طرح اتهام «فساد فی الارض» برای فعالان محیط زیست

زیتون– محمدحسین آقاسی، وکیل چند تن از فعالان محیط زیست بازداشت شده٬ خبر از طرح اتهام «فساد فی‌ الارض» بر علیه موکلانش داد.

به گفته او دادستان با استناد به نامه‌ای که از سوی ارتش و از طریق شورای عالی امنیت ملی به دادستانی رسیده، تصمیم گرفته عنوان  اتهام را در کیفر خواست این ۵ نفر تغییر دهد.

این وکیل دادگستری در گفت‌وگو با ایران وایر خبر از پذیرش این درخواست از سوی بازپرس پرونده داده است.

محمدحسین آقاسی در ادامه توضیح داد کهبرای این ۵ نفر قبلا اتهام جاسوسی مطرح شده بود ولی حالا با توجه به گزارش ارتش، وضعیت فرق کرده است.

او افزود: «ظاهرا ارتش مطالبی را در یک نامه به شکل گزارش‌گونه‌ برای شورای عالی امنیت ملی فرستاده و آقای شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی بدون هبچ اظهار نظری نامه را برای اطلاع آقای دادستان ارسال کرده‌اند و دادستان هم با توجه به این نامه تصمیم گرفتند که اتهام این افراد تغییر کند.»

هفته گذشته غلام‌حسین محسنی اژه‌ای؛ سخنگوی قوه قضائیه  نیز در نشست خبری اعلام کرد که پرونده بازداشتی‌های محیط زیست به علت یکسری ایرادات هنوز به دادگاه نرفته و کیفر خواست صادر نشده است. او اعلام کرده که قوه قضائیه در صدد رفع ایرادات است.

مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی و طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه بیش از هشت ماه است که در بازداشت موقت به سر می‌برند. آن‌ها بهمن ماه سال گذشته بازداشت شدند.

کاوس سید امامی هم یکی دیگر از بازداشتی‌های محیط زیستی بود که نوزدهم بهمن ماه سال گذشته  قوه قضائیه خبر خودکشی او در زندان را به خانواده‌اش اطلاع داد. کاووس سید امامی، فعال محیط زیست و استاد جامعه‌شناسی دانشگاه امام صادق بود.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران نیز در مورد مرگ کاووس امامی به ایلنا گفته بود: «این فرد یکی از همان متهمان بوده و با توجه به این که می‌دانسته اعترافات زیادی هم علیه وی شده و هم خود اعترافاتی داشته، متأسفانه در زندان دست به خودکشی زده ‌است.»

همزمان غلام‌حسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به خبرنگاران در مورد علت بازداشت این افراد، «ارایه اطلاعات طبقه بندی شده از مراکز حساس به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه» را مطرح کرد.

 این در حالی بود که بر ای اتهام جاسوسی این افراد نه تنها تا کنون مدرکی ارائه نشده، بلکه این اتهام از سوی عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست و محمود صادقی؛ نماینده مجلس رد شد. با این حال قوه قضائیه بارها بر  اتهام جاسوسی این افراد تاکید کرده است. حالا اما به گفته محمد حسین آقاسی اتهام ۵ نفر از آن‌ها از جاسوسی به افساد فی الارض تغییر کرده است.

وزارت اطلاعات نیز پیشتر بارها هرگونه شبهه در خصوص «اقدام به جاسوسی» را برای فعالان محیط زیستی بازداشت شده٬ رد کرده بود.

اتهام افساد فی الارض یکی از سنگین‌نرین اتهامات قضایی ایران است. بر مبنای قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ مفسد فی‌الارض اینگونه تعریف می‌شود: «هر کس بطور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها گردد به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع گردد مفسد فی الارض محسوب و به اعدام محکوم می‌گردد.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »