وزیر ارتباطات: هیچ «امر حاکمیتی» برای فیلترینگ اینستاگرام ابلاغ نشده است

زیتون– محمدجواد آذری جهرمی٬ وزیر ارتباطات ضمن تکذیب سخنان امروز (دوشنبه) جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس، مبنی بر اینکه اینستاگرام به زودی فیلتر می‌شود٬ اعلام کرد که هیچ دستور یا حکمی در این باره به دولت ابلاغ نشده است.

جواد کریمی قدوسی صبح امروز (دوشنبه) در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت: «فیلتر اینستاگرام تصمیم حاکمیت است و وزیر ارتباطات به خود من گفت به‌زودی انجامش می‌دهم».

به گفته کریمی قدوسی، حسن روحانی تاکنون مانع فیلتر شدن اینستاگرام شده و رئیس جمهور و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این باره «با هم اختلاف نظر دارند».

با این حال ساعاتی پس از انتشار این مصاحبه، محمد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در توئیتر خود نوشت: «نظر یک نهاد، نظر حاکمیت نیست. هیچ امر حاکمیتی بر انسداد اینستاگرام به دولت ابلاغ نشده است.»

در همین رابطه رمضانعلی سبحانی‌فر٬ عضو ناظر مجلس در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه٬ «فیلترینگ اینستاگرام» را منتفی دانست.

او ۱۷ دی ماه به ایسنا گفته بود: «هیچ بحثی مبنی بر فیلتر اینستگرام در کارگروه مصادیق مجرمانه یا شورای عالی فضای مجازی یا دستگاه قضایی مطرح نیست.»

۱۲ دی ماه جواد جاویدنیا٬ سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه از وجود حکم قضایی برای فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر داد.

او تاکید کرد که هم‌اکنون دستور قضایی برای فیلتر این سرویس داریم و نظر اکثریت شورای عالی فضای مجازی و دیگر تصمیم‌گیران نیز مبنی بر فیلتر شدن این سرویس است.

سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی ادامه داد: «طبق مصوبات شورای عالی فضای مجازی ترافیک اینستاگرام از یک سطح بالاتر نباید می‌رفت که متأسفانه فراتر رفت و از طرفی براساس مصوبات این شورا باید دولت برای فعالیت این شبکه در کشور مجوز دولت پس از التزام این شبکه اجتماعی به قوانین کشور و انتقال سرورها به داخل کشور مجوز صادر می‌کرد که این کار هم انجام نشده‌است.»

این مقام دادستانی گفت که «در حال حاضر دستگاه قضایی می‌تواند به صورت یک‌طرفه با توجه به انجام نشدن مصوبات شورا اقدام کند اما فعلاً منتظر اجماع نظر در این زمینه هستیم؛ ولی اگر صبر کردن فایده نداشته باشد دستگاه قضایی تصمیم لازم را خواهد گرفت.»

رمضانعلی سبحانی‌فر تاکید کرد که اخیرا افرادی که هیچ مسؤولیت رسمی در حوزه فضای مجازی و حوزه‌های مرتبط با آن ندارند درباره شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام صحبت‌هایی را مطرح کرده‌اند که برداشت عمومی از این سخنان «فیلتر» این شبکه است در حالی که اصلا چنین مسئله‌ای مطرح نیست.

نماینده مردم سبزوار در مجلس ادامه داد: «موضوع فیلتر شبکه‌های اجتماعی یا مشخصا فیلتر اینستگرام یا باید از مسیر کارگروه مصادیق مجرمانه انجام شود یا در دستورکار شورای عالی فضای مجازی قرار بگیرد در صورتی که چنین موضوعی در هیچ یک از این دو مرجع عالی وجود ندارد.»

رییس کمیته ارتباطات و مخابرات مجلس با فضاسازی دانستن طرح فیلترینگ اینستاگرام توسط افراد غیرمسؤول، گفت: «دادستان کل کشور اعلام کرد که هیچ بحثی برای فیلتر شبکه‌های اجتماعی در دستگاه قضایی مطرح نیست.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »