سازوکار ویژه مالی اروپا برای نجات برجام رسما آغاز می‌شود

زیتون– بریتانیا، آلمان و فرانسه، سازوکار ویژه تجارت با ایران را که به اس‌پی‌وی موسوم است، امروز (پنج‌شنبه) راه‌اندازی می‌کنند.

این خبر را یک خبرگزاری آلمانی منتشر کرد. پیشتر آمریکا شرکای اروپایی‌اش را در خصوص این سازوکار مالی جدید تهدید کرده بود.

بنابر گزارش‌ها قرار است روز پنجشنبه ۱۱ بهمن (۳۱ ژانویه) در اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بخارست، آغاز فعالیت «سازوکار ویژه مالی» رسما اعلام شود.

خبرگزاری آلمان dpa سحرگاه روز پنجشنبه ۱۱ بهمن خبر از شروع رسمی کار این نهاد مالی داده است. گفته می‌شود که دفتر این نهاد مالی ویژه در پاریس خواهد بود. به گزارش شبکه رادیو و تلویزیون شمال آلمان، نام این نهاد مالی به INSTEX  (Instrument in Support of Trade Exchanges) «ساز و کار حمایت از تبادلات تجاری» تغییر می‌کند.

هفته پیش منابع مطلع در اتحادیه اروپا به رادیوفردا گفته بودند که این اتحادیه در بیانیه‌ای در قبال ایران، قرار است درباره نقش ایران در تنش‌های منطقه، و برنامه موشکی تهران ابراز نگرانی کند اما همچنان بر همکاری با ایران و حمایت از برجام تاکید داشته باشد.

این سازوکار قرار است به آن دسته از بازرگانان و تجاری که روابط اقتصادی قانونی و مشروعی با ایران دارند، اجازه دهد بدون نقض تحریم‌های آمریکا، این روابط را پی‌گیری کنند.

این خبرگزاری می‌گوید سازوکار ویژه تجارت با ایران قرار است نقل‌وانتقالات مالی در آن بخش‌هایی که هدف تحریم‌های ایالات متحده قرار ندارد را ممکن سازد.

خبرگزاری آلمان در عین حال می‌گوید جریان راه‌اندازی اس‌پی‌وی قرار است در جلسه غیررسمی وزیران خارجه اتحادیه اروپا که روز پنج‌شنبه ۱۱ بهمن گرد هم می‌آیند مطرح شود؛ در کنار بحث و رایزنی در مورد رویکرد یک‌پارچه اتحادیه در قبال رخدادهای ونزوئلا. جلسه غیررسمی وزیران خارجه در بخارست رومانی انجام می‌گیرد.

روزنامه وال‌استریت‌جورنال نیز گزارش داده‌است که سه کشور اروپایی، روند ثبت سازوکار ویژه را آغاز کرده‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »