جهان یک صدا حمله تروریستی در نیوزلند را محکوم کرد

 

زیتون– حمله «تروریستی» به دو مسجد در نیوزلند واکنش‌های جهانی برانگیخت.

برنتون ترنت که یک راست‌گرای افراطی است روز جمعه در دو مسجد شهر کرایست‌چرچ به روی ده‌ها نفر از مسلمانان آتش گشود و ۴۹ نفر را به قتل رساند.

بسیاری از قربانیان زن و کودک هستند.

به گفته فرمانده پلیس نیوزیلند، حمله مسلحانه به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ، در شرق این کشور، ۴۹ کشته و حدود ۲۰ زخمی برجای گذاشته است.

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند، این حملات را «تروریستی» خوانده و گزارش شده است که برخی از مجروحان در وضعیت وخیمی به سر می‌برند.

نخست‌وزیر نیوزیلند، امروز (شنبه) با حجاب در جمع نمایندگان جامعه مسلمانان نیوزیلند حضور یافت. آردرن در این دیدار گفت: «ما در اندوه‌مان با هم شریک هستیم.»

بسیاری از چهره‌های سیاسی در ایران این حمله تروریستی را محکوم کردند.

 

خاتمی حمله تروریستی نیوزیلند را محکوم کرد

محمد خاتمی٬ رییس جمهوری اصلاحات٬ حمله تروریستی نیوزیلند را محکوم کرد. او در پیام خود با اشاره به وجود دو تفکر که یکی بر تقابل غرب و شرق و دیگری از تعامل این دو سخن می‌گوید، تاکید کرد: «همانکه در روزگار ما به نام گفت‌وگوی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها مطرح شد و علیرغم استقبال شگفت‌انگیز اصحاب فکر و فرهنگ از آن، جنگ‌افروزان و خشونت‌طلبان آن را بر نتابیدند.»

خاتمی با بیان اینکه در حال حاضر اسلام از دو سو مورد هجمه قرار گرفته، گفت: «از سوی واپس‌گرایان کج‌اندیش که به نام اسلام خشونت می‌کنند و خشونت‌گرایانی خودخواه که اسلام آزادی، اسلام رهایی‌بخش و اسلام انسان را مانع دستیابی به منافع نامشروع خود می‌دانند.»

برنتون ترنت که یک راست‌گرای افراطی است روز جمعه در دو مسجد شهر کرایست‌چرچ به روی ده‌ها نفر از مسلمانان آتش گشود و ۴۹ نفر را به قتل رساند.

بسیاری از قربانیان زن و کودک هستند. به گفته مقام های نیوزیلند بیش از ۴۰ نفر به ضرب گلوله زخمی شده‌اند که ۱۲ نفر از آنها در شرایط وخیم به سر می‌برند.

محمدجواد ظریف: شکه شدیم اما غافلگیر نه

محمدجواد ظریف٬ وزیر امور خارجه ایران نیز با تاکید بر اینکه ایرانی‌ها از این حمله شکه شدند٬ اما غافلگیر نشدند٬ رواج اسلام هراسی در دنیا را محکوم کرد.

اردوغان نسبت به اسلام ستیزی هشدار داد

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، در یک بیانیه و دو سخنرانی جداگانه، ضمن محکوم کردن شدید حملات نیوزیلند، نسبت به «اسلام‌ستیزی» هشدار داد.

اردوغان در یکی از سخنرانی‌هایش گفت که کشورهای غربی باید «برای مقابله با افزایش نژادپرستی علیه اسلام و مسلمانان» دست به اقداماتی سریع بزنند و از «گسترش این سرطان» جلوگیری کنند.

ترامپ: کشتاری دهشتناک بود

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، این حملات را «کشتاری دهشتناک» خواند و با مردم نیوزیلند ابراز همدردی کرد.

او در توئیتی نوشت: «۴۹ انسان بی گناه بیهوده جان باختند و تعدادی بسیار بیشتر هم به طور جدی زخمی شده‌اند. ایالات متحده برای هر چه بتواند در کنار نیوزیلند ایستاده است.»

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1106520743855251456?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1106520743855251456%7Ctwgr%5E363937393b70726f64756374696f6e&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.radiofarda.com%2Fa%2FGlobal-reactions-to-New-Zealand-terror-attack%2F29823609.html

همدردی ملکه بریتانیا با بستگان قربانیان

الیزابت دوم، ملکه بریتانیا که به طور تشریفاتی رئیس حکومت نیوزیلند محسوب می‌شود، به مردم نیوزیلند تسلیت گفت و با بستگان قربانیان ابراز همدردی کرد.

ملکه الیزابت در پیامی خطاب به فرماندار نیوزیلند، حملات روز جمعه را «منزجرکننده» خواند و از گروه‌های امدادی بریتانیا که برای اعزام به نیوزیلند ابراز آمادگی کرده‌اند قدردانی کرد.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »