آخرین مصاحبه ظریف پیش از استعفا؛ آقایان به ما اعتماد ندارند

زیتون– روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز خود مصاحبه ای با محمدجواد ظریف منتشر کرده که زمان انجام آن پیش از استعفای اوست.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، پس از شش سال دوشنبه شب به شکلی غیرمنتظره در شبکه اجتماعی اینستاگرام که در ایران فیلتر نیست از سمت خود استعفا کرد.

هنوز خبری از پذیرش یا عدم پذیرش استعفا از سوی رییس جمهوری منتشر نشده است.

به دنبال انتشار خبر استعفای محمدجواد ظریف، وب‌سایت انتخاب نوشت که آقای ظریف در پاسخ به پرسش این رسانه درباره صحت خبر استعفا گفته است: «بعد از عکس‌های ملاقات‌های امروز دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد.»

نه محمدجواد ظریف و نه دیگر مقام‌های وزارت امور خارجه ایران در عکس‌های منتشر شده از دیدار بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و حسن روحانی در روز دوشنبه حضور نداشتند.

 ظریف در مصاحبه با روزنامه جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه «آقایان به ما اعتماد ندارد» از تصویب نشدن پیشنهادهای گروه ویژه اقدام مالی، رویکرد صداوسیما به مسائل جاری ایران، وضعیت مجمع تشخیص مصلحت نظام، حمایت نشدن دولت در مذاکره با کشورهای دیگر و برخی از ناهماهنگی ها در سطوح مختلف جمهوری اسلامی ایران گلایه کرده است.

او در این گفت‌وگو تاکید کرد: «باید سیاست خارجی را از دعوای حزبی و جناحی خارج کنیم باید به کارگزاران سیاست خارجی در سطح ملی اعتماد شود. این امر به اجماع داخلی نیاز دارد.»

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: «بعضی‌ها مذاکره را ضد ارزش می‌دانند و آنرا مترادف سازش و حتی خیانت معرفی می‌کنند. این است که اجماعی در این زمینه وجود ندارد که مذاکره پشتوانه قدرت میدانی است و بالعکس.»

به گفته او مسئله گروه ویژه اقدام مالی دو سه بار در نشست سران ۳ قوه مطرح شده و آنها هم نظر موافق دولت را دارند که با تحفظ‌هایی پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی به صلاح کشور است.

ظریف ادامه افزوده است: «اگر لوایح گروه ویژه اقدام مالی تصویب نشود، تبعاتش اینست که شما راه تنفسی خودتان را می‌بندید. اگر می‌خواهیم بانک‌های دنیا با ما تعامل کنند، لازمست به پیشنهادات گروه ویژه اقدام مالی بپیوندیم.»

او تاکید کرد که هرچه در مناسبات خارجی به دست آمده، از طریق مذاکره با اتکاء به قدرت بوده یعنی مذاکره وسیله‌ای بوده که شرایط میدانی را به یک دستاورد تبدیل کند.

وزیر امور مستعفی ایران همچین این سوال را مطرح کرد که چرا به جای اینکه ترامپ را محکوم کنید، چرا رئیس‌جمهور منتخب مردم و دستگاه دیپلماسی را محکوم می‌کنید؟ این، چه نتیجه‌ای به جز نامیدی مردم از آینده کشور دارد؟

او ادامه داد: «معتقدم در نحوه طرح موضوعات در صداوسیما یک فضای بی‌اعتمادی و ناامیدی در مردم ایجاد شده. البته رییس صداوسیما چنین اعتقادی ندارد.»

واکنش‌های به استعفای وزیر امور خارجه ایران٬ همچنان ادامه داد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. ما که چهل سال است مرگ بر امریکا میگوئیم دیگر محکوم کردن ترام| چه صیغه ایست ، ما با اقتدار تمام مانند پیرزنها امریکا و اسرائیل را نفرین میکنیم و انقدر به منزلت خود نزد خداوند اطمینان داریم که برای فروپاشی آنها تاریخ هم تعیین میکنیم !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »