دیپلمات‌ ایرانی بازداشت شده در آلمان به بلژیک تحویل داده شد

زیتون– آلمان، یک دیپلمات ایرانی متهم به تلاش برای «بمب‌گذاری» در نشست مجاهدین خلق در پاریس، را به بلژیک تحویل داد.

پیشتر جمهوری اسلامی ایران اتهام‌های وارد شده را رد کرده و خواستار آزادی دیپلمات خود شده‌ بود.

این دیپلمات اسدالله اسدی نام دارد و در سفارت ایران در وین کار می‌کرد.

او تیرماه امسال در پیوند با تحقیقات مشترک در آلمان، بلژیک و فرانسه درباره پرونده «بمب‌گذاری»، در ایالت بایرن آلمان بازداشت شد.

دادگاهی در آلمان با استرداد او به بلژیک موافقت کرد و حال دادستانی فدرال در این کشور به خبرگزاری فرانسه گفته اسدالله اسدی روز ۱۷ مهر ماه به بلژیک تحویل داده شده‌است.

اسدالله اسدی برای انجام روند محاکمان در دادگاهی در بروکسل حاضر خواهد شد.

تحقیقات و اتهام‌های وارد شده به اسدی مربوط به طرح «بمب‌گذاری» در همایش سازمان مجاهدین خلق در نهم تیر ماه می‌شود. او متهم است به یک زوج ساکن در آنتورپ در بلژیک سفارش داده بود به این همایش «حمله کنند».

این زن و شوهر در بروکسل در حالی‌که ۵۰۰ گرم ماده منفجره بسیار قوی پروکسید استون، و یک چاشنی همراه داشتند، بازداشت شده بودند. پلیس در انتقال این مواد منفجره به این زوج، به اسدی مظنون است.

تهران اتهام‌های وارد شده را رد کرده‌است. وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن آن‌که خواستار آزادی دیپلمات خود شده، می‌گوید «با توجه به اسناد و مدارک موجود، نقش معاندان، بدخواهان و عوامل مخرب شناخته‌شده در طراحی این نمایش مضحک روشن است».

دهم تیر ماه دولت فرانسه دارایی‌های متعلق به سرویس‌های اطلاعاتی ایران و دو شهروند ایرانی، از جمله آقای اسدی، را در واکنش به «طرح حمله به همایش مجاهدین خلق» مسدود کرد. همزمان وزارتخانه‌های کشور، خارجه، و اقتصاد فرانسه در یک اطلاعیه مشترک، با اشاره به «طرح حمله» نوشتند که «این اقدام شدیداً‌ جدی است و نمی‌توان آن را بی‌پاسخ گذاشت».

همایش «شورای ملی مقاومت» و نهاد مرتبط با آن، «سازمان مجاهدین خلق ایران»، در نهم تیرماه در حومه پاریس برگزار شده بود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »