گزارش نیویورک تایمز از تلاش‌های عربستان برای برهم زدن ثبات جمهوری اسلامی

زیتون– روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی خبر داد که مقام‌های ارشد اطلاعاتی عربستان و نزدیک به محمد بن سلمان، در مورد استفاده از شرکت‌های خصوصی «برای کشتن دشمنان ایرانی» با یک گروه کوچک از تجار گفت‌وگوهایی کرده بودند.

بر اساس این گزارش مقامات اطلاعاتی عالی رتبه عربستان سال گذشته به دنبال استفاده از شرکت های خصوصی برای «ترور» سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران بودند.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از سه منبع آگاه از مذاکره مقامات عربستان با شرکت های خصوصی گزارش کرده است که این گفتگوها پیش از رسیدن محمد بن سلمان به سمت ولیعهدی صورت گرفت.

در آن زمان محمد بن سلمان وزیر دفاع و جانشین ولیعهد بود. نیویورک‌تایمز می‌گوید او در حال سبک و سنگین کردن گزینه‌هایی برای افزایش عملیات اطلاعاتی و نظامی در خارج از مرزهای عربستان بود.

نیویورک‌تایمز می‌گوید این بحث‌ها بیشتر از یک سال قبل از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان، انجام شده بود و «نشان می‌دهد که مقام‌های ارشد سعودی از آغاز دوره ولیعهدی محمد بن سلمان، انجام سوءقصدهایی را در نظر داشتند».

مقام‌های سعودی تاکید کرده‌اند که قتل خاشقجی توسط «عوامل خودسر» انجام شده‌است. یکی از کسانی که در پی این قتل به‌عنوان «آمر خودسر» از کار برکنار شد ژنرال احمد عسیری بود، که نیویورک‌تایمز مدعی‌ست در زمان یک دیدار در مارس ۲۰۱۷ حضور داشت؛ در دیداری که گروه کوچک تجار، برنامه‌ای دو میلیارد دلاری برای استفاده از عوامل اطلاعاتی خصوصی و «خرابکاری در اقتصاد ایران» پیشنهاد کرده‌ است.

روزنامه نیویورک تایمز می‌گوید در زمانی که تجار در تلاش برای کسب مبلغ پیشنهای خود از مقام‌های سعودی بودند، مشاوران ارشد ژنرال عسیری در مورد کشتن قاسم سلیمانی نیز پرس و جوهایی کرده‌اند.

دیدار مقامات اطلاعاتی عربستان با مسئولان برخی شرکت های خصوصی را جورج نادر، بازرگان لبنانی-آمریکایی برنامه ریزی کرده بود. او که پیش از این با محمد بن سلمان نیز دیدار کرده است دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را در جریان طرح خود قرار داده بود.

یکی دیگر از تجار حاضر در مذاکره مقامات اطلاعاتی عربستان با مسئولان شرکت های خصوصی جوئل زامل، بازرگان اسرائیلی بوده است. او رابطه نزدیک و مستحکمی با اداره های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل دارد.

جورج نادر و جوئل زامل هر دو از جمله شاهدان تحقیقات رابرت مولر، بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا هستند. دادستانان آمریکایی از هر دو بازرگان در مورد مذاکراتشان با مقامات ایالات متحده و عربستان تحقیق کرده اند. با این حال مشخص نیست گفتگوهای سال گذشته آنها در ریاض چه ارتباطی با دیگر جزئیات تحقیق رابرت مولر دارد.

ماه پیش وب‌سایت دیلی‌بیست نیز گزارش داده بود که عسیری دیدارهایی با جرج نادر و جوئل زامل انجام داده بود. دیلی‌بیست می‌گوید رابرت مالر، مستشار پرونده روسیه در آمریکا، از هر دو تاجر سوالاتی را مطرح کرده‌است. سخنگوی مستشار پرونده روسیه از اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کرده‌است.

عربستان سعودی هنوز واکنشی به این گزارش‌ها نشان نداده‌است.

این گزارش را سه تن از خبرنگاران نیویورک‌تایمز، ران برگمن، دیوید کرک‌پاتریک و مارک مازتی، از تل‌آویو، لندن و واشینگتن تهیه کرده‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری تضعیف شده است. اعتراض‌های پی در پی اقشار مختلف

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس

ادامه »

آقای خامنه‌ای! رهبر جمهوری اسلامی ایران که بیشتر علاقه دارید خودتان را رهبر «انقلاب» بدانید، شما در تاریخ ۱۴ یا

ادامه »