رییس قوه قضاییه: زندانی سیاسی نداریم

مصطفی ترک همدانی راهی زندان شد؛ احضار ابوالفضل قدیانی به دادگاه انقلاب

زیتون– صادق لاریجانی٬ رییس قوه قضاییه٬ صبح امروز (دوشنبه) خبر داد که در چهلمین سالگرد پیروز انقلاب بهمن ۵۷، ۵۰ هزار زندانی با موافقت رهبر جمهوری اسلامی عفو می‌شوند.

خبرگزاری فارس این موضوع را به نقل از اظهارات صادق لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی کشور گزارش کرده و از قول او اضافه کرده که «تعداد زیادی از این افراد از زندان آزاد می‌شوند و تعداد دیگری هم مشمول عفو و کاهش میزان زندان خواهند شد.»

هنوز جزئیات دیگری از مشمولان این عفو گروهی اعلام نشده است. اما مشخص است که این عفو شامل حال زندانیان سیاسی نخواهد شد.

صادق لاریجانی در جلسه مسئولان قوه قضائیه ضمن انتقاد از برخی درخواست‌ها برای اینکه «عفو» زندانیان شامل زندانیان سیاسی نیز بشود، مدعی شد که «در حال حاضر چنین محکومانی نداریم.»

او تأکید کرد: «ما محکومی با عنوان زندانی سیاسی نداریم. اگر کسی اقدامی علیه امنیت مرتکب شده است، عنوان مجرمانه مستقلی دارد که باید به آن رسیدگی شود. جرم سیاسی نیز در قانون تعریف شده و رسیدگی به آن هم ساز و کارهای قانونی خود را دارد.»

صادق لاریجانی در حالی مدعی شد که در ایران «زندانی سیاسی» وجود ندارد که پیش از این بارها فهرستی از هزاران زندانی سیاسی و مذهبی در سال‌های مختلف دوره مدیریت او و پیش از آن منتشر شده است.

در همین حال بر اساس مشخصات اعلام شده در فهرست اطلس زندان‌های ایران در حال حاضر حدود هزار زندانی سیاسی در ایران وجود دارد.

علاوه بر فعالان سیاسی با گرایش های مختلف و همچنین روزنامه نگاران، صدها نفر از اقلیت‌های مذهبی از جمله بهائیان، دراویش و نوکیشان مسیحی زندانی هستند.

همچنین امروز ابوالفضل قدیانی عضو سازمان مجاهدین انقلاب اعلام کرد به دادگاه انقلاب احضار شده اما از آنجا که این دادگاه را «غیرقانونی» می‌داند، در آن حضور نخواهد یافت.

به گزارش وب سایت کلمه ابوالفضل قدیانی نوشت که روز پنجشنبه ۱۱ بهمن احضاریه‌ای دریافت کرده و از او خواسته شده ۲۸ بهمن در دادگاه حضور یابد.

دلیل حضور قدیانی در این احضاریه شکایت در مورد «نشر اکاذیب» عنوان شده است.

این فعال سیاسی در واکنش به این احضاریه نوشت: «همانطور که مکرر در زندان گفته‌ام و اعلام کرده‌ام برابر اصول ۱۵۹، ۱۷۲، ۱۷۳ قانون اساسی دادگاه‌های انقلاب و دادگاه ویژه روحانیت از اساس غیرقانونی و آراء صادره از این مراجع عملی غیرقانونی و فاقد وجاهت قانونی می‌باشد.»

ابوالفضل قدیانی دادگاه‌های انقلاب را غیرمستقل و «مجری نظریات نیروهای امنیتی» دانسته که به گفته او این نیروها هم به همراه قوه قضاییه مجری «مستبد امروز ایران آقای خامنه‌ای» هستند.

ابوالفضل قدیانی که پیش از انقلاب هم چهار سال را در زندان گذرانده بود در سال ۱۳۸۸ بازداشت شد و در سال ۹۱ به زندان رفت.

همچنین مصطفی ترک همدانی وکیل دادگستری با شکایت قاضی معزول سعید مرتضوی راهی زندان شد.

این وکیل دادگستری پیش از معرفی خود به زندان نوشت: «با کمک دوستان همه تلاشم را از مجاری قانونی انجام دادم تابه زندان نروم اما نشد و ناچار ازپذیرش زندانم. این را نوشتم تا کسی گمان نکند برای ادعای قهرمانی زندان رفتم. دستکم بهتر از این است در ویلای شمال و بدون سبیل بازداشت شوم!»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

رییس قوه قضاییه: زندانی سیاسی نداریم

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »