بازداشت یک استاد دانشگاه بلژیک در ایران

زیتون- محمود نیلی احمد آبادی٬ رییس دانشگاه تهران٬ خبر از بازداشت یک استاد دانشگاه بلژیک در ایران داد.

به گفته رییس دانشگاه تهران این بازداشت موجب قطع همکاری بین دو دانشگاه شده است.

او در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب با اشاره به محدود شدن ارتباطات همکاری دانشگاه‌های بلژیک با دانشگاه‌های ایران، گفت: «دانشگاه تهران با یکی از دانشگاه‌های بلژیک به نام دانشگاه لوون همکاری‌های مشترک داشت و دوره‌های مشترک آموزشی بین دو دانشگاه برگزار می‌شد که این همکاری به دلیل مسائل سیاسی از سوی دانشگاه لوون لغو شد.»

محمود نیلی در ادامه گفت: «متأسفانه مسائل سیاسی همواره بر روابط دو جانبه همکاری‌های علمی تأثیرگذار است. همچنان که دلیل لغو همکاری‌های دو جانبه دانشگاه لوون بلژیک با دانشگاه تهران بازداشت یک استاد بلژیکی در ایران اعلام شد.»

رییس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه وزیر علوم پیگیر تداوم همکاری‌های دو جانبه دانشگاه‌های دو کشور ایران و بلژیک هستند، خاطرنشان کرد: «در سفر اخیر به اروپا، وزیر علوم در ملاقات‌های خود با مسئولان دانشگاهی بلژیک پیگیر این موضوع شدند و این موضوع از طریق سفارت و وزارت خارجه نیز دنبال می‌شود. ضمن اینکه فرد بازداشت شده در دانشگاه لوون تدریس می‌کرد و به همین دلیل در سفر اخیر دانشگاه‌های آن کشور به این بازداشت اعتراض کردند و این موضوع برای جامعه دانشگاهی آنها بسیار اهمیت دارد.»

به گفته نیلی در حال حاضر با برخی دانشگاه‌های بلژیک همچنان ارتباطات محدودی داریم اما این تعامل به دلیل مسائل سیاسی (بازداشت استاد بلژیکی در ایران) در سطحی که مورد انتظار ما بود، محقق نشده است.

پیشتر نیز محمود نیلی احمدآبادی٬ خبر از آن داده بود که دو دانشجوی غیر ایرانی این دانشگاه برای تبدیل ارز خود به ریال ایرانی بازداشت شده‌اند.

اتهام این دو دانشجو٬ اخلال در نظام ارزی کشور بوده است.

به گفته محمود نیلی البته این دو دانشجوی خارجی پس از مدتی با تلاش‌های دانشگاه آزاد شدند.

رییس دانشگاه تهران به ایسنا گفت که بازداشت این دو دانشجو چهارشنبه هفته گذشته وقتی انجام می‌شود که به منظور پرداخت شهریه دانشگاه و برای تبدیل «حدود دو هزار دلار ارز» به میدان فردوسی می‌روند، جایی که از کانون‌های فعالیت‌ صراف‌ها در ایران است.

نیلی احمدآبای به هویت، ملیت و محل نگهداری دانشجویان بازداشتی اشاره نکرده است.

به گفته رییس دانشگاه تهران دو دانشجوی خارجی این دانشگاه «دو شب در بازداشت ماندند» و دانشگاه تهران پس از مطلع شدن از ماجرا با «پیگیری‌های لازم از دستگاه‌های امنیتی» توانست آنها را آزاد کند.

محمود نیلی احمدآبادی در همین رابطه به ایلنا گفت که باید شرایط لازم برای حضور چهره‌های علمی-بین‌المللی اعم از استاد و دانشجو در کشور فراهم شود و شاهد بروز مشکلات این چنینی برای آنها در داخل کشور نباشیم.

او ادامه داد: «در شرایط بحرانی همه باید در یک راستا عمل کنند و کمک هم دیگر باشند، اما به نظر می‌آید در حال حاضر چنین اتفاق نظری وجود ندارد.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »