اعلام جزئیات دور دوم تحریم‌های آمریکا؛ تحریم کشتی سانچی و بانک تات

زیتون– مایک پومپئو و استیو منوچین، وزیران خارجه و خزانه‌داری آمریکا، امروز (دوشنبه) در نشستی خبری جزئیات بازگشت تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را اعلام کردند.

به گفته مایک پومپئو، دور جدید تحریم‌ها شامل ۵۰ بانک ایرانی و زیرمجموعه‌های آن، و در بخش کشتیرانی و انرژی شامل بیش از ۲۰۰ شخصیت حقیقی و کشتی می‌شود.

نام کشتی غرق شده سانچی و بانک تعطیل شده تات نیز در لیست تحریم‌های آمریکا دیده می‌شود.

شرکت هواپیمایی ملی ایران (ایران‌ایر) و ۶۷ فروند از هواپیماهای آن نیز هدف تحریم قرار می‌گیرند.

آژانس انرژی اتمی ایران و ۲۳ نهاد و فرد تابع آن در فهرست تحریمی جدید قرار گرفته‌اند.

در فهرست وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک‌های ملی، آرین، آینده، توسعه صادرات ایران، قوامین، سپه، صنعت‌ومعدن، بانک ایرانی-اروپایی هاندلز بانک وابسته به بانک صنعت‌ومعدن، پست بانک، تجارت و بانک دی، از جمله بانک‌های تحریمی هستند. شاخه‌های خارجی و داخلی این بانک‌ها نیز تحریم‌ شده‌اند.

شماری از موسسات مالی و سرمایه‌گذاری نیز در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند. ازجمله موسسه آتیه‌سازان دی، شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی، شرکت هلدینگ توسعه دیدار ایرانیان، شرکت تجارت‌گستر فرداد، صرافی دی، شرکت لیزینگ دی، شرکت کارگزاری بانک دی، شرکت سرمایه‌گذاری رویای روز کیش، شرکت بازرگانی الکترونیکی دی، شرکت توسعه دنیا شهر کهن، شرکت تولید نیروی برق دماوند، شرکت خدمات بیمه امید بنیان دی، شرکت عمران و مسکن آباد دی و شرکت خدمات مالی و حسابداری دی ایرانیان.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، ایالات متحده جمعاً بیش از ۷۰۰ شخصیت حقیقی، نهاد، هواپیما و کشتی ایرانی را در فهرست تحریمی خود قرار داده است.

او قول داد که فشار تحریمی آمریکا بر ایران «بی‌امان» خواهد بود.

پومپئو همچنین گفت که به خاطر فشارهای آمریکا بیش از ۲۰ کشور تاکنون خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند و این باعث کاهش صادرات نفتی ایران به میزان بیش از یک میلیون بشکه در روز شده است.

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که ایران به خاطر تحریم‌های جدید دو و نیم میلیارد دلار از درآمد نفتی خود را از دست داده است.

او بار دیگر خبر داد که چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا، ترکیه، تایوان و یونان به مدت شش ماه از تحریم‌های نفتی علیه ایران معافیت گرفته‌اند اما همه این کشورها تعهد کرده‌اند تا اقدام به کاهش واردات نفت خود از ایران کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین خبر داد کشورهایی که «فعلا» برای خرید نفت معاف از تحریم‌های آمریکا هستند٬ در مقابل نفتی که از ایران می‌خرند٬ مجاز هستند به ایران تنها دارو و غذا بفروشند.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، نیز با بیان اینکه «شرکت‌های سراسر دنیا بدانند که ما به شدت پیگیر تحریم‌ها هستیم» گفت: «می‌خواهیم برای رهبران ایران روشن کنیم که هدف فشارهای خردکننده قرار خواهند گرفت.»

رئیس‌‌جمهوری آمریکا پس از خروج از برجام در روز ۱۸ اردیبهشت، به بازگرداندن آن دسته از تحریم‌های آمریکا علیه ایران که در سایه توافق هسته‌ای معلق شده بودند، در دو بازه زمانی ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه فرمان داد.

بخشی از این تحریم‌ها که از جمله صنعت خودرو، خرید و فروش فلزات گرانبها، و دسترسی دولت ایران به دلار را محدود می‌کرد، در نیمه مردادماه امسال به اجرا درآمد و از ۱۴ آبان تحریم‌های دیگری که عمدتاً بخش نفت و انرژی را هدف قرار می‌دهد، بازگردانده شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »