بانک‌ها و موسسه‌های مالی نیروهای مسلح٬ در بانک تحریم شده سپه ادغام شدند

زیتون– بنابر اطلاعیه بانک مرکزی ایران که امروز (شنبه) منتشر شده است بانک‌های قوامین، انصار، مهراقتصاد، حکمت ایرانیان و مؤسسه اعتباری کوثر در قالب بانک سپه فعالیت خواهند کرد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی دلیل این ادغام را «اصلاح نظام بانکی کشور و ساماندهی بازار پول» عنوان کرده است.

این موسسه‌ها و بانک ها در حالی با بانک سپه ادغام شده‌اند که وزارت خرانه داری آمریکا این بانک را از ۱۴ آبان‌ماه امسال به همراه نام‌های صدها شرکت و فرد در لیست تحریم قرار داده است.

موافقان ادغام بانک‌ها معتقدند یکی از چالش‌های نظام بانکی در حال حاضر، نسبت کفایت سرمایه پایین بانک‌ها است و با ادغام بانک‌ها، این مشکل کاهش خواهد یافت و از محل صرفه جویی در هزینه‌ها (کاهش قیمت تمام شده خدمات،و کاهش تعداد شعب فیزیکی، کاهش تعداد مدیران و اعضای هیات مدیره) و تجمیع سرمایه‌هامی توان حداقل نسبت کفایت سرمایه بانک اصلی را به استاندارد‌های «کمیته بازل ۲» رساند.

منتقدان اما معتقدند ادغام بانک‌های مسئله‌دار با یک بانک مسئله‌دار دیگر، گامی در جهت بیشتر کردن التهابات بانکی است بنابراین احتمال ضررده بودن بانک سپه با این شرایط وجود دارد.

موضوع ادغام بانک‌های نظامی امسال و در روز مجمع بانک مرکزی از سوی رییس جمهور به صورت جدی‌تری عنوان شد. روحانی با بیان اینکه در حین فشار اقتصادی اصلاح بانکی با روند سریع‌تر در حال انجام است، گفته بود چند بانک نیرو‌های مسلح به زودی در هم ادغام شده و یک بانک جدید ایجاد می‌شود که مصوبات این موضوع صادر شده و در اختیار بانک مرکزی است.

ادغام بانک‌های نظامی در حالی صورت می‌گیرد که اولا نظارت بانک مرکزی بر فعالیت مالی نهادهای نظامی بسیار سخت است بدین ترتیب مشخص نیست در صورت ادغام این بانک‌ها چه مشکلاتی پیش خواهد آمد. دوم اینکه برخی از این موسسات و بانک‌ها بدهی‌های مالی داشتند. با این وصف مشخص نیست تکلیف بدهی‌های این مجموعه‌ها چه خواهد شد؟ آیا این بدهی‌ها به بانک سپه منتقل خواهد شد؟ در این صورت باید گفت احتمال ضررده بودن بانک سپه نیز دور از ذهن نخواهد بود.

وحید شقاقی اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ در مورد ادغام بانک‌های نظامی می‌گوید: «روش ادغام مجموعه بانک‌های انصار، حکمت ایرانیان، مهراقتصاد، کوثر و قوامین با بانک سپه، روش درستی نیست، زیرا این بانک‌ها، بانک‌های مشکل‌داری هستند که اوضاع با این روش بدتر خواهد شد.»

او ادامه می‌دهد: «معمولا در ادغام تلاش می‌شود مجموعه‌های بد را به بانک‌های خوب ملحق کنند تا بانک‌های خوب بتوانند راهبر خوبی برای بانک‌های بد باشند، اما با توجه به این که بانک‌های بد ناترازی منابع بالایی دارند این ناترازی با وجود بدهی بسیار بالا در مقابل کمبود دارایی و منابع بلوکه شده وضعیت نامناسبی را ایجاد می‌کند و ناترازی منابع برجسته‌تر می‌شود.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. بانکهای ورشکسته سپاه و بسیج !
    سؤاستفاده و فسادی نیست که در این حکومت علیه حقوق مردم نشده باشد.
    این افساد است نه اصلاح. در این حکومت غیر از این محال است مگر با رفتن اینها بستگی یابد .

  2. بانکهای ورشکسته سپاه و بسیج !
    سؤاستفاده و فسادی نیست که در این حکومت علیه حقوق مردم نشده باشد.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس مستقر در دوحه، طی سفری کوتاه به تهران با علی خامنه

ادامه »

آقای خامنه‌ای! رهبر جمهوری اسلامی ایران که بیشتر علاقه دارید خودتان را رهبر «انقلاب» بدانید، شما در تاریخ ۱۴ یا ۱۵ خرداد ۶۸ در

ادامه »

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر

ادامه »