سلطان قیر اعدام شد

زیتون– دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد، حکم اعدام حمیدرضا باقری دِرمنی که به سلطان قیر معروف شده است، بامداد امروز (شنبه اول دی‌ماه)، اجرا شده است.

حمیدرضا باقری درمنی، به جرم افساد فی‌الارض از طریق تشکیل شبکه کلاهبرداری و رشاء به اعدام محکوم شده بود.

به گزارش خبرگزاری میزان٬ ارگان خبری قوه قضاییه، پرونده حمیدرضا باقری درمنی و مرتبطین با او مشتمل بر ۱۵۶ جلد و بیش از ۲۵ هزار برگ بوده است.

پرونده اتهامات «سلطان قیر»، با شکایت شرکت پالایش نفت جی، بانک ملی، بانک گردشگری، صرافی اقتصاد نوین و سامان مجد در دادسرای عمومی و انقلاب تهران رسیدگی شده است.

در اتهامات انتسابی به باقری درمنی، افساد فی الارض از طریق کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری با وصف سردستگی از شرکت نفت جی به میزان ۳۲۲ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۳۳۶ کیلوگرم قیر، مشارکت در شروع کلاهبرداری از شرکت بیمه ایران با وصف سردستگی، مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از بانک ملی ایران با وصف سردستگی دیده می‌شود.

اتهامات باقری دِرمنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی محمد صلواتی در ۹ جلسه رسیدگی و منجر به صدور حکم اعدام برای او شد.

حمیدرضا باقری دِرمنی پیش از این نیز در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۸ در پرونده‌های دیگری نیز محکوم شده‌ بود.

به دنبال بحران اقتصادی چند ماه گذشته در ایران موجی از پرونده‌های قضایی برای رسیدگی به جرایم اقتصادی احتمالی به راه افتاده است.

مرداد امسال صادق لاریجانی، رییس قوه قضائیه در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران از او برای برپایی «دادگاه‌های ویژه رسیدگی به پرونده اخلال‌گران در نظام اقتصادی» اجازه خواست. دادگاه‌هایی که گفته شده هدفش رسیدگی سریع به پرونده های فساد اقتصادی در ایران است.

شماری از حقوقدانان به تشکیل این دادگاه‌ها معترض هستند و آن را ناقض قواعد آیین دادرسی کیفری می‌دانند.

فعالان حقوق بشر نیز نگران «زیرپا گذاشته شدن تشریفات قانونی» در این دادگاه‌ها هستند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. آن خبر نگار کثیف و بی شعوری که در چنین لحظه حساس و دردناک (حین انتقال محکوم به پای چوبه دار) نمک به زخم جان باخته ریخت، تاریخ نخواهد بخشید./ ننگ بر او
    اما چگونه درمنی حتی در آخرین لحظات زندگی خود، رسم جوانمردی را آموخت که نخواست از متهمینی حرفی بزند تا بعد از او آن را پیراهن … برای انتقام گیری نکنند.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »