زیتون- سخنگوی شورای نگهبان امروز پرده از دلیل ابطال آرای مینو خالقی برداشت. به گفته او بنابر تفسیر و برداشت از قانون طبق نظر اعضای شورای نگهبان امکان ابطال آرا به دلیل عدم صلاحیت وجود دارد.

شورای نگهبان خود را مرجع تفسیر قانون می داند. تفاسیری همچون نظارت استصوابی و …. که هنوز و بعد از ۲۹ سالی که از بازنگری در قانون اساسی می گذرد، محل بحث است، از همین «حق تفسیر» حاصل شده است.

نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه آیا از منظر قانونی ماده ای درباره رد صلاحیت و ابطال آرای نامزدهای انتخاباتی پس از برگزاری انتخابات وجود دارد، گفت:« اگر شورای نگهبان بر این مبنا تصمیمی را اتخاذ کرده باشد و آرای فردی را پس از برگزاری انتخابات باطل کند به معنای این است که اکثریت شورا به این موضوع قائل هستند که به خاطر عدم صلاحیت هم می توان بعد از انتخابات صلاحیت فردی را رد کرد.»

او در ادامه سخنانش که توسط میزان منتشر شده در مورد اینکه آیا این تصمیم شورای نگهبان مبتنی بر ماده ای قانونی است تا خیر، تاکید کرد:« این موضوع تفسیر و برداشت اعضای شورای نگهبان از قانون است.» ابراهیمیان در پاسخ به این سوال که آیا امکان ابطال آرای، مینو خالقی، نفر سوم اصفهان به دلیل رد صلاحیت وجود دارد، توضیح داد که «اگر مبنا و تفسیر شورای نگهبان درباره این موضوع حاکم باشد امکان آن وجود دارد.»

تنها نکته جدیدی که در حرفهای امروز نجات ابراهیمیان وجود داشت «ابطال آرا به دلیل رد صلاحیت بود.»

طبق ماده ۱۹ قانون انتخابات، تنها در مورد زیر و با تایید هیات نظارت حوزه انتخابیه مربوطه ، برگهای رأی باطل و جـزء آرای ماخوذه محسوب نشده و مراتب در صورت جلسه قید و آرای مذکور ضمیمه صورت جلسه خواهد شد:

آرایـی که با تقلـب و تـزویـر ( در تعـرفه هـا ، آرا ، صورت جلسـات ، شـمارش ) بـه دسـت آمده باشد.

با توجه به اخباری که از «دست دادن او با یک مرد» منتشر شده، احتمال دارد تقلب و تزویر خالقی در «فریب دادن شورای نگهبان» در التزام عملی به اسلام باشد.

اما نکته در اینجاست که هیئت های اجرایی از دلیل این ابطال آرای به دلیل رد صلاحیت اظهار بی اطلاعی می کنند. محمد حسین مقیمی، رییس ستاد انتخابات کشور، بارهای طی روزهای اخیر از دلیل ابطال آرای مینو خالقی ابراز بی اطلاعی کردند. او تنها به ذکر این نکته بسنده کرده است که «دلیل این موضوع به خود او ابلاغ شده است.»

در حالی که خود خالقی در کانال تلگرامی اش، از این موضوع ابراز بی اطلاعی کرده و نوشت که خود را «نگهبان رای مردم می داند.»

در هر حال باید دید دست دادن یک زن با مردی نامحرم، طبق کدام مستندات به شورای نگهبان اثبات شده است، و حتی در صورتی که خالقی با نامحرمی دست داده باشد، آیا از نظر شرعی می توان این موضوع را دلیل عدم التزام به اسلام دانست یا خیر.

بازگشت به صفحه اول