آمریکا رسما از پیمان مودت بین دو کشور خارج شد

زیتون– نامه اعلام خروج آمریکا از «پیمان مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین دولت شاهنشاهی ایران و دول متحده آمریکا» امروز به وزارت امور خارجه رسید.

بهرام قاسمی٬ سخنگوی وزارت امور خارجه٬ این خبر را تایید کرد.

پیمان مودت میان ایران و آمریکا دو سال پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه محمد مصدق نخست وزیر وقت ایران امضا شد. تاریخ امضای این سند ٢٣ مرداد سال ۱۳۳۴ است. پیمان مودت همان سال به تصویب مجالس شورای ملی و سنا و بعدا به امضای شاه رسید و جنبه قانونی یافت.

در زمان امضای این پیمان، دوایت آیزنهاور رئیس جمهور آمریکا و حسین اعلاء نخست وزیر ایران بودند.

این پیمان تنها توافق دوجانبه میان ایران و آمریکا بود که بعد از قطع رابطه دو کشور در حدود چهار دهه پیش هنوز به جا مانده بود.

دو کشور پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ چندبار بر اساس این پیمان از یکدیگر به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کردند که یکی از این شکایت ها هفته گذشته در دادگاه لاهه با حضور نمایندگان ایران و آمریکا برگزار شد.

طی ماه‌های جاری ایران از آمریکا به دلیل وضع مجدد تحریم‌ها و مصادره نزدیک به دو میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی جمهوری اسلامی٬ شکایت کرده بود.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در زمان اعلام تصمیم کشورش برای خروج ازاین پیمان گفته بود که این اقدام با تاخیر ۳۹ ساله انجام می‌شود.

ساعاتی پیش از اعلام آمریکا برای خروج از پیمان مودت، دیوان بین‌المللی دادگستری در حکم مقدماتی خود در پرونده شکایت ایران از آمریکا، ضمن پذیرفتن بررسی این پرونده، خواهان رفع موانع صدور اقلام بشردوستانه مانند دارو و تجهیزات پزشکی به ایران از سوی آمریکا شده بود. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در واکنش به تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان مودت، حکومت آمریکا را “رژیم قانون‌شکن” خواند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »