سفیر پیشین آفریقای جنوبی در ایران به دلیل پرونده ایرانسل بازداشت شد

زیتون– یوسف سالوجی، سفیر پیشین آفریقای جنوبی در ایران روز پنجشنبه به اتهام فساد مالی بازداشت شد.

اتهام دقیق او دریافت رشوه در جریان یک قرارداد اوپراتور موبایل در ایران است و در ژوهانسبورگ بازداشت شده است.

پلیس آفریقای جنوبی اعلام کرده است که اتهام فساد مالی یوسف سالوجی به پرونده مناقصه «ایرانسل» است که شرکت مخابراتی «ام تی ان» در ایران برنده شده بود.

در اطلاعیه پلیس آفریقای جنوبی آمده است که یوسف سالوجی در سال ۲۰۰۵ و در جریان قراردادی که شرکت ام‌تی‌ان در ایران امضا کرد، رشوه دریافت کرده است.

هنگوانی مولادزی، سخنگوی پلیس آفریقای جنوبی گفت که سالوجی متهم است که برای کمک به شرکت ام‌تی‌ان، یک میلیون و چهار هزار رند (واحد پول آفریقای جنوبی) رشوه دریافت کرده است.

پلیس می‌گوید که سفیر سابق آفریقای جنوبی در تهران، این پول را که معادل ۱۰۰ هزار دلار بر اساس نرخ ارز امروز است، برای خرید یک خانه خرج کرده است.

بر اساس بررسی پلیس آفریقای جنوبی، سالوجی متهم است که در لغو شدن قراردادی که دولت ایران در ابتدا با شرکت ترک‌سل بسته بود دست داشته است.

حمیدرضا عارف٬ پسر محمدرضا عارف٬ وزیر ارتباطات و معاون اول در دولت‌های محمد خاتمی و رییس فراکسیون امید در مجلس٬ رابطه ورود ایرانسل به ایرانب بوده است.

حمیدرضا عارف سال ۸۴ در گفتگو با سایت خبرآنلاین به سوابق فعالیت‌های اقتصادی خود اینگونه اشاره می‎کند: «من از سال ۸۰ تا به امروز حداقل ۴ شرکت اقتصادی راه اندازی کرده ام که فعال هستند. افتخار و ادعا می کنم که برای مثال در سال۲۰۰۴  شرکت ام.تی.ان MTN آفریقای جنوبی را که در ایران توانست اولین اپراتورخصوصی تلفن همراه کشور (ایرانسل) را راه اندازی کند وشاید مهمترین و بزرگترین پروژه خصوصی سازی در کشور بوده، را به کشور آورده‎ام. به این افتخار می‎کنم که در سن کم توانستم یک شرکت بزرگ و قوی خارجی را با توانایی‎های شخصی به ایران بیاورم.»

او در آن زمان جوانی ۲۷ ساله بوده است.

شرکت ام‌تی‌ان در سال ۲۰۱۲ از سوی شرکت ترک‌سل متهم شد که با پرداخت رشوه به مقام‌های ایران، قرارداد بزرگ ترک‌سل با ایرانسل را لغو کرد و جای این شرکت را گرفت.

شرکت ترک‌سل در سال ۲۰۰۴ موفق شده بود در یک مناقصه رقبای دیگر از جمله شرکت ام‌تی‌ان را شکست بدهد و با ایران قراردادی امضا کند. اما بعد از مدتی که تبلیغاتی علیه این شرکت در برخی رسانه‌ها منتشر شد و اتهاماتی از جمله ارتباط این شرکت با اسرائیل مطرح شد، قرارداد ایران با ترک‌سل لغو شد. اندکی بعد، شرکت ام‌تی‌ان به رغم شکست در مناقصه، با ایران قرارداد امضا کرد.

شرکت ترک‌سل در آن سال در دادگاهی در آمریکا خواستار دریافت غرامت چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری شد. اما شرکت ام‌تی‌ان در نهایت در آن پرونده مجرم شناخته نشد.

با این حال بعد از گذشت بیش از شش سال از آن پرونده، پلیس آفریقای جنوبی می‌گوید که سفیر این کشور متهم است که در لغو شدن قرارداد ترک‌سل با ایران دست داشته است.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »