واکنش‌ها به حکم دادگاه لاهه؛ استقبال ایران٬ خشم آمریکا

زیتون– وزارت خارجه ایران، با صدور بیانیه‌ای از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال کرده آن را «نشانه بارز دیگر در تایید حقانیت» ایران و «غیرمشروع و ظالمانه بودن تحریم‌های آمریکا علیه مردم و شهروندان» ایران دانست.

در مقابل اما آمریکا حکم دیوان بین‌المللی دادگستری را محکوم کرده است.

دادگاه عالی سازمان ملل در لاهه هلند٬ امروز چهارشنبه، در خصوص دعوای حقوقی بین ایران و آمریکا به نفع ایران رای داد.

رویترز خبر داد که دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه روز چهارشنبه حکم داد که ایالات متحده باید اطمینان حاصل کند که تحریم‌های یک‌جانبه‌اش علیه جمهوری اسلامی بر کمک‌های بشردوستانه یا ایمنی پروازهای مسافری اثر منفی نخواهد داشت.

این خبرگزاری در گزارش خود از «پیروزی» تهران در این دادگاه در مقابل واشینگتن یاد کرده است.

حکمی که روز چهارشنبه صادر شد در اصل حکم اولیه است و به گفته کارشناسان، گرفتن تصمیم نهایی در این خصوص ممکن است چند سال به طول بینجامد.

بیانیه وزارت خارجه ایران می‌افزاید: «این محکمه جهانی با تصریح بر اینکه قراری که صادر کرده، الزام‌آور و لازم‌الاتباع بوده و موجد تعهدات بین‌المللی می باشد، اعلام کرد که دولت ایالات متحده ملزم است طبق تعهدات بین‌المللی خود موانع ناشی از اقداماتش به موجب تصمیم‌های غیرقانونی که با خروج از برجام اتخاذ کرده، از جمله موانعی که در مسیر روابط تجاری ایران در حوزه‌های مشخصی برقرار کرده، برطرف کند.»

محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران٬ در همین رابطه گفت حکم دیوان دادگستری بین‌المللی برای رفع برخی تحریم‌های ایران، شکست دیگری برای دولت آمریکاست که معتاد به تحریم است.

ظریف در توییتی درباره رای دیوان لاهه که آمریکا را ملزم به رفع برخی تحریم‌ها کرد، گفت این رای شکست دیگری برای دولت آمریکا و پیروزی برای حاکمیت قانون است.

وزیر خارجه ایران نوشت «دادگاه عالی سازمان ملل حکم داد که آمریکا باید به تعهداتی که با بازگردانی تحریم‌ها علیه مردم ایران با خروج از برجام نقض کرده، عمل کند.»

در سوی مقابل پت پوکسترا٬ سفیر آمریکا در هلند٬ با انتشار پیامی در صفحه توئیتیر خود نوشت: «من حکم ۲۹ صفحه ای دیوان بین‌المللی دادگستری منتشر شده در ۳ اکتبر را دیدم . این یک پرونده فاقد اعتبار در دادگاهی است که هیچ گونه صلاحیت قانونی ندارد. بنابراین لازم به ذکر است که دادگاه امروز همه درخواست‌های ایران را نپذیرفت،این دادگاه در ازاء یک تصمیم محدود در خصوص تعداد محدودی از موضوعات صادر کرده است.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »