندسه مرا به زادگاهم برگرداند، به مربع، مثلث و دایره، به مشاهدات کودکی من از تجربه حضور در میان زیبایی برآمده از این مرز و بوم. همه چیز برایم معنای تازه‌ای یافت؛ مکعب، استوانه و منشور.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »