۱۵ راهکار رییس جمهوری اصلاحات برای برون رفت از شرایط موجود

پوزش خواهی محمد خاتمی از مردم

زیتون– محمد خاتمی٬ با «تشریح مشکلات موجود در کشور»، به عنوان یک شهروند دوستدار ایران و اسلام به دلیل «نقص‌ها و کمبودها»، با همه وجود از مردم عذرخواهی و پانزده راهکار برای برون رفت از وضعیت کنونی ارائه کرد.

رییس جمهوری اصلاحات در دیدار نمایندگان ادوار مجلس، با اشاره به «جنگ روانی گسترده در فضای مجازی» گفت: «در حال حاضر همه به نحوی ناراضی هستیم و اعتراض داریم، اما عده‌ای با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با ایجاد جنگ روانی، سعی دارند به ایرانیان، به‌ویژه نسل جوان ایرانی القا کنند که کار تمام است و شاهدیم که بیشترین تلاش آنها هم تخریب اصلاح‌طلبان است، چرا که می‌دانند تا اصلاحات زنده است جایی برای براندازی نیست. در داخل هم افراد و جریاناتی که مترصد گرفتن انتقام و حذف اصلاح طلبان هستند لبه دیگر قیچی حذف را بر روی جریان اصلاحات قرار داده‌اند.»

محمد خاتمی افزود: «گرچه شاهد موج عظیمی از تبلیغ این دیدگاه هستیم، اما انفعال در دولت و حیرانی اصلاح طلبان در برابر این موج نیز مایه تعجب است و امروز خلاء یک تیم قوی رسانه‌ای که مسائل را رصد کند و پاسخگو باشد بیش از هر زمان احساس می‌شود. امروز مشکلات زیادی گریبان‌گیر کشور است و ناکارآمدی حکومت برای حل مشکلات مردم هم مزید بر علت شده است. دست به دست دادن این مسائل ایران را در موقعیت بحرانی قرار داده است.»

خاتمی با تأکید بر این که «مشکلات اقتصادی ما ریشه‌های تاریخی دارد که اشکالات ساختاری و عملکردی هم بر آن افزوده است» اظهار کرد: «وضعیت اقتصادی در جامعه ما وخیم‌ و بحرانی‌ است. تهدیدها به براندازی بی‌نقاب‌تر؛ و عده‌ای هم از نارضایتی‌های مردم برای براندازی جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند که مجموعه این عوامل سبب بروز نوعی بی‌اعتمادی میان مردم نسبت به یکدیگر و نسبت به حاکمیت و حکومت شده است. تداوم این بی‌اعتمادی امید را از میان خواهد برد و در نبود امید، هر چه امکانات داشته باشید، نخواهید توانست از آن بهره بگیرید.»

رییس بنیاد باران ادامه داد: «ایران از ابتدای انقلاب تا به امروز انواع مشکلات را تجربه کرده، اما هرگز با بی‌اعتمادی گسترده مواجه نبوده‌ایم و اعتماد مردم و مسؤولان به هم کارساز بود، وگرنه در جنگ نمی توانستیم دوام بیاوریم. این اعتماد امروز لطمه دیده و باید چاره‌ای اندیشید و در این مقطع نقش اصلاح‌طلبان کلیدی است و باید با ایثار و فداکاری و برای پیشرفت مردم و کشور و حل مشکلات از هیچ کوششی فروگذار نکنند.»

محمد خاتمی در بخش دیگری از سخنرانی‌اش به ارائه راهکار برای برون رفت از شرایط فعلی کشور پرداخت.

به گفته او برای حل مشکلات فعلی ۱۵ راهکار وجود دارد:

۱. ایجاد و تقویت فضای همبستگی ملی

۲. وحدت ملی

۳. تغییر نگاه رسانه‌های ملی

۴. ایجاد فضای باز و امن و آزاد سیاسی

۵. محدود کردن دایره غیرخودی

۶. برداشتن حصر

۷. آزادی تمام زندانیان سیاسی و عقیدتی

۸. اعلام عفو عمومی

۹. رفع محدودیت‌های بی‌جا

۱۰. پایان دادن افراط و تندروی

۱۱. کارآمدی بیشتر قوای سه گانه و نهادهای حاکمیتی

۱۲. شنیدن اعتراض مردم

۱۳. پاسخگویی دولت

۱۴. زنده نگه‌داشتن اعتماد مردم به مجلس

۱۵. تشکیل دادگاه‌ها با هیأت منصفه مردمی

محمد خاتمی همچنین تلاش رییس جمهوری آمریکا برای مذاکره مستقیم را تحمیل خواسته خود و تخریب جایگاه ایران در خاورمیانه ارزیابی کرد.

به گفته رییس جمهوری اصلاحان یکی از «القائات خطرناک» این است که «نظام جمهوری اسلامی در حال فروپاشی است.» او تاکید کرد که این یک جنگ روانی است و نظام فرو نمی‌پاشد، زیرا علاوه بر ابزارهای مختلفی که برای حفظ خود دارد، همچنان در میان بخش‌های قابل توجهی از جامعه پایگاه دارد. مطالبه بخش‌های بسیار بزرگتری از جامعه نیز همچنان انقلاب، شورش و فروپاشی نیست، بلکه زندگی امن و برخوردار و آرام است و اگرچه ممکن است اعتقادی به جمهوری اسلامی هم نداشته باشند، اما خواهان آرامش و امنیت و برخورداری هستند.

سیدمحمد خاتمی در پایان گفت که اصلاح طلبان خواستار سربلندی ایران و ایرانی هستند و به لحاظ اعتقادی و تحلیلی خود را در کنار جمهوری اسلامی و مدافع آن می دانند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

5 پاسخ

  1. تنها اجرای یکی از همین توصیه های نیم بند سید هم باعث فروپاشی جنازه این نظام مقدس میشود ، این عزیز نه تنها مرده ، بلکه جنازه هم بو کرده است ، اندک همتی لازم است برای ارسال این جنازه به زباله دانی تاریخ !!

  2. این شرایط خاتمی آینه تمام نمای قانون اساسی نظام ولایت فقیه است، هیچ چفت و بندی ندارد، هر کس به میل خود می تواند تفسیرش کند. همبستگی ملی را می شود آشتی بین دو جناح قلمداد کرد و آزادی زندانیان سیاسی که در عمل برانداز نبوده اند هم قابل تفسیر است. شعاردهنده مرگ بر گرانی هم می شود برانداز عملی قلمداد شود.

  3. از بنیان و ریشه اصلی مشکلات سخنی گفته نشده است و آنهم نامحدود بودن قدرت و اختیارات مطلقه شخصی با عنوان ولی فقیه است…

    وقتی آن ولی فقیه در راس امور سیاست های کلی همه چیز را تعیین کند چه انتظاری دارید اشتباهات پیش نیاید و اگر پیش آمد آن سیاست گذار پاسخگو نباشد…

    این همه بجهت برداشت اشتباه از آیه اولی الامر است…برداشت اشتباهی که به فقیه همان اختیارات رسول الله را میدهد…

    درحالی که شورای مومنین در هر سطحی لازم دانسته شده است…شوراها از میان خود نماینده (یا مدیر یا فرمانده یا رهبر بسته به گستردگی دامنه امر ) انتخاب میکنند و هر وقت اختلاف پیش آمد انتخاب مجدد انجام خواهد شد و برای هیچ انتخاب شده ای قدرت مطلقه مادام العمر تعیین نشده است…

    مبنای حل اختلافات نیز رسالات الله است…رسالات الله باید متصل دیده شود…این اتصال انعکاسی از همان وحدت بین مومنین است…

    انتخاب رهبر از بین مومنین برای دوره های زمانی از پیش توافق شده خلاف قرآن نیست…

    در مذهب سنتی رایج تشیع که در مواضع حساس ارتباط بین اجزاء یک آیه و یا ارتباط بین آیات یک سوره معتبر نیست باید که انباشت قدرت و انباشت ثروت و …در فرد یا افراد خاص رخ بدهد…و بقیه دنباله رو بی اراده و اختیار باشند…

    بنابراین قدم اولیه و اساسی این است که تشیع بیش از این بر این برداشت اشتباه خود از قرآن اصرار نورزد و نقش آنرا پنهان نسازد…

  4. این آخوند عمق فجایی که بدست خود او ایجاد گشت را کتمان کرده ودارد برای »ملت نجیب!!!!« نسخه مینویسد. بعدهم از تجزیه ایران سخن میگوید که مسول آن همین جناب وفرقه تشیع اش است. امیدوارم ملت بلوغ سیاسی کافی برخوردارباشد تا گول این شیاطین گرگ درلباس میش را نخورد.

  5. این آخوند عمق فجایی که بدست خود او ایجاد گشت را کتمان کرده ودارد برای »ملت نجیب!!!!« نسخه مینویسد. بعدهم از تجزیه ایران سخن میگوید که مسول آن همین جناب وفرقه تشیع اش است. امیدوارم ملت بلوغ سیاسی کافی برخوردارباشد تا گول این شیاطین گرگ درلباس میش را نخورد.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

۱۵ راهکار رییس جمهوری اصلاحات برای برون رفت از شرایط موجود

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »