طوفان پیامکی «علیه اینستاگرام»

زیتون– طی روزهای گذشته برخی از مدافعان «فیلترینگ اینستاگرام» با ارسال پیامک‌هایی به نمایندگان مجلس از آنان خواستند تا با فیلتر اینستاگرام٬ موافقت کنند.

 چند روز پیش جواد جاویدنیا، سرپرست جدید معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور، مدعی شد که «بسیاری از علما و استادان دانشگاه و دانشجویان هرکدام با استدلال خود خواهان فیلترینگ اینستاگرام هستند.»

پیامک‌های ارسال‌شده برای نمایندگان عمدتا مضمون و لحن مشابهی دارند؛ برای مثال در یکی از این پیامک‌ها آمده است: «سلام جناب سیاوشی، کشور‌های مثلا پیشرفته جهان، اول به فکر نیرو‌های بی‌کار خودشان هستن، اما اینجا قضیه…، مردم ما تلاش می‌کنن پیام‌رسان داخلی می‌زنن، اما نه‌تن‌ها حمایت نمیشن، بلکه بعضی اقدامات باعث شکستشان هم می‌شود. تازه غیر از اینکه شده باتلاقی برای مردم ما و کو گوش بیدار نظارت‌کنندگان ما. از پیام‌رسان داخلی حمایت کنید، خواستار ساماندهی فضای اسف‌بار مجازی و تعیین‌تکلیف پوسته‌های تلگرام، اینستاگرام و توییتر باشید.»

در پیامک دیگری نیز آمده است: «سلام خدمت عضو محترم کمیسیون مجلس، تقاضا داریم نسبت به وضعیت فضای مجازی و فیلتر پیام‌رسان‌های خارجی علی‌الخصوص اینستاگرام فاسدترین شبکه دنیا و استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی به صورت جدی اقدام کنید. چرا دشمن را دشمن نمی‌دانید، طبق آیه شریفه اگر شما آنان را دوست خود بگیرید، آن‌ها هیچ‌وقت با شما دوست نخواهند بود حتی اگر به ظاهر ابراز دوستی کنند و زمانی که غالب شوند، بین ما و شما تفاوتی قائل نخواهند شد و تروخشک را با هم خواهند سوزاند. تاریخ اثبات کرده، به داد ملت برسید اجرکم عندالله».

برخی از رسانه‌ها سرنخ پیامک‌های اخیر را نیز مثل توفان پیامکی در جریان بررسی FATF، در مشهد جسته‌اند؛ اما این ادعایی نیست که به‌سادگی ثابت شود. نگاهی به پیش‌شماره پیامک‌های ارسالی نشان می‌دهد صاحبان خطوط تلفن ۰۹۱۵ تنها متقاضیان فیلتر اینستاگرام نیستند.

بر اساس پیامک‌هایی که برای طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، ارسال شده است، برخی از پیامک‌ها نیز با پیش‌شماره ۰۹۱۱، ۰۹۱۳، ۰۹۰۱ و ۰۹۳۶ ارسال شده‌اند. این نماینده اصلاح‌طلب تهران طرح موضوع از تریبون نماز جمعه را یکی از عوامل حساس‌شدن گروهی از مردم روی بحث اینستاگرام می‌داند و می‌گوید: «با وجود اینکه هنوز آسیب‌شناسی لازم درباره فیلترینگ تلگرام صورت نگرفته است، با فضاسازی انجام‌شده و اعلام موضوع از تریبون‌های نماز جمعه این تصور برای مردم ایجاد شد که فضای مجازی و به‌خصوص اینستاگرام برایشان تهدید است.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »