فعالیت چراغ خاموش کانال رییس قوه قضاییه در تلگرام

زیتون– تلگرام همچنان فیلتر است، اما برخی سیاسیون که با شروع فیلترینگ این پیام‌رسان خارجی رفته بودند، کم‌کم برمی‌گردند یا حداقل تلاش می‌کنند مانع از بین رفتن کانال خود و از دست دادن اعضای آن شوند. کانال رییس دستگاه قضا نیز گرچه هنوز به تلگرام بازنگشته، اما گردانندگان آن سعی دارند با فرستادن نشانه‌هایی کوچک از قبیل «نقطه»، آن را در این پیام‌رسان فیلترشده از خطر نابودی نجات دهند.

دهم اردیبهشت سال‌ گذشته بیژن قاسم‌زاده٬ بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران٬ دستور مسدودسازی پیام‌رسان تلگرام را صادر کرد.

او از ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی در ایران خواست این دستور را اجرا کنند و اعلام کرد که در غیر این صورت با پیام رسان‌ها برخورد خواهد شد.

پس از آن نیز اسحاق جهانیگری٬ معاون اول رییس جمهوری٬ با بخش‌نامه‌ای خطاب به تمامی ارگان‌های دولتی٬ هرگونه فعالیت‌های آنان را در این شبکه پیام رسان ممنوع کرد.

در پی این اتفاق خبرگزاری فارس روز جمعه ۳۱ فروردین ماه همان سال در پیامی از بسته شدن کانال تلگرامی خود خبر داده بود. این خبرگزاری در یک پست تلگرامی نوشته بود که بنا بر «بخشنامه دولت» دیگر مطلبی در این پیام‌رسان منتشر نمی‌کند.

با این حال کاربران این شبکه پیام رسان اجتماعی شاهد از سر گیری فعالیت کانال تلگرامی خبرگزاری فارس و صدا و سیما شدند.

حال ایرنا خبر داد که گردانندگان صفحه ابراهیم رییسی در دو روز گذشته با ارسال «نقطه» در کانال تلگرامی او تلاش دارند صفحه‌اش را در این پیام‌رسان خارجی حفظ کنند. روز پنج‌شنبه پیغامی بر صفحه تلگرام رئیسی نمایان شد که تأکید داشت در صورتی که این کانال در یک ماه آینده فعالیت نداشته باشد، به‌صورت خودکار حذف می‌شود. کانال او در تلگرام ۲۷ هزار عضو دارد.

چند ساعت بعد از این پیام، نشانه «نقطه» در این کانال ارسال و پس از چند ثانیه نیز پاک شد. قبل از ظهر امروز نیز بار دیگر این نشانه بر صفحه تلگرامی سیدابراهیم رئیسی نمایان شد تا این احتمال که ارسال نشانه نقطه برای بار اول خطای سهوی بوده، رد و این گمانه تقویت شود که رئیس جدید دستگاه قضا قصد بازگشت به تلگرام را دارد، یا حداقل نمی‌خواهد کانالش در این پیام‌رسان از بین رود.

فعالیت بسیار محدود در تلگرام برای زنده نگه داشتن صفحات در این پیام‌رسان خارجی، محدود به رئیسی نمی‌شود. صفحه رسمی پدر همسر او، احمد علم‌الهدی در تلگرام نیز هر از گاهی پیامی به این مضمون که ما را در پیام‌رسان‌های داخلی دنبال کنید، ارسال می‌شود. حتی یک بار کانال تلگرام او با انتشار پیامی از بازگشت به این پیام‌رسان خارجی خبر داده و تأکید کرده بود: «به‌خاطر عدم اقبال مخاطبان به پیام‌رسان‌های داخلی تاکنون، فعلاً همزمان در تلگرام نیز فعالیت خود را ادامه می‌دهیم.»‌

با افزایش واکنش‌ها به بازگشت علم‌الهدی به تلگرام، ادمین این کانال مسئولیت بازگشت دوباره به تلگرام را پذیرفت و ضمن عذرخواهی تأکید کرد این کانال به دستور آیت‌الله علم‌الهدی و در جهت حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، فعالیت خود را در تلگرام پایان می‌دهد. با این حال بعد از این اطلاعیه چند پیام دیگر که به معرفی صفحات رسمی امام‌جمعه مشهد در پیام‌رسان‌های داخلی می‌پردازد، مشاهده می‌شود.

تلگرام در صورتی که یک کانال برای مدتی معین فعالیت نداشته باشد، به ادمین هشدار می‌دهد در صورت عدم فعالیت این کانال حذف می‌شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »