رییس مجلس: پرونده سوال از رییس جمهوری قابل ارجاع به قوه قضاییه نیست

زیتون– علی لاریجانی٬ رییس مجلس٬ اعلام کرد سوال از حسن روحانی به دلیل «ذکر نشدن موضوع نقض قانون و استنکاف در طرح سوال» نمایندگان، قابل ارجاع به قوه قضاییه نیست.

علی لاریجانی تاکید کرد: «این مطلب روشن است، در آیین‌نامه داخلی مجلس نوشته شده چنان چه اکثریت نمایندگان حاضر از پاسخ رئیس جمهوری به سوالی قانع نشده باشند و موضوع سوال نقض قانون یا استنکاف از قانون باشد سوال به قوه قضاییه ارجاع می‌شود. ولی موضوع هیچ کدام از سوالات نقض قانون و استکاف نبود.»

به گفته او «برخی از آقایان لابه‌لای صحبت‌هایشان اشاراتی به موارد نقض داشتند، ولی موضوع سوال این نبود، اگر می‌خواستند این کار را بکنند باید ردیفی از سوالات‌شان این بود که نقض قانون و استنکاف از قانون این است.»

رییس مجلس ادامه داد که تنها «در این صورت امکان ارجاع به قوه قضاییه وجود داشت.»

طی روزهای گذشته برخی از نمایندگان مجلس خبر از ارجاع پرونده «رییس جمهوری» به قوه قضاییه داده بودند.

طبق قانون در صورت قانع نشدن نمایندگان مجلس از پاسخ رییس جمهوری٬ اگر سوال در حوزه «نقض قانون» باشد٬ پرونده به قوه قضاییه ارجاع می‌شود.

اما امروز علی لاریجانی با تاکید بر اینکه «نقض قانون» در طرح سوال مطرح نبوده٬ اعلام کرد که ارجاع پرونده به قوه قضاییه منتفی است.

روز گذشته حسن روحانی٬ رییس جمهوری در مجلس حاضر شد که به سوال‌های نمایندگان مجلس در خصوص وضعیت اقتصادی کشور پاسخ بدهد. 

از مجموع پنج سوال٬ نمایندگان مجلس تنها از یک پاسخ رییس جمهوری قانع شدند.

با توجه به اینکه سوال‌های طرح شده در خصوص «نقض قانون» نبودند٬ مشخص نیست که پس از این پرونده چه خواهد شد.

در همین زمینه سخنگوی شورای نگهبان هم آیین‌نامه مجلس درباره سوال از رییس‌ جمهور را «مبهم» خواند.

عباسعلی کدخدایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم اضافه کرد که «مجلس باید درباره سوال از رئیس‌ جمهور تکلیف نهایی را مشخص کند.»

به گفته قائم‌مقام شورای نگهبان، در آیین‌نامه مجلس، درباره تکلیف نهایی سوال از رئیس‌ جمهوری «به طور روشن موردی مطرح نشده و درباره مصادیق استنکاف از قانون نیز هیچ تعریفی وجود ندارد.»

سخنگوی شورای نگهبان نیز تائید کرد که در آیین‌نامه داخلی مجلس «مشخص نیست که تعریف استنکاف از قانون باید از سوی هیئت‌ رییسه مجلس و یا کمیسیون حقوقی و قضایی مشخص شود.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »