همه حربه‌های حسن روحانی برای جلوگیری از اعمال تحریم‌ها

تهدید غرب با پناه‌جویان و مواد مخدر

زیتون ـ مهسا محمدی: حسن روحانی امروز به «دولت‌های غربی» درباره عواقب تحریم‌ها و تاثیر آن بر توان ایران در مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر هشدار داد و گفت که «از غربی‌ها انتظار نداریم که سهم‌شان را در ازای امنیت و ثباتی که برای آنها تامین کرده‌ایم، بپردازند اما بدانند که با تحریم ایران، به توانایی ما برای مبارزه با مواد مخدر و تروریسم آسیب می‌زنند.»

روحانی که در دومین کنفرانس روسای مجالس ایران، افغانستان، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه در تهران سخن می‌گفت، تهدید را از این هم فراتر برده و به غرب وعده «آوار مواد مخدر، پناهجویان و بمب‌ها» را داد و تاکید کرد:«اگر توانایی‌های ما در مبارزه با مواد مخدر و تروریسم در خاستگاه آنها ضربه‌ای ببیند، شما نخواهید توانست از زیر آوار مواد مخدر، پناهجویان و بمب‌ها و ترورها به سلامت خارج شوید.»

درباره مسئله مواد مخدر و اینکه ایران می‌تواند به دروازه گشاده‌ای برای ورود این مواد به دنیا بدل شود تهدید جدی‌تر به نظر می‌آید.


رییس جمهوری ایران که به نظر می‌رسد کشورش در حال از دست دادن تعادل ناپایدار خود بعد از اعمال تحریم‌های ایالات متحده است، در تلاش است به شیوه‌های گوناگون از تهدید دوستان گرفته تا تطمیع دشمنان این تعادل هر چند ناپایدار را بازگرداند.

در راستای این تلاش‌ها او چند روز پیش عربستان سعودی، دشمن شماره یک خود در منطقه را هم «برادر» خواند وبه این کشور پیشنهاد داد که جمهوری اسلامی ایران «با تمام توان از منافع» مردم این کشور «در برابر تروریسم و ابرقدرت ها» دفاع کند، در عین حال هم تاکید کرده بود که از آنان «۴۵۰ میلیارد دلار» هم نمی‌خواهد و به آنان «اهانت» نمی‌کند.

این سخنان روحانی اشاره به اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره عربستان سعودی و تجارت عمده اسلحه میان این دو کشور دارد و اینکه ترامپ گفته بود معتقد است عربستان بدون پشتیبانی آمریکا «دو هفته هم دوام نمی‌آورد.»

حسن روحانی می‌گوید که ایران « سالانه ۸۰۰ میلیون دلار برای مبارزه با مواد مخدر» خرج می‌کند که «نتیجه آن تضمین سلامتی افزون تر ملت‌ها ازشرق اروپا تا غرب آمریکا و از شمال آفریقا تا غرب آسیاست.» و همچنین تاکید دارد که«ما در مبارزه با تروریسم به همین اندازه راسخ بوده‌ایم.»

همکاری ایران و اروپا بر سر مبارزه با مواد مخدر

درباره مسئله مواد مخدر و اینکه ایران می‌تواند به دروازه گشاده‌ای برای ورود این مواد به دنیا بدل شود تهدید جدی‌تر به نظر می‌آید.

توافق ایران با اروپا بر سر صدور تجهیزات امنیتی از سوی این کشورها به ایران  بعد از امضای برجام صورت گرفت.  این کار با هدف مقابله با قاچاق و تجارت مواد مخدر انجام می‌شد. در حال حاضر هم لااقل در اروپا نشانه روشنی از عدم تمایل برای این کار وجود ندارد و آنان تاکید می‌کنند که به برجام و تعهدات آن پایبندند، اما اینکه در عمل ادامه این روند چقدر ممکن باشد جای سوال است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی پیش از این هم بر سر اینکه غرب سهم خود را در مبارزه با ترانزیت مواد مخدر از ایران پرداخت نمی‌کند، شاکی بود.

بر اساس اعلام سازمان ملل در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از تولیدات مواد مخدر در کشور افغانستان از طریق مرزهای ایران به سایر کشورها منتقل می شود. سالانه  ۹۰۰۰ تن تریاک در افغانستان تولید می‌شود و تا به‌حال هیچ جنگ داخلی و خارجی‌ای نتوانسته است خط تولید تریاک در این کشور را متوقف کند.

 از سوی دیگر ایران حدود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و دروازه اتصال آن به غرب و بازارهای بین‌المللی است. مجید کریمی، معاون اطلاعات پلیس مبارزه با مواد مخدرایران هم بر این واقعیت صحه می‌گذارد که :«ایران نزدیک‌ترین و کم هزینه‌ترین مسیر برای انتقال مواد مخدر از افغانستان به کشور‌های غربی است».

از سوی دیگر نعمت الله موم‌وندی، معاون مبارزه با موادمخدر گمرک، از اینکه کشورهای اروپایی بزرگترین صادرکننده مخدر گل به ایران هستند شاکی است و می‌گوید با وجود اعتراض ایران، تاکنون اقدامی برای مقابله با آن انجام نداده اند.

حسن روحانی در حالی از هزینه‌کرد ۸۰۰ میلیون دلاری ایران برای مقابله با ترانزیت مواد مخدر از این کشور حرف می‌زند که به گفته مقامات ایران سازمان های بین المللی برای این کار تنها کمکی به ارزش ۱۵ میلیون دلار در اختیار ایران قرار می دهند .

«ایران نزدیک‌ترین و کم هزینه‌ترین مسیر برای انتقال مواد مخدر از افغانستان به کشور‌های غربی است»

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که در طی سالیان گذشته در راه مقابله با ترانزیت مواد مخدر بیش از سه هزار کشته داده است و این در حالی است که اتحادیه اروپا در باره لطف بزرگی که این کشور به آنان می‌کند بی‌تفاوت بوده است.

مسئله وقتی شکل حادتری پیدا می‎کند که می‌بینیم در کشورهای منطقه قاچاق در حال مبدل شدن به یکی از منابع اصلی  مالی تروریست‌ها است. در افغانستان رشد تروریسم  به طور مستقیم با عواید حاصله از مواد مخدر پیوند خورده است و بر اساس گزارش  سال۲۰۱۷ دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) نیمی از درآمد سالانه طالبان را پول‌های حاصل از تولید و قاچاق مواد مخدرتشکیل می‌دهد و حدود ۸۵ درصد از کشت تریاک در افغانستان در مناطقی انجام می‌شود که تحت نفوذ طالبان است.

پیش ازاین هم معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در دیدار با مقامات ایرانی با اشاره به ازدست دادن منابع مالی تروریست‌ها در عراق و سوریه (نفت) از جایگزین کردن آن با کشت مواد مخدر در افغانستان و قاچاق آن سخن گفته بود.

حال نگاهی به این آمار و ارقام تهدیدات حسن روحانی خطاب به «کشورهای غربی» را معنادارتر می‌کند، چرا که به نطر می‌رسد گشودن مرزهای ایران بر این مواد برای ترانزیت آن به اروپا تهدید دوجانبه ای به حساب می‌آید. هم از جهت انباشته شدن بازار اروپا از این مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی حاصل از آن و هم به لحاظ افزایش توان مالی تولیدکنندگان و فروشندگان آن، که تروریست‌ها هستند. 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

همه حربه‌های حسن روحانی برای جلوگیری از اعمال تحریم‌ها

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »