ابراز امیدواری روحانی و لاریجانی برای رسیدگی عادلانه به اتهامات فعالان محیط زیست

زیتون– محمدرضا تابش٬ رییس فراکسیون محیط زیست مجلس٬ از ابراز امیدواری رییس جمهور و رییس مجلس برای رسیدگی به پرونده فعالین محیط زیست در فضای عادلانه و منصفانه خبر داد.

روز گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس از حسن روحانی٬ رییس‌ جمهوری٬ خواستند تا به وضعیت هشت فعال بازداشتی محیط زیست رسیدگی کند.

 ایلنا خبر داد که روز گذشته (دوشنبه) تعدادی از نمایندگان با اشاره به برگزاری دادگاه فعالان محیط زیستی از حسن روحانی خواستند باتوجه به حساسیت پرونده در جامعه، مجامع بین‌المللی و حقوق بشری، این فعالان زندانی محیط زیست بتوانند با قواعد حقوقی و با رعایت کامل موازین حقوقی، حق انتخاب وکیل مورد نظر خود را داشته باشند.

آن‌ها همچنین با اشاره به اینکه خانواده فعالان محیط‌زیست مدتی است درخواست ملاقات با فرزندانشان را دارند، از حسن روحانی خواستند زمانی ملاقاتی را برای آنان تعیین کند.

روز گذشته محمود صادقی٬ نماینده مجلس خبر داده بود که شورای عالی امنیت ملی نیز پس از بررسی کارشناسی پرونده متهمان محیط زیستی فعالیت متهمان را مصداق جاسوسی تشخیص نداده است.

https://twitter.com/mah_sadeghi/status/1092113205516632064?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1092113205516632064%7Ctwgr%5E363937393b70726f64756374696f6e&ref_url=https%3A%2F%2Fzeitoons.com%2F60269

پیشتر «زیتون» خبر داده بود که کاووس سیدامامی٬ استاد دانشگاه و فعال محیط زیستی که سال گذشته با «مرگ مشکوک» در زندان در گذشت٬ به خواست وزارت اطلاعات به اسرائیل «اطلاعات غلط» می‌داد.

با این حال قوه قضاییه جمهوری اسلامی بر جاسوس بودن فعالان محیط زیست پافشاری دارد.

یک شنبه نیلوفر بیانی٬ از فعالان محیط زیستی که بیش از یک سال است در بازداشت موقت به سر می‌برد٬ خبر داده که «همه اعترافاتش تحت فشار و تهدید» از او گرفته شده است.

یکی از نزدیکان او تایید کرد که این فعال محیط زیست در هر دو‌ جلسه دادگاه و در حضور قاضی گفته همه اعترافات تحت فشار و تهدید از او گرفته شده.

دومین جلسه دادگاه فعالان محیط زیستی روز گذشته بدون حضور وکلای آنان برگزار شد. نیلوفر بیانی در این جلسه «رو به دیگران کرده و گفته است که اگر شما را هم مثل من به آمپول زدن تهدید می‌کردند، اعتراف می‌کردید.»

جلسه اول دادگاه هشت فعال محیط زیست دهم بهمن ماه برگزار شده بود.

خبرگزاری میزان٬ وابسته به قوه قضاییه ساعتی پیش از برگزاری جلسه اول دادگاه فعالان محیط زیست به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی خبر داده بود.

در این خبر به نام و مشخصات متهمان اشاره‌ای نشده و فقط نوشته بود که «هشت متهم جاسوسی از مراکز نظامی» در دادگاه حضور یافته‌اند.

گزارش میزان حاکی از آن است که در این جلسه «غیرعلنی» بخشی از کیفرخواست متهمان قرائت شده است.

در دومین جلسه دادگاه متهمان پرونده «فعالان محیط زیست» نیز ۸ نفر از این فعالان به همراه ۵ وکیل در دادگاه حاضر شدند.

خبرگزاری ایرنا گزارش داده است که سه نفر از ۵ وکیل حاضر در جلسه از وکلای فهرست «مورد تایید» قوه قضائیه بوده‌اند.

همچنین بر اساس گزارش‌ها، محمدحسین آقاسی وکیل سام رجبی یکی از متهمان، همچون جلسه اول، به دلیل آن که نامش در فهرست وکلای مورد تایید قوه قضائیه نیست، اجازه حضور در دادگاه را نداشته است.

اواخر هفته گذشته دادستان تهران گفته بود که دادگاه این متهمان «به‌زودی» برگزار می‌شود.

هشت فعال محیط زیست به نام‌های سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز پس از بیش از یک سال «بازداشت موقت» توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به دادگاه رفته‌اند.

آذرماه امسال محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، ضمن تکرار «اتهامات» فعالان محیط زیست آنان را «عوامل نفوذ» خواند و گفت: «مدارک نفوذ آنان به صورت کامل موجود است.»

برخی از این فعالان محیط زیستی با اتهام جدید «افساد فی‌الارض» روبه‌رو شده‌اند.

محمدجعفر منتظری تاکید کرد: «چند سال است که آمریکا و اسرائیل از طریق عوامل خود در محیط زیست در مکان‌های حساس و حیاتی کشور نفوذ پیدا کرده و دوربین‌های خود را به کار گذاشته تا به‌ عنوان‌ مثال از فلان حیوان مراقبت داشته باشند.»

هشت تن از فعالان محیط زیست و کارشناسان حیات وحش ایران در بهمن سال گذشته بازداشت و به «جاسوسی» متهم شدند؛ اما وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بارها ضمن تأکید بر این که این وزارتخانه خود «تنها مرجع تشخیص جاسوسی است» گفته است بازداشت‌شدگان جاسوس نیستند.

با این حال دادستان کل ایران، در اظهارات اخیراش، فعالان بازداشت‌شده را «عوامل نفوذ در محیط زیست» خواند و گفت: «مدارک نفوذ آنان به صورت کامل موجود است.»

در طول بیش از یک سالی که از بازداشت فعالان محیط زیست در ایران می‌گذرد، با وجود درخواست‌های داخلی و خارجی، قوه قضائیه جمهوری اسلامی به مدرک یا نشانه‌ای خاص اشاره نکرده و تنها بر «نفوذ از طریق محیط زیست» یا عناوین مبهم دیگر تأکید کرده است.

دادستان کل کشور در اظهارات تازه خود گفت: «تهاجم دشمن که بسیاری از جزئیات آن برای مردم گفته نمی‌شود و نباید هم گفت» شامل «جنگ اقتصادی»، «جنگ نرم» و «جنگ نفوذ» است.

این مقام قضایی همچنین از «حمایت‌هایی که از نفوذی‌ها شد» ابراز تأسف کرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »