درخواست نمایندگان پارلمان اروپا برای آزادی نسرین ستوده

زیتون– ۶۰ نماینده پارلمان اروپا در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی٬ رییس‌ جمهوری٬ خواستار آزادی‌بی‌قید وشرط نسرین ستوده شدند.

در این نامه ضمن تاکید بر «نگرانی‌های عمیق» امضا کنندگان از وضعیت نسرین ستوده٬ با اشاره به بازداشت دو ماه پیش این وکیل و تشکیل پرونده‌های جدید علیه وی به اتهام «جاسوسی»، این مسئله را غیر قابل قبول خوانده و دستگاه قضایی را متهم کرده‌اند که به فعالیت‌های مشروع حقوق بشری «جنبه مجرمانه» می‌بخشد.

امضا کنندگان این نامه همچنین از رییس جمهوری ایرانخواسته‌اند تا از دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بخواهد تا به روند دادرسی احترام گذاشته و اطلاعات مربوط به اتهاماتی که خانم ستوده با آنها روبرو است را اعلام کند.

نمایندگان یاد شده همچنین خواستار استفاده رییس‌ جمهوری ایران از اختیارات خود برای آزادی بی‌قیدوشرط این وکیل دادگستری و فعال حقوق بشری شده‌اند.

آنها تاکید کرده‌اند که حمایت‌شان از خانم ستوده به عنوان برنده جایزه ساخاروف و وکیلی شجاع و مورد احترام که الهام‌بخش بسیاری در ایران و جهان است، ادامه خواهد یافت.

نسرین ستوده سال ۲۰۱۲ میلادی برنده جایزه ساخاروف پارلمان اروپا شد.
۲۴ مردادماه پیام درفشان٬ وکیل نرگس ستوده خبر داد که شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب علاوه بر اتهام تبلیغ علیه نظام و اهانت به رهبر جمهوری اسلامی، به اتهام جاسوسی برای موکلش حکم صادر کرده است.خبرگزاری ایرنا به نقل از پیام درفشان خبر داد: «در کیفرخواست صادره از سوی دادسرا برای ستوده، اتهامات وی تبلیغ علیه نظام و اهانت به رهبری عنوان شده اما شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام جاسوسی برای موکلم، حکم صادر کرده است.»

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، روز چهارشنبه ۲۳ خرداد در منزل شخصی‌اش در تهران بازداشت و به دادسرای اوین منتقل شد.

به گزارش «زیتون» دلیل بازداشت این وکیل دادگستری٬ شکایت دادستان کاشان بود. به رغم صدور قرار وثیقه٬ این وکیل دادگستری از پرداخت وثیقه سرباز زد و از آن خرداد ماه در زندان به سر می‌برد.

به گفته درفشان نسرین ستوده هم اکنون به خاطر محکومیت به پنج سال حبس تحت عنوان اتهام جاسوسی که در کیفرخواست وی وجود ندارد، شکایت بازپرس دادسرای کاشان و صدور قرار بازداشت توسط شعبه دوم بازپرسی در زندان به سر می برد.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، ماه گذشته به ایسنا گفته بود: «برای همسرم وثیقه ۶۵۰ میلیونی صادر شده ولی او چنین وثیقه‌ای را قبول نمی‌کند.»

او اتهامات علیه همسرش را «تبانی، اجتماع و تبلیغ علیه نظام» توصیف کرد.

این فعال حقوق بشر و وکیل دادگستری پیش از این نیز سابقه بازداشت داشته است.

نسرین ستوده ۱۳ شهریور ماه ۸۹ بازداشت و در دادگاه بدوی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش یافت.

این وکیل دادگستری پس از حدود سه سال زندان و طی بیش از نیمی از محکومیتش در روز ۲۷ شهریور ماه ۹۲ آزاد شد.

پس از آزادی به دستور دادگاه انتظامی وکلا، پرونده وکالت این فعال حقوق بشر در مهرماه ۹۳ به مدت سه سال ابطال شد.

این وکیل در اعتراض به حکم محرومیت از وکالت، از روز ۲۹ مهرماه ۹۳ در مقابل کانون وکلای دادگستری تهران تحصن کرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »