انتقاد نایب رییس مجلس از وزارت اطلاعات

اگر ادعاهای آقای بخشی واقعیت داشته باشد، معلوم می‌شود که …

زیتون– علی مطهری٬ نایب رییس مجلس٬ در خصوص شکنجه اسماعیل بخشی٬ کارگر زندانی٬ نوشت: «این پدیده برای دولت تدبیر و امید که با شعار آزادی و دفاع از حقوق شهروندی روی کار آمده، مایه شرمساری است. امیدوارم حقیقت ماجرا هرچه زودتر به اطلاع مردم برسد و اقدام لازم انجام شود.»

روز جمعه اسماعیل بخشی، فعال کارگری٬ که گزارش‌هایی مبنی بر شکنجه او در دوره بازداشت منتشر شده بود، با تشریح شرایط بازداشت خود از شنود مکالمات او با خانواده‌اش خبر داده و خواستار پاسخگویی علنی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در یک مناظره تلویزیونی شد.

بخشی، که از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه است، در جریان اعتراض‌های آبان ماه کارگران این شرکت در ۲۷ آبان ماه بازداشت شد و نزدیک به یک ماه در بازداشت وزارت اطلاعات بود.

در دوره بازداشت این فعال کارگری گزارش‌هایی مبنی بر «فشارهای شدید جسمی و روحی» به این فعال کارگری منتشر شد و منابع کارگری خبر دادند که او مورد ضرب و شتم قرار گرفته و شکنجه شده است.

هرچند بعدتر رییس دادگستری شوش گزارش‌ها مبنی شکنجه این فعال کارگری و انتقال او به بیمارستان را رد کرد، اما اکنون او در اولین اظهار نظر در این باره از زمان آزادی‌اش گفته است که در روزهای نخست بازداشت، «بدون دلیل یا هیچ حرفی تا سر حد مرگ» مورد «شکنجه و زیر مشت و لگد» قرار گرفته است.

او گفته است که به این دلیل «تا ۷۲ ساعت در سلولم از جایم نمی‌توانستم تکان بخورم و آنقدر زده بودند که حتی از تاب درد خوابیدن هم برایم زجز آور بود».

او اضافه کرده که اکنون نیز با گذشت چندین هفته از زمان بازداشت، «در دنده‌های شکسته، کلیه‌ها، گوش چپ و بیضه‌هایش احساس درد می‌کند.»

نایب رییس مجلس در این باره طی یادداشتی نوشت: «نامه آقای اسماعیل بخشی -کارگر نیشکر هفت‌تپه که مدتی در بازداشت بوده- به وزیر اطلاعات باید همه وجدان‌های بیدار و حامیان حقوق شهروندی را هوشیار کرده باشد که موضوع را تا رسیدن به نتیجه روشن دنبال کنند.»

در این یادداشت که توسط روزنامه اعتماد منتشر شده٬ آمده است: «آقای بخشی در این نامه از شکنجه‌های سخت جسمی و روحی در زندان و نیز شنود تلفن‌همراه و مکالمات خود با همسرش توسط ماموران وزارت اطلاعات سخن گفته است. وزارت اطلاعات باید اطلاع‌رسانی کند که آیا این اتهامات صحت دارد یا نه و اگر صحت دارد، چه مستند قانونی برای این کارهای خود دارد؟ آیا در چهل‌ سالگی انقلاب اسلامی مطرح شدن این ادعاها زیبنده جمهوری اسلامی است که در فصل سوم قانون اساسی آن هرگونه شکنجه جسمی و روحی برای گرفتن اعتراف ممنوع است؟!»

مطهری تاکید کرد: «همین‌طور هرگونه شنود و استراق سمع ممنوع است، مگر در حالت خاص به حکم قانون. اگر صحبت‌های آقای بخشی صحت داشته باشد، باید مجرمان در اسرع وقت معرفی شده و به مجازات برسند. به هر حال، وزیر اطلاعات باید پاسخ قانع‌کننده بدهد. در غیر این صورت مجلس وظیفه دارد که از مظلوم و حقوق شهروندی دفاع کند. اگر ادعاهای آقای بخشی واقعیت داشته باشد، معلوم می‌شود که …»

او همچنین در پایان نوشت: «هنوز درون وزارت اطلاعات، نیروهایی هستند که خیال می‌کنند برای حفظ نظام از هر وسیله‌ای می‌توان استفاده کرد. این پدیده برای دولت تدبیر و امید که با شعار آزادی و دفاع از حقوق شهروندی روی کار آمده، مایه شرمساری است. امیدوارم حقیقت ماجرا هرچه زودتر به اطلاع مردم برسد و اقدام لازم انجام شود.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. اگر یک مورد خوب پیگیری شود، چه بسا این جرم وجنایت در آینده کمتر رخ دهد.
    در نا امیدی بسی امید است.
    در دنیای واقعی ترامپ داریم و بن سلمان ها و مشابهان انها.

  2. هم مطهری و هم بقیه نمایندگان و دست‌اندرکاران نظام و چه بسا مردم کوچه و بازار می‌دانند که اسماعیل بخشی دروغ نمی‌گوید و قطعا شکنجه روحی و جسمی را تجربه کرده است. وزیر اطلاعات نیز تنها مترسکی بیش نیست و ماموران وزارت اطلاعات حافظ کیان مقام عظمای ولایت مطلقه‌ی فقیه هستند و داغ و درفش منتقدان برایشان از اوجب واجبات است. مگر در پیگیری قتل‌های زنجیره‌ای که بدستور مستقیم رهبر ج.ا. به وقوع پیوست، جز سعید امامی کم تحمل و مفلوک، کسی را مجازات کردند؟ مگر مصطفی کاظمی و مهرداد عالیخاتی حبس شدند؟ مگر اکبر خوش‌کوش (خوش‌گوشت) که به قول خود رسانه‌های اصولگرا طراح قتل‌های زنجیره‌ای بود، تجارت موبایل نمی‌کرد و با برادر زن خامنه‌ای شریک نبود و الان راست راست نمی‌گردد؟!
    الغرض شکنجه و تجاوز به متهمان توسط عناصر گمنام اطلاعات موضوع تازه‌ای نیست که آبروی رفته‌ی نظام را تهدید کند.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

انتقاد نایب رییس مجلس از وزارت اطلاعات

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس مستقر در دوحه، طی سفری کوتاه به تهران با علی خامنه

ادامه »

آقای خامنه‌ای! رهبر جمهوری اسلامی ایران که بیشتر علاقه دارید خودتان را رهبر «انقلاب» بدانید، شما در تاریخ ۱۴ یا ۱۵ خرداد ۶۸ در

ادامه »

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر

ادامه »