اولین مرخصی نازنین زاغری پس از دو سال زندان

زیتون– نازنین زاغری٬ شهروند ایرانی بریتانیایی و زندانی سیاسی، پس از دو سال حبس برای اولین بار امروز (پنج‌شنبه» به مرخصی آمد.

نازنین زاغری به اتهام «جاسوسی» در ایران زندانی است.

ریچاد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، خبر داد که مرخصی او سه روز خواهد بود اما وکیل وی امیدوار است که تمدید شود.

نازنین زاغری برای بنیاد تامسون رویترز، نهاد خیریه‌ای در لندن، کار می‌کرد. بنیادی که مستقل از موسسه خبری تامسون رویترز و خبرگزاری رویترز است.

نازنین زاغری، شهروند دوتابعیتی ایرانی انگلیسی، در ۱۹ شهریور ماه سال ۱۳۹۵ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال زندان محکوم شده بود. او که همراه با فرزند خردسالش به ایران سفر کرده بود، روز ۱۵ فروردین همان سال، در هنگام خروج ازز ایران، بازداشت شد. 

ریچارد راتکلیف نیز در بیانیه خود از تلاش‌های وزیر خارجه بریتانیا تشکر کرده است. آقای رتکلیف پیش از این گفته بود که نازنین زاغری و زندان و آزادی وی به بخشی از معامله سیاسی میان تهران و لندن تبدیل شده است.

اشاره وی به بدهی بریتانیایی‌ها به ایران است که به قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷ بازمی‌گردد و ماجرای آن مربوط به خرید تجهیزات نظامی است. نزدیکان نازنین زاغری می‌گویند که یکی از مقام‌های قضایی به او گفته است تا زمانی که دولت بریتانیا بدهی‌اش به ایران را نپردازد او مشمول آزادی زودهنگام نخواهد شد.

روزنامه تلگراف نیز این میان گزارشی منتشر کرده بود که عنوان می‌کرد دولت بریتانیا اعلام آمادگی کرده تا در ازای آزادی نازنین زاغری ۴۰۰ میلیون پوند (معادل ۵۲۷ میلیون دلار) پول به ایران بابت یک بدهی قدیمی بازپرداخت کند.

با این حال مشخص نیست که اختلافات تهران و لندن بر سر این بدهی قدیمی به کجا انجامیده است.

بیانیه ریچارد رتکلیف می‌گوید که او از آزادی نازنین زاغری غافلگیر شده چرا که اخباری بر خلاف آن دریافت کرده بود. این بیانیه خبر داده که خانم زاغری اکنون همراه خانواده خود به دماوند رفته است.

کمپین آزادی نازنین زاغری نیز بیانیه مجزایی منتشر کرده است که جزییات بیشتری از آزادی موقت وی به دست می‌دهد. این بیانیه می‌گوید که خانم زاغری از انجام مصاحبه با رسانه‌ها طی مرخصی و حضور به سفارت‌های خارجی به ویژه سفارت بریتانیا در تهران منع شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »