سازمان عفو بین الملل اعلام کرد:

جمهوری اسلامی از سی سال پیش تا کنون در حال ارتکاب «جنایت علیه بشریت» است

زیتون: سازمان عفو بین‌الملل امروز در گزارشی به مناسبت ۳۰ سالگی اعدام زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ اعلام کرد مقامات و مسئولان حکومتی ایران با پنهان نگه داشتن سرنوشت و محل دفن هزاران مخالف و دگراندیش سیاسی مرتکب «جنایت علیه بشریت» شده‌اند.

این سازمان تاکید کرد که جمهوری اسلامی همچنان در حال ارتکاب «جنایت علیه بشریت» است.

در این گزارش که به تایید فیلیپ لوتر، مدیر خاورمیانه و آفریقای شمالی سازمان عفو بین‌الملل٬ منتشر شده٬ آمده است که اسرار خونین گذشته ایران همچنان بر فضای این کشور سایه افکنده‌اند.

فلیپ لوتر در خصوص انتشار این گزارش توضیح داد: «این گزارش با پرده برداشتن از سه دهه اقدامات داخلی و بین‌المللی مسئولان حکومتی ایران برای انکار و تحریف واقعیت کشتار ۶۷، نشان‌دهنده تلاش‌های این مقامات برای پنهان نگه داشتن این حقیقت است که چطور تنها در ظرف چند هفته در تابستان ۱۳۶۷، هزاران مخالف و دگراندیش سیاسی را ناپدید کرده و به کشتار سازمان‌یافته آن‌ها دست زدند.»

ین گزارش، با عنوان «c از سازمان ملل می‌خواهد که تحقیقات مستقلی درباره‌ی این ناپدید کردن‌های قهری و اعدام های فراقضایی، به عنوان جرایمی که به مدت سه دهه بدون مجازات مانده‌اند، انجام دهد.

به گفته‌ فیلیپ لوتر «این حقیقت که مقامات و مسئولان حکومتی ایران تا به امروز از به رسمیت شناختن این کشتار گسترده امتناع کرده‌اند و از اطلاع‌رسانی به بستگان قربانیان درباره زمان، نحوه و علت اعدام عزیزان‌شان و شناسایی و استرداد اجساد آنان سر باز زده‌اند، به این معنا است که جرم “ناپدید کردن قهری” قربانیان همچنان ادامه دارد. این رویه رنج‌ مضاعفی را به خانواده‌های قربانیان تحمیل کرده است. تا زمانی که مقامات ایران صادقانه و به شکل علنی سرنوشت و محل دفن قربانیان را افشا نکنند، همچنان به ارتکاب “جنایت علیه بشریت” ادامه می‌دهند.»

در سی سال گذشته، خانواده‌های قربانیان از حق خود برای خاک‌ سپاری عزیزان‌شان و برگزاری مراسم سوگواری برای آنان محروم مانده‌اند. گروهی از این خانواده‌ها که جسورانه در صدد حقیقت‌یابی و عدالت‌خواهی برآمده‌اند با آزارهای بی‌وقفه، ارعاب، بازداشت خودسرانه، حبس و همچنین شکنجه و سایر رفتارهای بی رحمانه مواجه شده‌اند. تخریب و بی‌حرمتی به گورهای دسته‌جمعی قربانیان نیز درد و رنج بیشتری برای بازماندگان به بار آورده است.
در عین حال افرادی که مسئول ارتکاب این جنایات علیه بشریت بوده‌اند از محکمه‌ی عدالت گریخته و در برخی موارد، مشارکت‌کنندگان در این جنایت‌ها همچنان منصب‌های مهم و کلیدی را در کشور در اختیار دارند. به تازگی و به دنبال آشکار شدن مستندات و انتشار شواهدی در رابطه با کشتار گسترده ۶۷، این جنایت مورد تحسین واقع شده و مشارکت‌کنندگان در آن به عنوان قهرمان مورد تجلیل قرار گرفته‌اند.
مدیر خاورمیانه و آفریقای شمالی سازمان عفو بین‌الملل٬ اضافه کرد: «مقامات ایران، به جای ادامه دادن به حملات ظالمانه خود به خانواده‌های قربانیان، باید امکان برخورداری این خانواده‌ها از حقوق خود برای حقیقت‌جویی، عدالت‌خواهی و اقدامات جبرانی موثر را فراهم کنند. این اقدامات شامل مسترد کردن اجساد قربانیان و شناسایی بقایای آن‌ها از طریق فراهم کردن امکان واکاویِ تخصصی در گورهای دسته‌جمعی و انجام آزمایش‌های دی‌ان‌ای می‌شود.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد:

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »