?زنده| کواکبیان: می‌گویند ضدانقلاب ترمز اتوبوس دانشگاه آزاد را بریده است

 

 


کواکبیان: می‌گویند ضدانقلاب ترمز اتوبوس دانشگاه آزاد را بریده است

در پی جان باختن ده نفر از دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات آزاد اسلامی تهران در یک سانحه با اتوبوس، یکی از نمایندگان مجلس گفت: «می‌گویند ضدانقلاب ترمز اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات را بریده‌است.»

مصطفی کواکبیان در جلسه امروز مجلس در تذکر شفاهی با اشاره به این حادثه گفت: «از مسئولان دانشگاه آزاد می‌خواهیم که به مجلس تشریف بیاورند و دربارهٔ اتفاق توضیح دهند لازم نیست که یک جلسه غیرعلنی بگذاریم. یک جلسه علنی تشکیل دهیم تا مردم هم در جریان کار قرار بگیرند. همان‌طور که برای یک نماینده جلسه گذاشتید و اتفاق را بررسی کردید اینجا هم جلسه بگذارید مخصوصاً که می‌گویند یک عده ضدانقلاب ترمز اتوبوس را بریده‌اند.»

اظهارات این نماینده مجلس پس از آن بیان می‌شود که صدها تن از دانشجویان دانشگاه آزاد روز شنبه در واکنش به واژگونی این اتوبوس تجمع کرده و دلیل این تجمع را «بی‌لیاقتی مسئولان دانشگاه در حفظ جان دانشجویان» اعلام کردند. /ایلنا

 


۱۶ عروس زیر ۱۵ سال در خراسان شمالی طلاق را تجربه کردند

علی زاهدی‌نیا٬ مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی٬ گفت: «از یکهزار و ۵۶۰ واقعه طلاق به ثبت رسیده این استان در ۹ ماهه امسال، ۱۶ مورد مربوط به زنانی بود که در سنین ۱۰ تا ۱۵ این آسیب را تجربه کردند.»

خراسان شمالی از نظر ازدواج زودهنگام دختران، در ردیف پنج استان نخست کشور است.

علی زاهدی‌نیا گفت: «بیشترین طلاق های صورت گرفته در مردان گروه ۲۵ تا ۲۹ سال با ۴۳۱ مورد، ۳۰ تا ۳۴ سال با ۳۶۵ مورد و ۳۵ تا ۳۹ سال با ۲۲۹ مورد رخ داده است.»

او اظهار گفت: «در ۹ ماهه امسال ۱۱۵ نفر از زنان و ۱۴ نفر از مردان نیز در سنین بالای ۶۰، طلاق را تجربه کرده اند.»

از مجموع ۶ هزار و ۹۱۹ واقعه ازدواج ثبت شده استان در ۹ ماهه امسال ۸۷۰ مورد مربوط به دختران ۱۰ تا ۱۵ ساله بوده که یکی از عواقب آن مواجه شدن با پدیده طلاق در سنین کم است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنها در روستاها ساکن هستند./ایرنا


 

 


 دانشگاه‌ آزاد در واکنش به خبر زیرگرفته‌شدن دو دانشجو: ساختگی است

ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد درباره خبر زیرگرفتن چند دانشجو با خودروی یکی از مسوولان دانشگاه آزاد گفته: «این مسائل ساختگی است و می‌خواهند فضا را ملتهب کنند.

▫️مگر فقط یک ماشین در دانشگاه هست؟ صدها ماشین اینجا هست.این مساله به‌هیچ‌وجه درست نیست و آن را دروغ می‌خوانم.» این  مقام مسئول اصل خبر زیرگرفته شدن دانشجویان را رد نکرد./ایلنا


خبرگزاری برنا: یکی از مسولین ارشد دانشگاه آزاد دانشجویان معترض را با خودرو زیر گرفت

خبرگزاری برنا با انتشار این ویدئو اعلام کرد که یکی از مسولین ارشد دانشگاه آزاد دانشجویان معترض را با خودرو زیر گرفته و دو نفر را نیز مجروح کرده است.

همچنین این خبرگزاری نوشت که این آمبولانس برای انتقال مجروحان حادثه وارد دانشگاه شده است.

برخی منابع این خودرو را متعلق به محمد مهدی طرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اعلام کرده اند.


دادستان کل کشور: احتمالا حادثه اتوبوس مرگ دانشگاه آزاد عمدی بود


 ۳ سه نفر از دانشجویان علوم و تحقیقات در اتاق عمل هستند

پیرحسین کولیوند٬ رییس اورژانس کشور از وضعیت جسمانی مصدومان حادثه علوم و تحقیقات خبر داد.

به گفته او امروز دانشجویانی که در بیمارستان امام خمینی در بخش آی سی یو بستری هستند دیگر وابسته به دستگاه تنفس مصنوعی نیستند و شرایط وخیمشان برطرف شده است.

کولیوند ادامه داد: «حداقل سه دانشجو در این بخش بستری هستند و سه دانشجو نیز در اتاق عمل هستند.» /ایلنا



دبیر شورای انقلاب فرهنگی: حضور زنان در استادیوم‌ها با رعایت قواعد و ضوابط قابل حل است

مخبر دزفولی٬ دبیر شورای انقلاب فرهنگی٬ گفت که حضور زنان در استادیوم‌ها با رعایت قواعد و ضوابط قابل حل است.

به گفته او شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به حل موضوع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها اهتمام و رویکرد مثبت و سازنده ای دارد.

دزفولی ادامه داد: «در خصوص حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها نیز باید پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان به شورای انقلاب فرهنگی ارائه شود.»

او گفت: «طبق قواعد و ظوابط و ایجاد امکاناتی که وزیر ورزش و جوانان به آن اشاره داشتند که در حال حاضر وجود دارد نباید مشکلی برای حضور بانوان در استادیوم‌ها وجود داشته باشد.»

مخبر دزفولی خاطرنشان کرد: «شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به حل موضوع حضور بانوان در ورزشگاهها اهتمام و رویکرد مثبت و سازنده ای دارد. این موضوع با رعایت قواعد و ضوابط قابل حل است و ان شاءالله در بقیه مراحل هم گام های خوبی برخواهیم داشت.» /ایسنا


 

 


 

تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات برای دومین روز

دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد برای دومین روز پیاپی در اعتراض به عدم پاسخگویی مسئولان این دانشگاه در برابر حادثه واژگونی اتوبوس تجمع کردند.

در حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان در روز سه شنبه چهارم دی ماه، ۱۰ تن کشته و ۲۸ نفر زخمی شدند.

دانشجویان خواستار استعفای علی اکبر ولایتی، رییس هیئت امنای دانشگاه آزاد برکناری محمدمهدی طهرانچی، رییس این دانشگاه هستند.

 

 


 


افزوده شدن زبان کُردی به دروس مقاطع تحصیلی عراق

وزارت آموزش و پرورش عراق، زبان کُردی را به صورت رسمی و به عنوان زبان اصلی دوم در این کشور به دروس مقاطع تحصیلی در سرتاسر عراق افزود.

وزارت آموزش و پرورش عراق با انتشار ابلاغیه رسمی به کلیه ادارات آموزش و پرورش و مراکز آموزشی این کشور، اعلام کرد که زبان کُردی به عنوان زبان اصلی دوم در عراق به دروس مقاطع تحصیلی افزوده شده است.

طبق این ابلاغیه که ۲۶ دسامبر صادر شده، هدف از این حکم، آموزش زبان کُردی به فرزندان عراق و نهادینه کردن روحیه برادری و همزیستی میان طیف ها و اقوام مختلف این کشور، عنوان و تأکید شده که درس زبان کُردی از لحاظ ارزش درسی و علمی و تاثیر در نمرات و ارتقا به مقاطع بالاتر تحصیلی مانند دیگر دروس خواهد بود.

همچنین تأکید شده که وزارت آموزش و پرورش عراق، این تصمیم را بنا به قانون اساسی کشور که تصریح می کند، زبان کُردی زبان دوم رسمی کشور عراق است، اتخاذ کرده است. /عصر ایران



سقوط سرویس دانش آموزان از روی پلی در ارومیه

نادر رحمانی٬ رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا٬ از سقوط یک دستگاه خودروی حامل دانش‌آموزان از پلی در استان آذربایجان غربی خبر داد.

به گفته او  ساعت هشت صبح امروز یک دستگاه سواری پراید با پنج دانش آموز که به عنوان سرویس مدرسه از آن استفاده می شد در حال حرکت در مسیر بود که در کیلومتر ۶۰ محور ارومیه ـ خوی در محدوده روستای فیروزیان از روی پلی به ارتفاع بیش از یک متر به پایین سقوط کرد.

رحمانی ادامه داد عوامل امدادی و عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی در محل حاضر شده و پنج مصدوم این حادثه را خارج کردند که سه دانش آموز به بیمارستانی در ارومیه منتقل شده و دو دانش آموز نیز در محل خدمات درمانی را دریافت کردند. /ایسنا


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »