اصلاح ساختاری یا اصلاح ساختار بودجه

زیتون– علی لاریجانی٬ رییس مجلس٬ امروز (چهارشنبه) در جریان سفر به حوزه انتخابیه خود، قم، خبر از آن داد که رهبر جمهوری اسلامی «دستور اصلاح ساختار‌هایی در کشور در مدت چهار ماه آینده» را داده است.

رییس مجلس در خصوص نحوی اصلاح ساختار مورد نظر آیت‌الله خامنه‌ای توضیح بیشتری نداد.

اما در طول دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای٬ پس از اصلاح قانون اساسی٬ به واسطه نظارت استصوابی٬ نهاد‌های انتخابی بیش از پیش محدود و ساختار قضایی و مقننه کشور تغییرات ماهوی زیادی پیدا کرد.

همچنین طی ماه‌های اخیر به گفته برخی نمایندگان مجلس٬ از جمله نایب رییس آن علی مطهری٬ به خواسته رهبر جمهوری اسلامی مجمع تشخیص نظام از کارکرد اصلی خود فاصله گرفته و نقشی فراقانونی مشابه «مجلس سنا» را ایفا می‌کند.

از سوی دیگر بیشتر بحث حذف جایگاه ریاست جمهوری و احیای پست نخست وزیری٬ پیشتر نیز از سوی آیت‌الله خامنه‌ای مطرح شده بود.

همین موضوع به گمانه‌زنی‌ها در خصوص «اصلاح ساختار» مدنظر رهبر جمهوری اسلامی دامن زد.

هر چند امروز یدالله جوانی٬ معاون سیاسی سپاه٬ گفت: «شبهه‌افکنی عده‌ای مبنی بر لزوم کنار گذاشتن رییس‌جمهور از طریق رهبری را آغازی برای منازعات سیاسی است.»

به گفته معاون سیاسی سپاه٬ آیت‌الله خامنه‌ای انقلاب را بر سه اصل اصول، آرمان‌ها و مردم پایه‌گذاری کرده و طرح کردن موضوع کنار گذاشتن رییس‌ جمهوری از که از سوی مردم انتخاب شده، بازی در زمین آمریکا و ایادی آن است.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیئت رییسه مجلس اما ساعتی پش از مصاحبه علی لاریجانی درباره دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای، برای اصلاح ساختار کشور ظرف چهار ماه آینده گفت، این دستور مربوط به اصلاح ساختار بودجه است.

به گفته قاضی‌زاده هاشمی  بعد از آنکه پیش نویس لایحه بودجه ۱۳۹۸ درآمد، آیت‌الله علی خامنه‌ای نامه‌ای به شورای هماهنگی اقتصادی و دولت نوشت وشش بند ایراد و توصیه داشت.

او در این رابطه توضیح داد که رهبر جمهوری در پاسخ به اظهارات مسئولان در خصوص زمان بر بودن «اصلاح لایحه بودجه» نوشته بود:«چهار ماه به شما فرصت می دهم، تا جایی که می‌توانید برای ارائه لایحه بودجه ۹۸ انجام دهید، مواردی هم که فرصت نمی شود، به صورت لایحه اصلاحیه در اردیبهشت ماه انجام دهید.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. ریشه همه فسادها و نابسامانی ها از ساختار حکومت، حکومت دائمی، مطلق و فردی و تمرکز قدرت و سرمایه های ملی در دست اوست. شورای نگهبان با اختیارها و اثرگذاریهای گسترده اش بر انتخابات و قانونگذاری، صدا و سیما، قوه قضائیه و نهادها و بیادهایی که بخش بزرگی از سرمایه های ملی هستند باضافه سرمایه های نفتی، نیروهای نظامی و انتظامی و اطلاعاتی، گزینش وزیران، سیاستهای خارجی و داخلی در رشته های گوناگون در کنترل و اختیار اوست. این همه قدرت و تمرکز بی هیچ امکان برکناری، کنترل یا انتقاد ! با این وضع هیچ اصلاحی ممکن نیست. فساد در ساختار بودجه هم از همین جا است، مانند بقیه فسادها.
    با تاسف تحصیلکردگان و نخبگان ما هم مشغول شعارهای انحرافی هستند!
    بهترین و درست ترین شعار در این چهل سال این است که : دشمن ما همینجاست ، دروغ میگن امریکاست !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »